Rare tik in mijn R1 bij warmdraaien

Mikker

MF'er
4 mrt 2004
60
0
almere
Ik heb vlede maand een r1 gekocht.
en elke keer als ik em warm laat draaien dan hoor ik een rare tik, et lijkt erop
dat de tik ergens bij me uitlaat vandaan komt maar weet et nie zeker.
Ik hoor de tik ook als ik een constante snelheid blijv rijden erg vaag allemaal.
Maar ik dacht vraag het ff op het forum misschien weet iemand hier wat het is of een keer misschien zelf meegemaakt.
 
Ik trek altijd eerst m'n rechter handschoen aan, en dan m'n linker... Anders zit ik niet lekker :P . Dat is ook een RARE TIK!!!

Tot zover mijn nuttige bijdrage :z .

Eerlijk gezegt denk ik ook aan zo'n klep in de uitlaat... Exup heet dat toch?
Tikt het continu? Of af en toe?
 
Zonder 'm te horen kan hier natuurlijk geen verstandig mens iets zinnigs over zeggen. ;)
Tip: zoek iemand op die technisch gezien verstand van motorfietsen heeft en laat die luisteren. Tikkende motorfiets kan avan alles zijn. Van rotte krukaslagers en afgebroken kleppen via onvoldoende gespannen nokkenas-kettingen tot aan getik als gevolg van ongelijk uitzetten van opwarmende/afkoelende delen. Sommige "tikken" kunnen geen kwaad. Anderen kunnen de voorbode zijn van een stevige schade.....
 
Zonder 'm te horen kan hier natuurlijk geen verstandig mens iets zinnigs over zeggen. ;)
Tip: zoek iemand op die technisch gezien verstand van motorfietsen heeft en laat die luisteren. Tikkende motorfiets kan avan alles zijn. Van rotte krukaslagers en afgebroken kleppen via onvoldoende gespannen nokkenas-kettingen tot aan getik als gevolg van ongelijk uitzetten van opwarmende/afkoelende delen. Sommige "tikken" kunnen geen kwaad. Anderen kunnen de voorbode zijn van een stevige schade.....


vandaag nog meegemaakt.. m`n 2e vastloper in 3 maanden met een 4-cilinder.. ben waarschijnlijk erg genaaid bij de inbouw van het nieuwe blok of iets dergelijks.. ;(
 
Ik heb vlede maand een r1 gekocht.
en elke keer als ik em warm laat draaien dan hoor ik een rare tik, et lijkt erop
dat de tik ergens bij me uitlaat vandaan komt maar weet et nie zeker.
Ik hoor de tik ook als ik een constante snelheid blijv rijden erg vaag allemaal.
Maar ik dacht vraag het ff op het forum misschien weet iemand hier wat het is of een keer misschien zelf meegemaakt.

Welk modeljaar rij je?
Is het tikken toerental-afhankelijk?
Hoe klinkt de tik? (hoge toon, gedempt, dof???)

Ik weet dat mijn oude R1 (98) met origele uitlaat (exup klep) ook wel eens tikte tijdens het warmdraaien. Nadat ik er een full Akra op had liggen was het tikken weg. Het tikken van de uitlaat/exup klep is een hoge toon, zoiets als met een steentje tegen een raam tikken.
 
Welk modeljaar rij je?
Is het tikken toerental-afhankelijk?
Hoe klinkt de tik? (hoge toon, gedempt, dof???)

Ik weet dat mijn oude R1 (98) met origele uitlaat (exup klep) ook wel eens tikte tijdens het warmdraaien. Nadat ik er een full Akra op had liggen was het tikken weg. Het tikken van de uitlaat/exup klep is een hoge toon, zoiets als met een steentje tegen een raam tikken.



Wat ik heb klopt precies met jou beschrijving ik heb bj 01. Na dan maar andere uitlaat proberen :Y
 
Wat ook soms een raar tikkend geluid kan geven is het gaatje in sommige dempers.
(het gaatje aan de onderzijde van het korte stukje pijp dat uit de demper steekt)

Hoor je hetzelfde getik nog als je dit gaatje even dicht houdt met je vinger of stukje tape?

Mijn blade heeft tijdens het warmdraaien ook een toerental-afhankelijk getik dat verdwijnt bij exact 40°C. Klepspeling van fireblades zou aan de hoge kant zijn maar minderd dus wanneer het blok op temperatuur komt.

grtz
phil
 
Na ik ben vanmorgen naar de dealer geweest en die zei mij dat het niks ergs was.
Dat meerdere yamaha's hier last van hadden. Dus ik kan weer met gerust hart rondrijden :]
 
Na ik ben vanmorgen naar de dealer geweest en die zei mij dat het niks ergs was.
Dat meerdere yamaha's hier last van hadden. Dus ik kan weer met gerust hart rondrijden :]


Werkelijk ongelofelijk dat jij en vele mensen met jou zich nog steeds met dit lulverhaal het bos in laten sturen door een dealer... |( |(

Als ik iedere keer 5 euro zou krijgen als ik weer 's lees dat er mensen een geluid/tik/rammel/weetikveel in hun motor hebben en zodra de dealer zegt dat dit normaal is, is alles ineens OK en is het probleem verdwenen, dan kon ik nou een splinternieuwe R1 gaan bestellen.

Geloof jij nou echt serieus dat het normaal is dat een moderne sportmotor van een 13 a 14 duizend eurootjes ( of weet-ik-veel hoeveel dat ding destijds gekost heeft?) een tik of rammel heeft???

Die tik die je hoort is hoogstwaarschijnlijk de exupklep, zoals ook al eerder geroepen hier. Die heeft wat speling gekregen op de kabels en begint nu bij lage toerentallen tegen de uitlaatbehuizing aan te klapperen (bij lage toerentallen zit deze klep dicht tenslotte). Laat het ding maar 's stationair lopen en duw met een steel van een hamer ofzo tegen de exupkabels aan, 10 tegen 1 dat je probleem verdwenen is.

Even de kabels opnieuw afstellen en het is opgelost.

Het kan ook het beruchte uitlaatklep-geleider probleem zijn maar dat hoor je meer in de buurt van de kop aan de linkerkant, maar ook dit is niet "normaal" ondanks dat nog 100.000 andere R1-en er last van hebben.

Dat had iedere dealer die een beetje verstand en/of interesse in de klant heeft kunnen weten, maar ze sturen je liever weg met een onzinverhaal dan dat ze toegeven dat ze geen zin hebben om het probleem op te lossen.

Een goede R1 heeft geen bijgeluiden, dus laat je dit ook niet wijsmaken door die dealer c.q. prutser!
 
Laatst bewerkt:
Als Honda rijder: Zijn die er dan? })

:P

Haha, ja daar kon ik op wachten natuurlijk... *O*


Maar de strekking van mijn verhaal zal duidelijk zijn: Niets ter kritiek op de topicstarter, maar ik kan altijd zo pisnijdig worden op die kut"dealers" die iemand die met een probleem komt gewoon het bos insturen met datzelfde lulverhaal.

"DAT DOEN ZE ALLEMAAL > DUS IS HET IN ORDE..." :r


Complete bullshit B| , vraag dan meteen even of hij dat zwart-op-wit wil bevestigen en de gevolgschade wilt vergoeden voor het geval je motor dan toch ineens een maand later in de prak loopt vanwege die "onschuldige" tik.

Ik geloof best dat je graag gerustgesteld wilt worden als je een bijgeluid hoort, en dat je graag wilt horen dat het allemaal niks betekend, maar het is wel een beetje naief om zo maar klakkeloos te accepteren dat een bijgeluid "normaal" is.

 
Laatst bewerkt:
Na ik ben vanmorgen naar de dealer geweest en die zei mij dat het niks ergs was.
Dat meerdere yamaha's hier last van hadden. Dus ik kan weer met gerust hart rondrijden :]
Was dat de dealer waar je hem hebt gekocht? Of kocht je hem particulier en ging je naar de echte dealer toe?
 
Tikkende R1-deel 2

maar kan ook de bigend lagers zijn welke tikkeren
Ik mag aannemen dat ze bij de dealer het onderscheid wel kunnen maken tussen tikkende bigends en een tikkende exup. En dat ze in het eerste geval niet zullen zeggen dat het normaal is en geen kwaad kan en dat ze daar misschien in het tweede geval wel toe geneigd zullen zijn (terecht of onterecht).
 
Zo te horen is de tik dus niet goed :9 Misschien wachten die flikkers wel tot me garantie is afgelopen dat ik dan zelf voor de kosten kan opdraaien :( Ik rij morgen ff langs motoport kijken wat ze daar te zeggen hebben. Ik heb zelf echt helemaal geen verstand van motoren op technisch gebied dan. Ik heb dus ook geen flauw idee wat er met dat ding aan de hand is. Het is zelf ook me eerste motor dus zoveel ervaring heb ik niet. Maar het zit me niet lekker. Ik hoor het morgen wel bij motoport dan, ff afwachten dus.
 
Nomaals: Ik gok dat het de exup-klep is. Dit hoor je heel vaak bij de R1 en ook de FZR1000's kunnen er wat van. Het komt rechtsonder de motor vandaan daar waar de collector overgaat in de demperpijp.

Ik las een paar posts terug een vergelijking van iemand die het beschreef alsof je met iets hards op een ruit tikt, dat klopt heel aardig denk ik.

(En mijn R1 doet het ook trouwens, ik moet 'm nog stellen)


Maar laat je AUB niet afschepen met het verhaal dat het niets bijzonders is, het hoort er niet in te zitten, klaar!
 
Zo te horen is de tik dus niet goed :9 Misschien wachten die flikkers wel tot me garantie is afgelopen dat ik dan zelf voor de kosten kan opdraaien :( Ik rij morgen ff langs motoport kijken wat ze daar te zeggen hebben. Ik heb zelf echt helemaal geen verstand van motoren op technisch gebied dan. Ik heb dus ook geen flauw idee wat er met dat ding aan de hand is. Het is zelf ook me eerste motor dus zoveel ervaring heb ik niet. Maar het zit me niet lekker. Ik hoor het morgen wel bij motoport dan, ff afwachten dus.

Zou je niet eerst langsgaan en dán beginnen met schelden ipv andersom? :z

Mensen zijn, over het algemeen, een stuk behulpzamer als je ze niet eerst uitscheldt. :X
 
Zou je niet eerst langsgaan en dán beginnen met schelden ipv andersom? :z

Mensen zijn, over het algemeen, een stuk behulpzamer als je ze niet eerst uitscheldt. :X
Nou ik vind dat ik daar wel recht op heb, ik neem aan dat een monteur ook zelf wel weet dat een tik in het blok niet goed is, en mij dan toch wegsturen en zeggen dat et niets uit maakt vind ik een beetje vreemd. Is nou niet echt goede klanteservice. Teminste zo denk ik er over, bij motoport kreeg ik een heel ander verhaal te horen en dat verhaal leek bij lange na niet op "het maakt niet zo veel uit" das wel jammer aangezien ik de motor nu een klein maandje geleden daar heb gekocht.
 
Ik was vlede week bij motoport toen hebben ze me motor weer helemaal ok gemaakt
dus ik rij terug van motoport hoor ik die tik nog -O- . Wat gebeurt er eigelijk als ik er niks aan laat doen gewoon laat, kom ik dan straks voor nog ergere problemen te staan of valt dat wel mee?
Plus die reperaties voor die r1 moet ik dat dan ook gewoon bij motoport laten doen of ergens anders. Alvast bedankt
 
Terug
Bovenaan Onderaan