Rare slinger in het stuur

solero53

Rookie
20 nov 2013
13
1
Schiedam
Ik rijd een Suzuki Intruder 1500 van 1998

De laatste tijd heb ik steeds meer last van een slingerend stuur.
Als ik over een hobbel of door een korte kuil rijd, dan slaat mijn stuur vaak naar links en nooit naar rechts, ook al rijd ik gewoon rechtuit, ik heb het gevoel dat hij dan niet rechtstandig in veert.

Rijd ik op een slechte weg, dan wil het stuur soms hevig gaan slingeren en moet ik hem goed vasthouden.
Ik heb er pas een nieuwe voorband om laten leggen, maar dat heeft niet veel verbetering op geleverd.
Ik heb het alleen als ik zachtjes rijd, zo tot de 40 kilometer.
Het wiel is uitgebalanceerd.

Op een vlakke asfaltweg heb ik er geen last van, alleen als ik op een slecht of hobbelig wegdek rijd.
Ik heb vorige week de motor eens op de lift gezet om eens aan de balhoofdlagers te voelen, maar ik kon geen ruimte ontdekken, en heb geen lekkage op de vorkpoten.

Afgelopen weekeind reed ik op een weg in Duitsland, en toen kon ik hem nog maar net in bedwang houden, heel de voorkant schudde.
Ik kan maar niet ontdekken waar die plotselinge slinger nu door ontstaat.

Nu vind ik de vering van die motor toch erg stug als ik op een slechte bestrating rijd.
Als je hem zie is het een solide motor, maar als ik op een slecht wegdek rijd, dan trilt alles.
Wie kan mij wat adviezen geven.
Ik had verwacht met die nieuwe voorband van het probleem af te zijn, maar het heeft niets geholpen.
De bandenspanning is goed.

Ik kan hooguit de voorvork olie verversen, maar ik weet niet of dat verbetering geeft.

Wie kan mij wat adviezen geven.
Alvast bedankt.
Piet.
 
de stugge vering klopt niet helemaal bij mijn beeld van dit soort motoren, maar ik heb er verder geen ervaring mee. Een trilling onstaat door iets wat trilt... kan natuurlijk een combinatie van zaken zijn. Maar een trilling uit het achterwiel kan zich ook aan de voorkant kenbaar maken. Weet je hoe het voorwiel is gebalanceerd?
 
hoe lang heb je de motor al en in hoeverre ken je de geschiedenis?
is het ding standaard of is er het een en ander aan verbouwd (vooral rijwiel gedeelte zoals voorvorklengte, hartail ombouw, wiel en bandenmaten, ......)?
is het frame nog heel of zit daar misschien ergens een scheur in?
staat het voorwiel nog recht voor het achterwiel?
is de voorvork nog recht?
zijn je wiellagers nog heel?
 
Wiellagers, balhoofdlagers, vork.
Check ook meteen of klauwen en schijven goed zitten.
En of er iets rond je balhoofd te krap of knel zit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan