Rare storing

helijan

MF'er
19 mrt 2008
133
0
Hallo ik heb een yamaha ybr 125 uit 2007 en heb nu voor de 2de keer een storing gehad.
Zo,n 2 maanden geleden had ik een redelijke afstand gereden en stopte voor een hapje ergens.
Toen ik weer weg wilde had ik geen spanning meer ,de wegenwacht erbij en meete alles na en overal bij de zekering stond spanning op .
Er zit maar 1 zekering in het hele systeem ,de man had de zekering bekeken en nagemeten en alles was goed,ten einde raad stopte hij er een andere zekering in en wala hij deed het weer en hij snapte het zelf ook niet.
Ongeveer 5 maal mee getoerd en no problems ,gisteren weer zo,n 200km gereden en weer effe gestopt bij de plaatselijke snackbar.
Toen ik weer weg wilde weer geen spanning,wel had ik 2 zekeringen uit voorbaat bij mij dus geprobeerd maar dit keer werkte het dus niet.
Dus 1 remedie een 1km van huis duwen dus ,ik had het contact aangelaten,toen na ongeveer 500m ineens mijn vrijstandlichtje weer ging branden dus hoefde ik laatste 500m mij niet meer af te beulen.
Iemand enig idee hierbij :)
 
corrosie of kabelbreukje of slecht contact van je contactslot wellicht ?

hierdoor heb je wel overal spanning, maar kun je niks omdat de ONstand van je sleutel het soms niet pakt ? vandaar dat spontaan je neutraal lampje het opeens wel weer deed.

ik zou alle draden even nalopen, dichtgetapede stukken loshalen, misschien dat er een stekkertje of een kroonsteentje tussenzit wat amper contact maakt

beetje rammelen met alle draden, overal ff spuitje contactspray op

succes!
 
Het zou ook kunnen dat je een haperend vrijstandschakelaartje hebt.
Schakelaar zal ergens bij je versnellingspook in de buurt zitten.
Misschien de moeite waard om daar even naar te kijken.
 
Begin inderdaad ook steeds meer aan mijn contactslot te denken,van de week effe gaan pielen en misschien wat spray erin spuiten weet alleen niet of dat verstandig is.
Wat ik wel gek vind is dat het tot nu toe niet onder het rijden gebeurt ,maar alleen als ik het contactslot weer in de onstand zet
 
Hallo ik heb een yamaha ybr 125 uit 2007 en heb nu voor de 2de keer een storing gehad.
Zo,n 2 maanden geleden had ik een redelijke afstand gereden en stopte voor een hapje ergens.
Toen ik weer weg wilde had ik geen spanning meer ,de wegenwacht erbij en meete alles na en overal bij de zekering stond spanning op .
Er zit maar 1 zekering in het hele systeem ,de man had de zekering bekeken en nagemeten en alles was goed,ten einde raad stopte hij er een andere zekering in en wala hij deed het weer en hij snapte het zelf ook niet.
Ongeveer 5 maal mee getoerd en no problems ,gisteren weer zo,n 200km gereden en weer effe gestopt bij de plaatselijke snackbar.
Toen ik weer weg wilde weer geen spanning,wel had ik 2 zekeringen uit voorbaat bij mij dus geprobeerd maar dit keer werkte het dus niet.
Dus 1 remedie een 1km van huis duwen dus ,ik had het contact aangelaten,toen na ongeveer 500m ineens mijn vrijstandlichtje weer ging branden dus hoefde ik laatste 500m mij niet meer af te beulen.
Iemand enig idee hierbij :)

Was het bij dezelfde snackbar? Kans dat iets stoort op je electronica van je start onderbreker, alarm oid.
 
Laatst bewerkt:
Yep de polen zagen er zeer proper uit de motor is van 2007 ,maar bedankt iedere tip en meedenken van anderen word zeer gewaardeerd.
Wat ik nog steeds vreemd vind dat het niet onder het rijden tot nu toe is gebeurd en vaak op hobbelige klinkerweggetjes gereden.
Dus dan zou ik als leek denken geen draadbreuk want dat kwam dan wel naar voren.
Dus hoop dat de contactspray werkt en anders maar een ander slot erop.
 
Nou de contactspray heeft niet geholpen vandaag had ik het weer ,was bij mijn vriendin wilde hem starten en zag het al aan de vrijstand lichtje niks nada .
Net als de vorige keer het contact op on laten staan en na ongeveer 10 min brande het weer en kon ik starten.
De hele middag gereden zelfs in de regen ,paar keer uit gezet maar geen problemen .
Ik snap er geen bal meer van .
Zou het contact uiteraard als hij het niet doet uit voorzorg 10 min aanlaten staan ha ha.
Wie heeft nog een tip.
 
Zo wat contactspray in het contactslot gespoten ,kon aan de kabels en zekering niks vinden overal aan getrokken maar de verlichting bleef branden

contactspray in het contactslot spuiten heeft totaal geen zin daar het mechanisch gedeelte en de electrische contacten van elkaar gescheiden zijn . je zult onderaan je contactslot normaal een stekker kunnen afhalen . bij de meeste kun je dan ook nog een kunststof kapje verwijderen en zie je pas de contacten zitten .
 
Laatst bewerkt:
Yep weet al wat meer vandaag wezen toeren en 2 keer hetzelfde probleem gehad wat aan de kabels onder het contactslot gerommeld en had weer stroom.
Dus van de week de boel maar eens nazien,blijf het vreemd vinden dat ik het tijdens het rijden niet heb ,want het lijkt mij een niet goed contact tezijn dus. *O*
 
het lijkt dat je het probleem hebt gevonden, als je er nu niet uit komt. probeer volgende keer eens of hij start met in geklapte zijstandaard en in geknepen koppeling.
als hij dan start lijkt het mij de vrijstand schakelaar.
 
Nou ik heb het gevonden het kabeltje wat van het contactslot kwam daar zat in het stekkerhuis 4 draden ,waarvan de plus een beetje zwart gebrand was in het stekkerhuis en dus geen goed contact meer maakte.
Snap alleen niet wat de oorzaak daarvan geweest is,heb het even met een kroonsteentje gerepareerd ,maar denk dat dit op de lange termijn misschien geen goede oplossing is.
 
Kroonsteen is vragen om ellende; knijpstekkertjes zijn veel beter. Solderen geeft de beste electrische verbinding maar ook vaak door trillingen na een jaartje ofzo kabelbreuk naast de las. Zwartbranden aan/om het contactplekje betekent heel vaak dat het contact onvast heeft gezeten, twijfelcontact en vonkjes trekken door rammelen.
 
Laatst bewerkt:
Heb er nog nooit na gekeken om mijn ybr.
Maar het zal wel een witte behuizing met 2,8mm breed stekkertjes zijn, of 4,8mm stekkers zijn?

http://www.rdae.nl/multistekkers/honda-connectors-2-8-mm/hon4-stekker-4-polig/product_info.php/cPath/47_67/products_id/1138
deze

http://www.rdae.nl/multistekkers/multiconnectors-6-3-mm/mc4-connector-4-polig-transparant/product_info.php/cPath/47_63/products_id/1263
of deze

Beide kan je meestal wel bij een beetje auto materiaal zaak halen.
Anders zou je eventueel ook nog de dealer kunnen proberen.

Is best goed zelf te doen, koppel wel voor de zekerheid de accu af.
Voor het samenknijpen van de stekkers zorg wel voor een goede tang voor ongeïsoleerde stekkers.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan