Rand tussen helm en nek dichten i.v.m. windruis

Jermo

MF veteraan
5 mrt 2006
21.994
51
Amsterdam
Ik rijd met een Nolan N84 (= volledig dichte helm) maar heb last van windruis. Ik heb hier al minder last van sinds ik een orgineel kuipruitje erop zetten i.p.v. een flip-up ruitje, maar het is nog steeds niet over. Ik hoor echt ALLES wat om me heen gebeurt met de helm (erg fijn) maar ik heb ook last van windruis.
Ik merkte dat wanneer ik met mijn vinger de rand tussen mijn helm en nek bedekte ter hoogte van mijn oren, dat dit geruis aanzienlijk minder is.

Hebben mensen ervaring met op dergelijke wijze de ruis tegengaan en wat is hier een goede oplossing voor?
Werkt een helmmutsje enigszins of zijn er andere 'kant en klare oplossingen' hiervoor?

Ik rijd momenteel met van die universele oordopjes van Alpine, werkt goed maar voordat ze eenmaal goed zitten ben ik wat gekloot verder en telkens doppen in, doppen uit wordt ik een beetje gek van.

(de helm sluit overigens goed af rond mijn gezicht en bij het vizier en dergelijke zitten geen openingen die voor de ruis kunnen zorgen)
 
Ik rijd met een Nolan N84 (= volledig dichte helm) maar heb last van windruis. Ik heb hier al minder last van sinds ik een orgineel kuipruitje erop zetten i.p.v. een flip-up ruitje, maar het is nog steeds niet over. Ik hoor echt ALLES wat om me heen gebeurt met de helm (erg fijn) maar ik heb ook last van windruis.
Ik merkte dat wanneer ik met mijn vinger de rand tussen mijn helm en nek bedekte ter hoogte van mijn oren, dat dit geruis aanzienlijk minder is.

Hebben mensen ervaring met op dergelijke wijze de ruis tegengaan en wat is hier een goede oplossing voor?
Werkt een helmmutsje enigszins of zijn er andere 'kant en klare oplossingen' hiervoor?




Ik rijd momenteel met van die universele oordopjes van Alpine, werkt goed maar voordat ze eenmaal goed zitten ben ik wat gekloot verder en telkens doppen in, doppen uit wordt ik een beetje gek van.

(de helm sluit overigens goed af rond mijn gezicht en bij het vizier en dergelijke zitten geen openingen die voor de ruis kunnen zorgen)


Shoei heeft hier een rand voor deze plakje :? geloof ik vast.
 
Ook al sluit je je helm af van geluid, dat wil nog niet zeggen dat je dan geen oordoppen hoeft te dragen, als je tenminste geen permanente oorbeschadiging wilt oplopen. Kijk maar eens op de vele dB-staatjes die er zijn.

Mijn helm (Arai) sluit ook prima rond mijn gehele hoofd/gezicht. Maar deze en ook voorgaande helmen (FM en Shoei) gaven geluid. Doe je je hand aan de onderkant van de helm op oorhoogte, dan blijft het helaas geluid geven. :(

Ik ben ook benieuwd of er iemand een goede oplossing heeft!! :Y


CAT
 
ik zeg PUR
full

*O*
 
Booster helmsok scheelt enorm met geluid. Is swinters ook lekker warm, is van neopreen. Hem er helaas met mijn concept niks aan, maar heb hem wel op mijn arai.

[gepost door Giz]
 
_O-

:+

Onzin lijkt me dat je bij élke helm oordopjes moet dragen. Als je echt zo'n state of the art, top of the bill superhelm hebt van veel € en die heeft voldoende demping van zichzelf, lijkt het me niet nodig.

Vanaf 80 dB is een toename van 3 dB geloof ik voldoende voor een halvering van de veilige verblijfsduur. Zeg dus dat je helm 102 dB doorlaat bij je snelheid, kun je er wel 3 minuten veilig mee rijden! Met mijn pruthelm is dit zo klaar, maar koop eens zon ding van 700 euro, mag je wat verwachten?
 
Bij mijn agv helm zat een stukkie stof bij
die je bij je kin tussen de helm kon steken.
Tegen windruis zeiden ze...
 
_O-

:+

Onzin lijkt me dat je bij élke helm oordopjes moet dragen. Als je echt zo'n state of the art, top of the bill superhelm hebt van veel € en die heeft voldoende demping van zichzelf, lijkt het me niet nodig.

Vanaf 80 dB is een toename van 3 dB geloof ik voldoende voor een halvering van de veilige verblijfsduur. Zeg dus dat je helm 102 dB doorlaat bij je snelheid, kun je er wel 3 minuten veilig mee rijden! Met mijn pruthelm is dit zo klaar, maar koop eens zon ding van 700 euro, mag je wat verwachten?

Als je geen oordopjes wilt dragen tijdens het motorrijden: ga in een auto zitten, of accepteer dat op den duur je gehoor stukken minder goed wordt. Geen één helm is geluidsdicht.

Ik heb een dure helm en ik rijd wel eens stukjes zonder oordopjes in (naar de benzinepomp en zo), maar ik hoor toch duidelijk verschil met of zonder dopjes.

't Blijft natuurlijk een kwestie van 'zelluf wete'.


CAT
 
Hoe werkt zo een helmsok of whisperkit kwa bevestiging? Universeel?

Vrijwel universeel, kwestie van een stukje stof/leer met plastic randje tussen de rand van je helm en de binnen bekleding stoppen. Kind kan de was doen maar je hebt er echt veel profijt van.

Maar het bestaat uit 2 delen. een kin stuk zoals de meeste helmen wel hebben maar dan helemaal dicht dus geen gaatjes, en een halve cirkel die rondom je nek aansluit.
 
tip van de week :9~ koop een motor met dempers aan de uitlaat _O-

ik heb er zelf nooit last van gehad (tot nu toe) kan ze beter in de auto gebruiken...

ben ook van mening dat waneer je oordoppen gaat dragen omdat je zelf zonder demper of dergelijke rijd voor het geluid je gewoon dom bezig bent... dat is het zelfde als je de radio heel hard zet met oordoppen in terwijl hij zachtjes ook zonder oordoppen goed te horen is... *O*

dus ja dat is de oplossing... last van het geluid koop een setje dempers, en je geluid is weg :)
 
tip van de week :9~ koop een motor met dempers aan de uitlaat _O-

ik heb er zelf nooit last van gehad (tot nu toe) kan ze beter in de auto gebruiken...

ben ook van mening dat waneer je oordoppen gaat dragen omdat je zelf zonder demper of dergelijke rijd voor het geluid je gewoon dom bezig bent... dat is het zelfde als je de radio heel hard zet met oordoppen in terwijl hij zachtjes ook zonder oordoppen goed te horen is... *O*

dus ja dat is de oplossing... last van het geluid koop een setje dempers, en je geluid is weg :)


Hoe moet ik die dempers op mijn helm monteren dan? :?
Handleiding? :?




:X |(
 
Terug
Bovenaan Onderaan