Rare uitslagen druppelladers

Lowdown

MF'er
30 dec 2012
51
3
Dag. Ik weet even niet of ik toe ben aan een nieuwe accu of aan een nieuwe lader. De motor start, dus er is lading. Maar na een nacht laden geeft de optimale 3 sp alleen 1 groen lampje. Ik kan niet vinden wat dit betekent. Normaal branden er twee. Als ik mijn andere lader aansluit (optimale 3) knipperen alle lampjes, afwisselend met het gele lampje. Ook daarvan kan ik de betekenis niet vinden. Iemand een idee?
 

Bijlagen

  • F23D81D8-176C-4925-AB86-A749684D47BE.jpeg
    F23D81D8-176C-4925-AB86-A749684D47BE.jpeg
    228 KB · Weergaven: 47
  • IMG_8657.MOV
    22,5 MB
Hier staat voor de optimate 3 sp de manual:
En op pagina 2 staat wat de leds betekenen

Dat laatste filmpje lijkt OK hoor, hij knippert even met alle leds, en daarna gaat charge branden?
Filmpje is wel kort...
 
Ik had de handleidingen gezien en kon deze uitslagen niet terugvinden. Het filmpje is kort. Ik heb hem nog niet lang aan deze lader gelaten, maar hij blijft minuten lang zo knipperen. Dat doet hij anders volgens mij niet.
 
Op je eerste plaatje brand alleen het statuslampje van de lader. Dit betekend dat hij aan staat.

Het rechter rijtje geeft de status van de accu weer. Daar moet er minimaal eentje van branden. Als er niks brand wil hij daarmee zeggen dat er geen accu is aangesloten. Misschien heb je ergens een slechte connectie of kabelbreuk?

Bovenste lampje groen = Alles OK
2de lampje rood = Er is een probleem
3de lampje oranje = Gewoon laden (of spanning testen bij knipperen)
4de lampje oranje = Diepontladen, laden met verhoogde stroom.

Die modernere Optimate heb ik zelf niet...
 
Accu even meten, hoeveel volt? En hoeveel volt als je start.
Maar Optimate3 die blijft knipperen zegt meestal accu overleden of niet goed aangesloten.
dus nu heb je 3 laders en nog steeds een slechte accu ?
🤣. Deze kan nog terug. De ene lader had al kuren. Weet niet waarom. Ik heb nu de accu uit de motor gehaald en nu lijkt oude optimate het wel aan te kunnen.
 
Merk hier dat de 1 jaar oude accu s van beide motorfietsen in de koude (+/-2 graden) schuur door de lader als vol worden gezien. Haal ik de accu naar binnen en laat hem op kamertemperatuur komen, dan kan ik ze nog een stuk verder doorladen. Half uur op ik zeg 1Ah.
Als de accu veel lading verlies heeft bij oa koude zal deze wel ah einde van zijn leven zijn.
 
Ik heb hele slechte ervaringen met goedkope laders vande Lidl, Praxis enzo.
Verkeerde zuinigheid, ik spreek uit ervaring.

Daarbij is een laadstroom van 1 A aan de lage kant denk ik.
Een druppel lader zou zo rond de 1/10 van de accu capaciteit moeten kunnen leveren.
Lage laadstromen levert vervuiling van je platen op.
 
goede ervaring met deze:

Heb weleens bij de optimate een hoop geknipper vd led’s gezien maar dat kwam door een slechte aansluiting op de ’hobby- connector. FF frummelen en toen is de laadstand ingeschakeld met 0.8A



07130D20-7095-42E2-814E-3671212C5F1E.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan