Ram's Honda XL500R Tracker project

Er zit verder geen kanaal (heb bij de mijne net alle olie kanalen helemaal schoon gespoten dus weet precies hoe de olie door de kop en cilinder heen zou moeten gaan.)
Olie bij de specifieke bout zou alleen kunnen als er een lek is vanuit beneden (voetpakking of koppakking) maar dan zou de olie een zeer rare route af leggen.
Die O-ringen bij de tuimelaaras is een heel bekend probleem dus dat zou heel goed kunnen. Vervangen is wel echt een K klus. De kopdeksel moet eraf en als ik het me goed herinner moet dan bij de XL het blok er ook uit. Ook die pinnetjes die de tuimelaar as op zn plek houden zijn een crime om eruit te krijgen.
Het zou ook nog uit de naad tussen kopdeksel en kop kunnen komen of zelfs uit de naad tussen kleppensteldekseltje en de kop deksel (makkelijkste te vervangen) al zou je wel meer een olie spoor verwachten.
Ja, dat hoop ik dus niet dat het dat is zegmaar, dan zal het een werkje zijn voor als de garage klaar is en ik gewoon lekker op de brug kan werken en het blok op de werkbank kan gooien :) Meen dat ik die assen er ook niet uit heb gehaald toen ik het blok uit elkaar heb getrokken, specifiek om de reden dat het een k*twerkje is om te doen, maar zoals altijd komt dat werk uiteindelijk toch weer boven... Goed, ik kwam laatst de spreuk tegen 'als hij moet werken, dan mag hij ook zweten', dus :+

Wat betreft lekken tussen kop en kleppendeksel, daar zit lichtjes vloeibare pakking tussen. In de klepsteldekseltjes zitten dan weer nieuwe O-ringen, dus zou ik ook niet verwachten dat die het zijn. Dus als er iets lekt zal het wellicht de tuimelaaras zijn, bij nadere inspectie van de foto's is dat ook best plausibel:
tuimelaaras.jpg
 
Als test zou ik de tuimelaaras goed schoonmaken en even goed dichtsmeren met siliconenkit en gaan rijden.
Lekt hij niet meer dan weet je zeker dat dat het is🧐
 
Op de tuimerlaaras kan hij inderdaad lekken, hier zit aan de kant van de zaagsnede een o-ring (nr18). Bij mijn blok was de o-ring helemaal aan gort en heb ik hetzelfde gehad. Het is een pokkenwerk om de asjes eruit te krijgen.
(even een XR500 blok als voorbeeld gepakt, onderdelen zijn over het algemeen gelijk)
 
Asjes eruithalen is geen probleem, maaar die pennetjes grrr🤨
Ik heb er inmiddels wel ongeveer 20 keer ( deksels) gedaan met verschillende methodes maar het blijft een gedoe🤨
 
Gisteravond was het nog even mooi buiten, dus de XL500R in gang getrapt en een rondje gaan rijden. We zitten ondertussen al over de 300km op de teller, dus zo nu en dan kan er al iets meer gas gegeven worden. Beloofd veel goeds voor als het gas helemaal open mag! :t Maar goed, daarvoor ging ik niet specifiek rijden, dat was eerder om dan te kunnen controleren of het lek opgelost is of niet. Dat was uiteraard niet het geval:
tuimelaaras.jpg


Zoals reeds verwacht en door verschillende anderen aangegeven: de schuldige is de tuimelaar as, of liever de O-ring die daar rond zit. Jammer, want dat is een werkje dat ik nu niet onder handen wil nemen terwijl ik nog geen fatsoenlijke werkplaats heb, dus ik zal eerst weer wat in het huis moeten werken :+ Voor tijdelijk ga ik nog wel even proberen in hoe verre een plaatje / sluitring met vloeibare pakking het probleem tijdelijk kan verhelpen, na het grondig schoon maken / ontvetten. Dan kan ik van de winter hem uit elkaar halen en ook meteen de schade aan het kontje (van de afgebroken kentekenhouder) herstellen, maar ook nog wat rijden deze zomer zodat hij ingereden is :)

Prettig weekend! :W

Edit:
Temporary fix al uitgevoerd:
IMG_20210410_111023.jpg


Benieuwd of / hoe lang het gaat helpen :D
 
Laatst bewerkt:
Alweer een jaar geleden dat hier nog eens een update was :z Ergens vorig jaar zijn de voorvorkkeerringen lek gegaan tijdens het rijden. Er zat al wel SAE15 vorkolie in, maar dat alleen was niet genoeg om het doorslaan van de (standaard al slap zijnde) GS500 vork. Wegens andere prioriteiten heeft hij dus een tijdje stilgestaan met een laagje stof er op:
IMG_20220409_172323.jpg


Om de problemen niet nogmaals voor te hebben, een setje keerringen + nieuwe olie + zwaardere lineaire veren (0.8kg/mm i.p.v. de standaard 0.594kg/mm):
IMG_20220409_175240.jpg


Eerst het voorwiel er uit:
IMG_20220409_173647.jpg


Olie er al uit via de bouten onderin de veerpoten:
IMG_20220409_174523.jpg


Poot uit elkaar:
IMG_20220409_175847.jpg


En na het uitspoelen weer voorzien van een nieuwe keerring:
IMG_20220409_180900.jpg


Het verschil tussen de standaard (boven) en nieuwe (onder) veer is aanzienlijk:
IMG_20220409_181554.jpg


De luchtkamer moet anders zijn bij de dikkere / zwaardere veren, dus deze op 110mm gezet:
IMG_20220409_191530.jpg


Herhalen voor de andere poot en alles kan er weer onder *D Jammer genoeg was er nog een tegenvaller bij het op moment aantrekken van de onderste kroonplaat: 1 van de bouten draaide dol.. -O- Gelukkig snel opgelost met een M8-helicoil te monteren:
IMG_20220409_201855.jpg


De achterveer had ik al op de goede hoogte gezet, de voorvering heb ik nu met de zwaardere veren ook goed kunnen instellen. Gisteren de Honda dus even 'uitgelaten' en het is een weeeereld van verschil *O**O**O* Had ik meteen moeten doen, maar goed, waarom zou je iets van de eerste keer goed doen :+
 
Het heeft even geduurd (moeilijke periode voor verkoop, motor keuring in BE, ...) maar gisteravond is de XL500R opgehaald:
1000012076.jpg

Hij krijgt een nieuwe woon-/verblijfplaats ergens in Zeeland en is daarmee weer terug in het land waar hij in 1982 oorspronkelijk geleverd werd. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan