Ratel bij 5000 rpm ZX-6r??

Bierjee

Rookie
25 nov 2010
2
0
Scharendijke
Hallo,

Ik heb een vraag over een Kawasaki zx-6r uit 1999.
Deze motor heb ik onlangs gekocht. Maar als ik hem start en gas geef begint er rond de 5000 toeren iets te ratelen. Een soort metaal achtig geluid (lijkt een lager). Heeft iemand hier ervaring hiermee, of suggesties over wat het kan zijn?
Oliepijl is oke, en stationair draait de motor prima.

Zelf dacht ik misschien aan de startmotor die mee gaat draaien, nokkenasketting, of (erger) de krukaslagers....
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met dit probleem.

Groeten,
B.J.
 
Je kunt beter eerst alleen de nokkenaskettingspanner vervangen, die is niet zo duur als een complete ketting met alles erop en eraaan, en je kunt er vrij makkelijk bij. 9 vd 10x is trouwens ook de oorzaak van het ratelen bij Kawa's.

Ik zou trouwens gelijk gaan voor een handmatige spanner.
 
Vaak is het de nokkenaskettingspanner die overlijd idd.

De spanner vervangen is niet zo heel veel werk. De distributie timing op tijd zetten, en de nieuwe spanner monteren. Let erop dat je een nieuwe pakking mee besteld ;) Mocht de nokkenasketting ook gaar zijn wordt het meer werk :P

Handmatige spanner zou ik persoonlijk niet voor kiezen. Er kan niks aan stuk, dat is een plus. Het punt is hoe strak moet je hem dan zetten? Als je de ketting te strak spant ben je over een tijdje een stuk duurder uit. ( lees overleden lagers aan nokkenas bijvoorbeeld )
 
Laatst bewerkt:
Dank voor alle reacties!
Ik heb van de dealer gehoord dat het ook wel eens een veertje in mn startmotor zou kunnen zijn die lam is (startmotor draait dus vrolijk mee...).
Dus eerst ga ik ff mn startmotor bekijken, waar je zo bij kunt. Is dat niet de oplossing dan ga ik idd voor de spanner. Thnx!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan