theredone51
Big Red
Aangezien de Suzuki DR750 zo goed als klaar is, de Honda XL500R enkel nog wat cosmetisch werk nodig heeft (en mijn BMW R1100RT geen werk nodig heeft ) ben ik al weer een tijdje aan het zoeken naar een nieuw project. Zoals de mensen die mijn topics wat hebben gevolgd weten zijn we nog aan het verbouwen, maar buiten het schilderen van de trap en traphal sta ik bijna op het punt om te kunnen beginnen aan de garage! En het zou wat lullig zijn om straks een nieuwe, grotere, garage te hebben maar niets om aan te werken, toch?
Ik ben al lang gecharmeerd van de Honda V4's en het geluid, ofja sinds 5 jaar geleden toen ik een rondje kon rijden tijdens de 500 Euro challenge 2017 op de VFR750 van @Dindo En zo kwam ik dus, na enkele weken / maanden uitkijken naar nieuwe projecten deze advertentie tegen:
Een VF1000F uit 1984. Eerst even via de chat uitgehoord, want deze blokken staan gekend om problemen met de nokkenassen en krukaslagers. De eigenaar had het blok open gehad en alles nagekeken en 1 van de 4 nokkenassen had wat lichte sporen, verder niets te zien. Dus een afspraak gemaakt, naar Zoersel gereden, wat geouwehoerd over motoren, Amerikaanse classics (de VF1000 stond naast een '69 Dodge Charger RT 'project' ) en na wat 'pingelen' de motor ingeladen en naar huis gebracht:
Wat is er al aan gedaan:
Rijwielgedeelte:
Ondertussen al etenstijd en dergelijke, dus de volgende dag begonnen met opruimen / eerste inventaris maken. De motor zoals ik hem heb opgehaald:
Vers gespoten blok:
VTR1000F voorvork met Nissin klauwen en stalen remleidingen:
Zwevende schijven (nu nog letterlijk ):
Aangepaste schetsplaten:
CBR600F2 achterwiel adapterset:
VTR1000F controls + rem / koppeling:
Uitlaatdempers:
Kuipwerk in de primer:
Vervolgens alles netjes uitgesorteerd, mechanische zooi bij elkaar, elektra zooi bij elkaar, niet meer te gebruiken zooi bij elkaar:
En de motor aan de kant zodat er weer doorgang in de garage is:
Goed, een hoop 'oude meuk', maar wat gaan we er mee doen? De titel van dit topic geeft het al aan: een restomod! Restomod hoor ik jullie denken: een oud voertuig 'restaureren' (resto-re) en daarbij ook aanpassen (mod-ify) waarbij zo veel mogelijk van het voertuig behouden blijft wat betreft looks maar waar het 'comfort' (rijwielgedeelte, bediening, motor, ...) omhoog gaat. Een mooi voorbeeld van waar ik ongeveer naar toe wil:
Dus, wat moet er daarvoor gebeuren / wat wil ik er aan doen:
Rijwielgedeelte:
Prettig weekend alvast allemaal, hier in BE gaan de terrassen eindelijk weer open, dus proost!
Ik ben al lang gecharmeerd van de Honda V4's en het geluid, ofja sinds 5 jaar geleden toen ik een rondje kon rijden tijdens de 500 Euro challenge 2017 op de VFR750 van @Dindo En zo kwam ik dus, na enkele weken / maanden uitkijken naar nieuwe projecten deze advertentie tegen:
Een VF1000F uit 1984. Eerst even via de chat uitgehoord, want deze blokken staan gekend om problemen met de nokkenassen en krukaslagers. De eigenaar had het blok open gehad en alles nagekeken en 1 van de 4 nokkenassen had wat lichte sporen, verder niets te zien. Dus een afspraak gemaakt, naar Zoersel gereden, wat geouwehoerd over motoren, Amerikaanse classics (de VF1000 stond naast een '69 Dodge Charger RT 'project' ) en na wat 'pingelen' de motor ingeladen en naar huis gebracht:
Wat is er al aan gedaan:
Rijwielgedeelte:
- VTR1000F voorvork met hyperpro veren voor het gewicht van de VF1000F
- VTR1000F rempomp / koppelingspomp + stuurschakelaars
- Nissin 4-pot klauwen met dubbele zwevende schijven
- Stalen remleidingen voor + achter
- Adapterset voor het monteren van een CBR600F2 achterwiel (achterwiel, remklauw, remklauwhouder nog aan te schaffen)
- Frame strak gemaakt en gespoten
- Rearsets/schetsplaten aangepast door passagiersvoetsteunhouder er af te slijpen
- Blok volledig open geweest en alles nagekeken
- Kleppen gelapt (volledig dicht, getest met benzine aldus de vorige eigenaar)
