Rare richtingaanwijzers

Pommel

MF veteraan
13 apr 2004
23.896
150
Tukker in exile
Ik heb de originele knipperlichtautomaat van mijn Honda CX vervangen door een universeel knipperlichtrelais (kon ik gratis krijgen, en ik blijf een Nederlander :P )
Maar nou heb ik iets raars: in tegenstelling tot het oorspronkelijke relais begint deze met de lichten uit. Dus als ik de knippers aanzet moet ik eerst bijna een seconde wachten voordat de lampjes gaan branden. Ik heb het relais nog niet omgedraaid, maar ik vraag me ook af of dat zou helpen. Volgens mij heb ik dan meer kans dat ik een elco (als die in het nieuwe zit, niet opengemaakt) opblaas.
Iemand ideeën waar dit aan kan liggen? Bedankt!

Wat voor een relais is het.... zo te horen schakelt hij pas in bij 1 sec dus meestal komt de spanning dan pas op een bepaalt punt zodat het relais in kan schakelen.... Is de inwendige weerstand te hoog.. Heeft deze relais toevallig een andere bronspanning als de originele..??

Wat voor een relais is het.... zo te horen schakelt hij pas in bij 1 sec dus meestal komt de spanning dan pas op een bepaalt punt zodat het relais in kan schakelen.... Is de inwendige weerstand te hoog.. Heeft deze relais toevallig een andere bronspanning als de originele..??

Hij zit op dit moment in de koplampunit, dus dat is wat moeilijk de specs lezen. Het is gewoon een twaalf volt relais, voor het schakelen van vier 21W lampen. Het lijkt er inderdaad op dat hij een soort oplaadtijd heeft. Bij het oorspronkelijke relais begonnen de lampen met "aan" en nu met "uit". Behalve het relais is er niets veranderd.

Anders zal ik hem morgen er eens uithalen, en kijken of ik het typenummer kan googelen om de specs te vinden.

Als het een electronische uitvoering is, heeft die meestal een aparte massa aansluiting nodig. Meestal is dat klem 31. Dus als je die klem hebt, heppie 'm dan ook aangesloten?

De voeding moet op klem 49 (of +, 15, B, H),
de belasting op 49a (of 54, S, L, O).

Als het een electronische uitvoering is, heeft die meestal een aparte massa aansluiting nodig. Meestal is dat klem 31. Dus als je die klem hebt, heppie 'm dan ook aangesloten?

De voeding moet op klem 49 (of +, 15, B, H),
de belasting op 49a (of 54, S, L, O).

Hij heeft maar twee pootjes. Ik zal hem er morgens eens uithalen, en nog eens kijken.

Aha! Het originele relais is voor 2x21W en het nieuwe voor 2x10W. Dat verklaart waarschijnlijk ook het verschil in snelheid. Maar voor mij niet de inschakelvertraging. Het relais zat trouwens goed om aangesloten.

Zit het relais vóór of na de schakelaar, d.w.z. staat er in rust spanning op of komt hij pas bij inschakelen onder spanning? In het laatste geval heeft hij oplaadtijd nodig en duurt het dus even voordat hij een signaal gaat afgeven. Is bij Jawa standaard het geval, gewoon 1 seconde eerder inschakelen. Bij de oude Vespa's schakelde het relais trouwens ombeurte de voor- en achterknipperbol en brandde er dus - uiteraard indien ingeschakeld - altijd een lamp.

Zit het relais vóór of na de schakelaar, d.w.z. staat er in rust spanning op of komt hij pas bij inschakelen onder spanning? In het laatste geval heeft hij oplaadtijd nodig en duurt het dus even voordat hij een signaal gaat afgeven. Is bij Jawa standaard het geval, gewoon 1 seconde eerder inschakelen. Bij de oude Vespa's schakelde het relais trouwens ombeurte de voor- en achterknipperbol en brandde er dus - uiteraard indien ingeschakeld - altijd een lamp.

Volgens het schema vóór de schakelaar. Maar ik moet deze week toch nog langs de Brezan, dan zal ik meteen even kijken naar een andere, die ook gemaakt is voor 21W lampen.

Die dingen zitten toch altijd voor de schakelaar :?
Anders heb je er 2 nodig (links en rechts)

Volgens het schema vóór de schakelaar. Maar ik moet deze week toch nog langs de Brezan, dan zal ik meteen even kijken naar een andere, die ook gemaakt is voor 21W lampen.

Hey Pommel, dat probleem heb ik ook. Das lekker handig als je maar een knipper wilt geven bij het verwisselen van strook!

Als je de oplossing gevonden hebt kan je die dan posten :)

Hey Pommel, dat probleem heb ik ook. Das lekker handig als je maar een knipper wilt geven bij het verwisselen van strook!

Als je de oplossing gevonden hebt kan je die dan posten :)

De oplossing is waarschijnlijk een clignoteur die begint met "aan". Ik kijk van de week eens bij de Brezan in Amstelveen.

Edit: ik weet wat het verschil is. Dit nieuwe exemplaar is een thermisch relais, dus het bimetaaltje moet eerst opwarmen voordat het contact maakt. Kijk hier maar eens: http://auto.howstuffworks.com/turn-signal2.htm

Laatst bewerkt:
De oplossing is waarschijnlijk een clignoteur die begint met "aan". Ik kijk van de week eens bij de Brezan in Amstelveen.

Edit: ik weet wat het verschil is. Dit nieuwe exemplaar is een thermisch relais, dus het bimetaaltje moet eerst opwarmen voordat het contact maakt. Kijk hier maar eens: http://auto.howstuffworks.com/turn-signal2.htm

Hmmm, volgens mij heb je gelijk. Ik heb net nog geluisterd en het eerste wat je hoort als je de schakelaar aanzet: poing...1 sec...knipper. Ik ga dus ook voor een nieuwe kijken.

grtz

Ik dacht ik laat het nog ff weten:

Op de sloop een electronisch relais uit een auto gesloopt. Deze hebben idd drie aansluitpunten, maar het derde aansluitpunt is gewoon de massa.

Totale kosten: € 2,-

Terug
Bovenaan Onderaan