Ram's Honda XL500R Tracker project

10 mei 2005
1.796
27
Mechelen, BE
OK top man! Lees wel even voldoende over het spuiten in 2K. (Wil zeker niet de wijsneus uithangen.....)
Wilde dit eerst ook doen maar ben er toch vanaf gestapt. Voor onderblok zou het goed kunnen, met Cilinder en kop durfde ik niet aan.

Heb contact gehad met een bedrijf die motorblokken spuiten (op hun site had men ook een 1 cylinder blok staan welke volgens de tekst eronder in 2K lak was gespoten), echter na wat doorvragen etc gaf deze persoon aan toch problemen gehad te hebben met het loslaten van de 2K lak waarna ze hem alsnog in de VHT hebben gespoten.

Mijne staat nu in de VHT en is nog niet afgebakken, nadeel hiervan is dat de verf echt super zacht is dus ik kan straks gaan bijtippen;-)

Hopelijk kun je wat met de info
Zo kom je jammer genoeg duizend-en-een verhalen tegen. Motorblokken spuiten is 1 van mijn minst favoriete zaken: het gaat het beste als het blok in elkaar zit, maar is beter als hij uit elkaar ligt. Je wil eigenlijk hittebestendige verf, maar die moet je dan afbakken en is soms niet benzineproof, zit je weer met het gezeik van uit/in elkaar spuiten. VHT lak is volgens velen weer ideaal, maar daar is dan officieel weer niet aan te komen i.v.m. gezondheidsrisico's van die lak, etc.
 
10 mei 2005
1.796
27
Mechelen, BE

Nop62

MF veteraan
Donateur
19 jul 2012
3.259
13
56
Doetinchem
De VHT motorlak droogt gewoon bij kamertemperatuur maar moet afgebakken worden om hittebestendig te worden. Dat afbakken kan op twee manieren:

Door de onderdelen gedurende 20 minuten af te bakken op 90°C in een oven.
LET OP: door de sterke geur en schadelijke samenstelling kan dit niet in een oven gebeuren waar ook voedsel in bereid wordt.
Door het blok 10 minuten stationair te laten draaien voor het eerste gebruik.
Het afbakken hoeft niet direct na het drogen te gebeuren maar mag ook later, zolang het maar voor het eerste gebruik gebeurt.
 
10 mei 2005
1.796
27
Mechelen, BE
Even een kleine update hier, afgelopen weekend aan het stralen geweest:


Alles klaar om te coaten:


Wat beugeltjes en dergelijke:



En kroonplaat en gashendel:


Voor de onderste kroonplaat moet ik nog even iemand met een pers zoeken (of bekijken waar ik er 1 kan zetten in mijn garage..) zodat ik de pen er uit kan persen voor het coaten. :W
 

kornfed

MF veteraan
31 mei 2007
5.093
0
54
Helmond
Heb jij er ervaring mee dat "even" er overheen dan ook afdoende is??
Ja, ik had het blok van mijn Virago met VHT krimplak gespoten. Daarna verwarmd met de verfstripper, is ook beter om een gelijkmatig krimpeffect te krijgen. Na een dag nog een keer met de verfstripper en toen het blok een keer goed warm gereden. Blijft dan prima zitten.
 
10 mei 2005
1.796
27
Mechelen, BE
Voor de onderste kroonplaat moet ik nog even iemand met een pers zoeken ~(of bekijken waar ik er 1 kan zetten in mijn garage..)/b] zodat ik de pen er uit kan persen voor het coaten. :W



Een permanent plekje moet ik er nog voor vinden, maar hij is aangeschaft en meteen aan het werk gezet:



Hij is ondertussen ook al gecoat, maar blijkbaar ben ik vergeten om daar een foto van te maken :+ Met het zonnige weer de tank maar even buiten gezet om de laatste restjes benzine te laten verdampen zodat ik de binnenkant kan ontroesten/coaten:


En de vorkpoten aangepast, onnodige uitsteeksels er af:





Nog wat bijschuren, stralen, coaten, nieuwe olie er in en dan kan de XL ook weer in elkaar :t Prettige zondag! :W
 
10 mei 2005
1.796
27
Mechelen, BE
Er is weer wat gedaan aan de XL, dus even updaten :) Nieuwe benzinekraan binnen, was goedkoper incl. verzenden dan een los filter :+


Busje gedraaid om de balhoofdpen er terug in te persen incl. lagerschaal:


Eerst de pen er in persen:



En dan de spacer en lagerhelft:


Ga wel de persplaten nog eens moeten vlakken, je zou denken dat die Chinezen beide platen uit hetzelfde stuk staal zouden halen. Maar aan de dikte te oordelen, nouja..


Lager schoongemaakt, nieuw vet en op zijn plek:


Naaldlagers terug in de swingarm geperst en swingarm klaar voor montage:


Linksysteem nog even in elkaar steken:


En zo zit de brug er al weer in:


Volgende keer weer verder :W
 

Hoefijzer

MF veteraan
13 okt 2013
1.286
4
59
Amerongen
Motorblokken spuit ik met mat zwart van de action à 2,00euro per busje.
Zonder grondverf anders is het resultaat minder en het blijft goed zitten.
Ook mijn trialmotorblok en cilinder heb ik er mee gespoten en het blijft goed zitten.
(Één jaar geleden en rij er elke week op).
Wel voldoende lagen aanbrengen (4-5 lagen).
 
10 mei 2005
1.796
27
Mechelen, BE
Jouw ambitie is groter dan je garage :+ zal niet lang duren of je groeit uit je voegen daar.. al plannen voor een groter hok? ;)
Ik loop inderdaad flink tegen de volumegrenzen van mijn garage aan. Grotere/zwaardere draai-/freesbank zou ik bv. graag willen aanschaffen, maar ja, geen plek.. Meer motorbruggen zou ook praktisch zijn, etc.

Maar het lijkt alsof ik alleen maar 2 van de 3 vereisten kan vinden: locatie, binnen budget, met genoeg werkruimte. :')

Motorblokken spuit ik met mat zwart van de action à 2,00euro per busje.
Zonder grondverf anders is het resultaat minder en het blijft goed zitten.
Ook mijn trialmotorblok en cilinder heb ik er mee gespoten en het blijft goed zitten.
(Één jaar geleden en rij er elke week op).
Wel voldoende lagen aanbrengen (4-5 lagen).
Heb 2 bussen 2K lak staan, zal vast ook gaan werken, maar toch bedankt voor de tip :t
 
10 mei 2005
1.796
27
Mechelen, BE
Volgende project aan de XL: de voetsteunen. Hier zitten standaard rubber bussen in, die niet los te krijgen zijn (zie rechtsonder):


Maar ik heb een draaibank, dus die heb ik aangezet en daarmee een bus gedraaid:


Herhalen voor de andere kant:


Nu nog een stuk om op te vullen, stukje POM in de draaibank en wat later:



En zo zijn de voetsteuntjes ook weer klaar:


Het zal ongetwijfeld meer trillingen doorgeven dan nieuwe rubbers, maar of het veel slechter gaat zijn dan oude/uitgedroogde rubbers.. We gaan het merken :Y :W
 
10 mei 2005
1.796
27
Mechelen, BE
Zijn we weer! :W Onderste kroonplaat gemonteerd:



Bovenste ook op zijn plek:


Veerpoten uit elkaar gehaald:


1 van de gaten voor de vorkbrace was niet zo fris meer:


Busje er in gezet, jammer genoeg wat off-center, maar dat is de vorkbrace ook:


Afgeplakt voor het stralen:


Gestraald en wel:


Afplakken voor het coaten:


2 lagen coating later:


Klaar om te monteren:


Rolletje tape gebruikt om de seals naar binnen te duwen:


Et voila:


Nog nieuwe vorkolie halen, busjes draaien om wat voorspanning te geven en dan kunnen ze gemonteerd worden :t :W
 
10 mei 2005
1.796
27
Mechelen, BE
Afgelopen week bij de motorzaak langs geweest voor vorkolie. Iets dikker dan standaard (SAE15 i.p.v. SAE10):


Poot in de bankschroef en vullen maar:


Uiteraard netjes de luchtkamer (99mm) gemeten, niet de hoeveelheid olie. Bussen boven op de veren laat ik nog even achterwege, eerst proefrijden :Y Poten meteen gemonteerd:



Daardoor kon ik ook de balhoofdmoer vastdraaien, maar blijkbaar moet er nog een plastic bus in de stuurpen (die ik natuurlijk niet heb):


Maar ik heb wel een draaibank + een staaf POM, dus zelf iets gemaakt:


Elektronica terug op zijn plek:


Stuurtje gemonteerd:


En om af te sluiten aan de kettingbeschermer begonnen, lamellenschijf er over om hem terug netjes te maken:



Nog wat meer poetsen en dan kan die ook op zijn plek. En zo begint het dan te korten, dringend het motorblok spuiten zodat de rest ook allemaal gemonteerd kan worden. Maar dat zal iets voor komende week zijn, prettig weekend nog! :W
 
Laatst bewerkt:

Kansloos

MF veteraan
29 mrt 2006
1.165
0
32
Den Haag
Ik heb vandaag voor het eerst in 4 jaar tijd de FT gestart en hij doet het zowaar :D

Om op een heeeeel oude vraag van jou terug te komen.
Bij mij doet de toerenteller het wel.
Ik heb de signaaldraad naar de bobine afgetakt en deze loopt naar de toerenteller input van de cockpit.
Ik heb nog helemaal niets ingesteld aan de cockpit (aantal cilinders etc) dus ik weet niet of hij nu de goede hoeveelheid toeren aangeeft maar hij doet het iig.
Zie onderstaand filmpje:

groeten,
Paul
 
10 mei 2005
1.796
27
Mechelen, BE
Ik heb vandaag voor het eerst in 4 jaar tijd de FT gestart en hij doet het zowaar :D

Om op een heeeeel oude vraag van jou terug te komen.
Bij mij doet de toerenteller het wel.
Mooi man :t Kan me zelfs niet herinneren dat ik die vraag ooit gesteld heb, dus dat moet inderdaad wel even geleden zijn :+ Hier komt het starten ook dichterbij, achterrem afgemonteerd:


Busjes gemaakt voor de kettingbeschermer:



En gemonteerd:


Vandaag de garage omgetoverd tot spuitcabine:


En mijn nieuwe werkplaatspers tot motorsteun:


Spuitbuis 2K lak verder ziet het er dan zo uit:


Nog een beetje laten uitharden, in het frame hangen en dan kan ik weer verder met monteren *O* Prettig weekend! :W
 
Laatst bewerkt:
10 mei 2005
1.796
27
Mechelen, BE
Afgelopen weekend het blok terug in het frame gehangen:


Kijk 'em shinen *D Uitlaat ook weer terug op zijn plek:


Komende week verder afmonteren, eerste startpoging komt dichtbij! *O* :W
 
10 mei 2005
1.796
27
Mechelen, BE
Geen super boeiende update, maar die moeten er ook zijn :+ Afgelopen weekend naar de Ardennen geweest voor motortraining, dus weinig gesleuteld, maar wel de ketting geplaatst:


Die was een schakel te lang, dus wel nog even moeten inkorten voor het opspannen. Slotje op zijn plek:


En netjes opgespannen:


Deze week verder met afmonteren, kabels inkorten, etc. :) :W