- Alle tuimelaars vervangen die sporen hadden
- Nieuwe klepseals
- Cilinders gehoond met flex
- Nieuwe NOS zuigerveren
- Overal nieuwe pakkingen, keerringen, O-ringen
- Koppeling vervangen
- Thermostaat vervangen
- Motorblok gespoten + vinnen gepolijst
- Carburateurs schoongemaakt (maar nog niet in de ultrasoon geweest / van revisiesetjes voorzien)
- Set uitlaatdempers die ooit op een Suzuki GSX1400 zaten
- Scheuren in topkuip hersteld
- Tank ontroest en gecoat met 2K Fertan
- Alles in de primer gezet
Ondertussen al etenstijd en dergelijke, dus de volgende dag begonnen met opruimen / eerste inventaris maken. De motor zoals ik hem heb opgehaald:
Vers gespoten blok:
VTR1000F voorvork met Nissin klauwen en stalen remleidingen:
Zwevende schijven (nu nog letterlijk ):
Aangepaste schetsplaten:
CBR600F2 achterwiel adapterset:
VTR1000F controls + rem / koppeling:
Uitlaatdempers:
Kuipwerk in de primer:
Vervolgens alles netjes uitgesorteerd, mechanische zooi bij elkaar, elektra zooi bij elkaar, niet meer te gebruiken zooi bij elkaar:
En de motor aan de kant zodat er weer doorgang in de garage is:
Goed, een hoop 'oude meuk', maar wat gaan we er mee doen? De titel van dit topic geeft het al aan: een restomod! Restomod hoor ik jullie denken: een oud voertuig 'restaureren' (resto-re) en daarbij ook aanpassen (mod-ify) waarbij zo veel mogelijk van het voertuig behouden blijft wat betreft looks maar waar het 'comfort' (rijwielgedeelte, bediening, motor, ...) omhoog gaat. Een mooi voorbeeld van waar ik ongeveer naar toe wil:
Dus, wat moet er daarvoor gebeuren / wat wil ik er aan doen:
Rijwielgedeelte:
- Andere velgen: zoals boven te lezen is er al een adapterset aanwezig voor een CBR600F2 achterwiel, voor de voorkant zou een CBR900F3 velg blijkbaar er zo in kunnen.
- Andere vering: achteraan zit de oude standaard schokkert er nog in, die gaat sowieso vervangen worden. Voor de voorkant, de VTR1000F poten zijn al een goede upgrade t.o.v. de standaard poten en zeker met een set Hyperpro veren er in zal dat al best aardig rijden. Bijkomend voordeel is dat het wat betreft uiterlijk meer een standaard look heeft, maar niets sluit uit dat er in de toekomst niet toch nog een setje USD's in komt (Honda VTR1000 SP1/SP2 is de heilige graal wat betreft pasvorm, maar kom ze maar eens tegen...). De VTR1000F onderpoten ga ik nog wel onderhanden nemen, dat goud is het niet wat mij betreft
- Frame: mettertijd (als de garage goed operationeel is en de lastafel er staat) wil ik er zelf een achterbrug met verstevigingsbraces voor maken. Maar dat zie ik meer als sideproject en is nu niet strikt noodzakelijk Verder wel gewoon alles laten poedercoaten zodat het mooi is en ook blijft, wellicht zal dat ook in het zilver zijn i.p.v. zwart.
- Alle bouten, etc. opnieuw verzinken
- Nieuwe kettingset
- Proberen waar mogelijk gewicht te besparen
- Carburateurs volledig reviseren, Dynojet stage 1 kit er in, in de toekomst bekijken of ik hem kan / wil ombouwen naar injectie.
- Nieuwe uitlaat, of ik die zelf maak of koop is afhankelijk van wat er in de tussentijd op mijn pad komt. De standaard uitlaat is wat krokant, dus die komt er niet meer onder.
- Olie mod om betere smering te krijgen bij lage toerentallen
- Standaard teller herstellen (doorzichtig plastic gebarsten) of iets retro-modern in de plaats monteren
- Kabelboom opfrissen waar nodig
- Vervolledigen: een compleet zadel alsook de achterkuip / frame / spatbord ontbreken, de standaard kuipwerkvorm van de VF1000F vind ik prachtig, dus daar gaat niets aan gebeuren.
- Spuiten: welke kleur, daar ben ik nog niet over uit, de standaard kleurcode is 'NH-138H' aldus de sticker op het binnenspatbord en dat lijkt ook overeen te komen met de restjes kuipwerk die ergens tussen de onderdelen zaten:
Prettig weekend alvast allemaal, hier in BE gaan de terrassen eindelijk weer open, dus proost!
Laatst bewerkt: