Rare vraag

wolves

MF veteraan
28 jun 2008
4.521
8
CAL gemeente
Ben natuurlijk erg verwend met mijn Duc. alles is van zelfsprekend,
acceleren, snelheid, remmen kortom een fijne motor ondanks dat
de meningen over Ducatie verdeeld zijn, ben ik er happy mee.
Maar nu heb ik er een éénvoudige chopper bijgekocht, een
Honda VT500 voor toerritjes met oa mijn zoon, nu de vraag
als ik alleen en zeker met mijn zoon[11 jaar] snelweg doe
en rij ca 110 km/h bekruipt mij het gevoel dat die oude
motor weleens vast zou kunnen lopen, waar ik dat op
baseer weet ik niet, de motor is goed onderhouden en loopt
volgens mij behalve een rateltje goed. Het gekke is dat ik het niet
op de Duc heb,ben eigenlijk benieuwd of meerdere dit gevoel herkennen.
 
kijk ik zal een poging doen wat onrust bij je weg te nemen :z

Bij een nieuwe Ducatie zit altijd een lidmaatschapskaart van de Wegenwacht standaard bij omdat vanaf dag een er allerlij dingen kapot gaan waardoor je nogal eens op de vluchtstrook tercht komt ! Daarbij komt nog dat rammelen erbij hoort op je Duc dus nu je op een echte rustige motor rijd en je ook nog eens volgels hoort fluiten denk je dat er iets niet in orde is !!

Word wakker en beken eerlijk dat je het vrije gevoel nu gevonden hebt en je ook nog eens je portomonnaie thuis kunt laten liggen omdat het ook niks kost !!!!



verder veel stuurplezier op beide :W
blijf maar lekker in je droomwereldje :W
 
:+ Vrijdag hé, laat ik het zo zeggen er is meer op deze
wereld dan Italie met al zijn pracht.

Naast Italië?
Oostenrijk bedoel je?
full
 
Laatst bewerkt:
vrijdagreactie op een maandag vraag???

ik denk dat het tussen je oren zit... punt... als je nu eens kan beargumenteren waarom je bang bent voor een vastloper.
maar je geeft zelf al aan in je vraag dat het tussen je oren zit..
er zullen vast meer mensen zijn die daar last van kunnen hebben..

ik heb dat met regen, dan durf ik niet meer plat te gaan... ik WEET dat er grip genoeg is, maar IK vertrouw het dan toch niet..

trouwens: stomme vragen bestaan idd niet, stomme antwoorden wel..

maar je hebt een 3e catogerie: de vragen met het antwoord er al in...
mensen van de 3e catogerie willen geen antwoord op hun vraag, die willen bevestiging van wat zij al weten ;)

Beargumenteren kan ik het niet, tis meer het gevoel dat ik op een oude
motor rij, waarvan de meeste op de sloop staan. Dat ik denk "kan zo'n
oud beestje het snelweg verkeer nog wel aan". Als ik m'n oude opa
nog laat hard lopen, zal hij ook spontaan een vastloper krijgen.
Trouwens het gevoel bekruipt mij alleen op de snelweg. Bevestiging
wil ik niet, maar zoals ik schreef kennen meer motorijders/sters dit
gevoel van straks vlieg ik door de lucht, door een vastloper.
Dit gevoel heb ik totaal niet op mijn 999, maar ook niet op
andere sportmotoren, alleen bij dit ouwe gebakje.
Therapie zal moeten zijn, of alleen binnenwegen rijden of
verstand op 0 en hopen dat ik geen lagers, cardannen, cilinders
ect voorbij zie vliegen.
 
FF zonder dollen, het gevoel dat jij hebt komt waarschijnlijk door het volgende:

de Honda zit met 2 personen boven de 100km/u al op ca. 2/3 van zijn maximale mogelijkheden.
De Stukgati zit dat niet.... Die kan veel meeraan dan jij meestal zal benutten, dus is
het gevoel van belasting van het blok weg. Daarom heb jij dat gevoel.

Ducs zijn geen slechte motoren, maar algemeen is bekend dat je met Honda's minder problemen hebt (uitzondringen daargelaten), dus ik zou me niet al te druk maken....
 
FF zonder dollen, het gevoel dat jij hebt komt waarschijnlijk door het volgende:

de Honda zit met 2 personen boven de 100km/u al op ca. 2/3 van zijn maximale mogelijkheden.
De Stukgati zit dat niet.... Die kan veel meeraan dan jij meestal zal benutten, dus is
het gevoel van belasting van het blok weg. Daarom heb jij dat gevoel.

Ducs zijn geen slechte motoren, maar algemeen is bekend dat je met Honda's minder problemen hebt (uitzondringen daargelaten), dus ik zou me niet al te druk maken....


Je slaat de spijker op zijn kop, je moet hem best hoog belasten om
enigszins snelheid te maken en te houden. Dan rij ik achter een vrachtwagen
en dan moet ie echt bijna 100% belast worden om de vrachtwagen in te halen,
dan denk ik ook jezus als dat maar goed gaat. Maar wat lul ik eigenlijk
dat adrenaline gevoel is eigenlijk ook best wel prettig.
 
Natuurlijk, het blok moet zwaarder belast worden voor dezelfde snelheid, maar als je het oude beestje behandeld met het respect wat hij verdient, kan het best veel hebben.

Ik heb het idee dat moderne (sport) motoren veel krapper zijn gedimensioneerd zoveel mogelijk vermogen uit een zo licht mogelijk blokje te halen. Daarbij zijn materialen natuurlijk verbeterd, door betere techniek kunnen de toleranties allemaal wat kleiner en zo, maar ik heb gewoon altijd zo'n gevoel van "ouderwetse degelijkheid" bij die oudere motoren.

Ik weet niet hoe oud die VT nu is, maar denk je dat die Duc van je nog steeds rijdt op dezelfde leeftijd?
 
Je slaat de spijker op zijn kop, je moet hem best hoog belasten om
enigszins snelheid te maken en te houden. Dan rij ik achter een vrachtwagen
en dan moet ie echt bijna 100% belast worden om de vrachtwagen in te halen,
dan denk ik ook jezus als dat maar goed gaat. Maar wat lul ik eigenlijk
dat adrenaline gevoel is eigenlijk ook best wel prettig.

Wees dan maar blij dat je geen 2 takt rijdt, want daar had je vroeger altijd het handje standaard op de koppelingshandle om bij een warmte-vastloper geen blokkerend achterwiel te krijgen.
(Dat waren dus wel o.a. de 50cc Zundapjes van vroeger)
4 taktjes zijn dan toch wat beter qua smering en betrouwbaarheid.
 
Japanse motoren, vooral Yamaha en Honda zijn denk ik wel zo'n beetje de betrouwbaarste motoren.

Uiteraard ervan uitgaande dat de motor de gangbare onderhoudsbeurten krijgt he !
 
Natuurlijk, het blok moet zwaarder belast worden voor dezelfde snelheid, maar als je het oude beestje behandeld met het respect wat hij verdient, kan het best veel hebben.

Ik heb het idee dat moderne (sport) motoren veel krapper zijn gedimensioneerd zoveel mogelijk vermogen uit een zo licht mogelijk blokje te halen. Daarbij zijn materialen natuurlijk verbeterd, door betere techniek kunnen de toleranties allemaal wat kleiner en zo, maar ik heb gewoon altijd zo'n gevoel van "ouderwetse degelijkheid" bij die oudere motoren.

Ik weet niet hoe oud die VT nu is, maar denk je dat die Duc van je nog steeds rijdt op dezelfde leeftijd?


Ik denk het wel, de VT is 22 jaar oud heeft op de teller 24000 mijl staan, dus ik
ga ervan uit dat 24000 mijl in 22 jaar ook haalbaar moet zijn voor de Duc.
Alleen zie ik mij niet 22 jaar rijden op dezelfde motor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan