Raptor houdt in en bokt soms

Daylights

MF veteraan
18 apr 2003
1.367
0
Beusichem
Ik heb een Cagiva Raptor, zelfde blok als een Suzuki TL1000. Heb een tijdje geleden een ongelukje gehad waarbij de motor in een bocht gevallen is. Heb alles al zo'n beetje hersteld, maar 1 ding nog niet. Als ik met constant gas rijd, bijv. 3000rpm in z'n 3, dan houdt de motor in en vervolgens gaat deze weer. Meestal is het lichtjes voelbaar, maar soms (zeker als ie nog niet warm is) dan bokt de motor echt en moet ik even gast terugnemen, waarna het weer even over is. Als ik harder dan 100km/u rijd dan voel je er weinig tot niets van, maar bijv. in een bocht is het best gevaarlijk. Heb ook al een paar keer de koppeling ingeknepen om de motor vrij te laten lopen, dat gaat prima. Dus ik denk niet dat er een rem of ketting niet soepel loopt.

Ik hoopte dat het met het al geplande onderhoud bij een specialist opgelost zou zijn, maar helaas is dat niet het geval. Het volgende is reeds uitgevoerd:
- Shim buckets vervangen (preventief, is een bekend euvel dat deze willen breken)
- Klepspeling opnieuw afgesteld
- Alle emissie leidingen die uitlaatgassen weer het inlaatkanaal in sturen afgedopt
- Bougies en luchtfilter gecontroleerd, zijn nog als nieuw
- Yoshi mapping voor betere prestaties in ECM geladen
- TPS afgesteld

Al deze procedures bij elkaar maken het lastig te achterhalen waar evt. de oorzaak kan zitten, maar ik ben er redelijk zeker van dat de motor op de heenweg naar de specialist dit probleem ook al had. Ik heb zelf het volgende gedaan:
- Tip over sensor gecontroleerd, deze is in orde
- Gaskabels opnieuw afgesteld, stonden te strak
- Injectorreiniger in een volle tank gegooid en mee gaan rijden

Dat laatste heeft voor mij gevoel wel even geholpen, de motor liep soepeler. Ik ben nu een lijstje aan het maken van mogelijke oorzaken of acties die ik kan uitvoeren:
- Idle speed afstellen, staat vermoedelijk te laag
- Injectoren laten reinigen
- Bougies vervangen, ondanks dat deze er juist uitzien?

De specialist waar ik het over heb wil me zeker helpen, maar heeft vanwege vakantie pas over 3 weken tijd. Dus ik probeer zelf nu de oorzaak te achterhalen omdat ik wel graag wil rijden :) Hebben jullie nog suggesties?
 
Zou het toch gaan zoeken in de brandstof toevoer. Wellicht is er vuil in je tank los gekomen en is er t 1 en ander verstopt en of geblokkeerd geraakt.

Keertje ultrasoon reinigen en controlleren is nooit weg. Gelijk even tank flushen en filtertje vervangen.

EDIT:

Heeft de motor trouwens lange tijd stilgestaan en is er nog bijgetankt?
 
Laatst bewerkt:
Zou het toch gaan zoeken in de brandstof toevoer. Wellicht is er vuil in je tank los gekomen en is er t 1 en ander verstopt en of geblokkeerd geraakt.

Keertje ultrasoon reinigen en controlleren is nooit weg. Gelijk even tank flushen en filtertje vervangen.

EDIT:

Heeft de motor trouwens lange tijd stilgestaan en is er nog bijgetankt?
Motor was rijbaar, dus heeft niet lang stilgestaan. Ik voeg het flushen van de tank en vervangen van het brandstoffilter aan het lijstje toe!
 
Met de motor af, de gashendel een paar minuten lang open, dicht, open dicht doen over bijna het hele bereik. Dan rijden en zien of het minder/weg is.
 
Die snapte ik ook niet helemaal :)

Vandaag het e.e.a. gedemonteerd, had de tank voor ik hieraan begon net nog helemaal volgegooid dus ik had 2 jerrycans nodig om de benzine op te vangen. Dat kan trouwens door een andere slang aan de return line the koppelen, een bakje eronder om het op te vangen want het komt er direct uit stromen.

De brandstofpomp zit er aardig uit, maar het frame is wat gecorrodeerd:

IMG_1113.JPG


Volgens het werkplaatsboek moet het dan vervangen worden, of is dit nog te redden?

Ben erachter gekomen dat we weliswaar twee nette, maar compleet verschillende bougies (merk/type) in zitten. Dus die gaan vervangen worden. Tips voor goede bougies?

Bougiedoppen zien er netjes uit, geen corrosie of breukjes. Keertje los gedraaid van de kabels, binnen ook prima. Heb ze er nu weer op gedraaid, twijfel nog even om ze ook te vervangen. Tips? Of heeft het dat alleen zin als ik ook de kabels vervang?

Ga aankomende week de injectoren demonteren om te zien wat ik daar aantref.
 
Hoe warm wordt de motor?

Ik heb een Raptor gehad met exact dit probleem, zodra de temperatuur boven de 85 graden kwam liep hij goed, een ander type thermostaat heeft het opgelost.
 
Laatst bewerkt:
Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat het aan de val gelegen heeft, valt natuurlijk wel op dat het vrijwel direct daarna voorkomt. Hoe dan ook, ik probeer zoveel mogelijk uit te sluiten. Ik ga die brandstofpomp ook vervangen, heb een nieuwe gevonden voor weinig. Als de bougies vervangen zijn en de injectoren schoon, dan ga ik eens kijken hoe het blok dan loopt.
 
niet dat ik er verstand van heb, maar wat is de theorie hierachter?
tps reset of wat?

Je zit er anders akelig dichtbij :t

Op den duur kan een tps door slijten/vervuilen of misschien corrosie bij een bepaalde gasstand een wisselende weerstand geven (heb er zelf nog nooit 1 ontleed). Daar reageert de ecu op en dat kan voor onvoorspelbaar rijgedrag zorgen. Bij wat hogere snelheden en bij dezelfde toerentallen is er meer power nodig en staat de tps voorbij dat punt.

Zonder analoge multimeter kon ik zelf de tps niet controleren. En open/schoon maken zag ik niet zitten. Toen heb ik eerder genoemde geprobeerd, bij mij is het al een tijdje weg.
 
Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat het aan de val gelegen heeft, valt natuurlijk wel op dat het vrijwel direct daarna voorkomt. Hoe dan ook, ik probeer zoveel mogelijk uit te sluiten. Ik ga die brandstofpomp ook vervangen, heb een nieuwe gevonden voor weinig. Als de bougies vervangen zijn en de injectoren schoon, dan ga ik eens kijken hoe het blok dan loopt.

Bij mijn triumph en moto morini zitten servo motortjes (als die erop zit) die de gasklep aansturen en zo werken als een soort van choke.
verder eens op een testbank zetten ,kun je een hoop info uithalen :)
 
Lang verhaal kort komt het erop neer dat ie prima loopt met de ECU/ECM van een andere Raptor. Het is dus of een defecte ECU, of toch iets met de mapping die erop gezet is tijdens het laatste onderhoud.

Ga nu op zoek naar een betaalbare 2e handse aangezien de specialist nog op vakantie is en ik eigenlijk dit weekend wel lekker wil rijden :P Iemand ervaring met het mappen van een ECU voor de Raptor/TL1000?
 
Terug
Bovenaan Onderaan