Ratel bij terugschakelen BMW R1100 RS 1995

20 jun 2007
63
0
Als ik mijn koppeling helemaal inknijp en vervolgens 1 versnelling terugschakel, terwijl mijn snelheid nog redelijk hoog is voor deze versnelling, dan voel ik eerst een redelijke ratel in het schakelpedaal (alsof tandwielen over elkaar draaien, maar niet pakken) en vervolgens schiet hij pas in de versnelling.

Als ik mijn koppeling maar half in zou knijpen, dan kan ik het begrijpen dat ie zo ratelt, maar als ik mijn koppeling inknijp, dan is de aandrijving toch onderbroken en zou ik toch geen ratel moeten voelen?

Als ik eerst meer snelheid minder en dan pas terugschakel, dan schakelt hij perfect.
Met opschakelen heb ik hier geen last van.

Kan iemand mij vertellen hoe dit zit? Kan dit kwaad?
 
Als ik mijn koppeling helemaal inknijp en vervolgens 1 versnelling terugschakel, terwijl mijn snelheid nog redelijk hoog is voor deze versnelling, dan voel ik eerst een redelijke ratel in het schakelpedaal (alsof tandwielen over elkaar draaien, maar niet pakken) en vervolgens schiet hij pas in de versnelling.

Als ik mijn koppeling maar half in zou knijpen, dan kan ik het begrijpen dat ie zo ratelt, maar als ik mijn koppeling inknijp, dan is de aandrijving toch onderbroken en zou ik toch geen ratel moeten voelen?

Als ik eerst meer snelheid minder en dan pas terugschakel, dan schakelt hij perfect.
Met opschakelen heb ik hier geen last van.

Kan iemand mij vertellen hoe dit zit? Kan dit kwaad?

Jouw BMW heeft geen primaire vertraging, d.w.z de ingaande as van de versnellingsbak zit (via de koppeling) direct aan de krukas en draait dus net zo snel. Bij veel andere motoren zit daar een vertraging tussen zodat de bak langzamer draait.
Omdat de assen in de bak van de BMW dus relatief snel draaien hebben ze ook meer tijd nodig om een andere snelheid aan te nemen; dat merk je als je snel terug wilt schakelen, zeker als de motor een hoog toerental draait.

Wat ook meespeelt; bij opschakelen begin je met een hoog toerental, dan koppeling in en je laat die pas weer opkomen als je gas geminderd hebt. De assen in de versnellingsbak moeten dus langzamer gaan draaien terwijl jij schakelt, als je lang genoeg wacht gaat dat vanzelf.

Bij terugschakelen echter werkt het net andersom; je mindert gas, ontkoppelt en tikt op het pedaal voor een lagere gang, als je de koppeling op laat komen geef je gas bij omdat je dan in een lagere versnelling zit. Tijdens het terugschakelen moeten de assen in de bak dus ineens sneller gaan draaien... Dat gaat niet vanzelf; daarvoor is in de autowereld destijds de synchromesh uitgevonden. Een Synchromesh koppelt a.h.w de tandwielen aan de as voordat er geschakeld wordt, zodoende glijden ze soepel in elkaar en kun jij (in de auto althans) geruisloos schakelen zonder "double-clutchen".
 
kortom... dat geratel zorgt voor een verhoogde slijtage. Voortaan dus beter meer snelheid minderen en dan pas terugschakelen.

_O- _O- _O-


kortom, het is een direct aangedreven motorfiets zonder ketting en dempende rubbertjes, zolang het geluid maakt is alles in orde


ook als je koppeling helemaal ingetrokken is draaien je tandwielen nog; alleen worden ze dan door het achterwiel aangedreven

dit is de korte heldere waarheid
 
Laatst bewerkt:
.... dit is de korte heldere waarheid...
Het is zeker waar, maar dit geldt voor alle voertuigen met een versnellingsbak.

Het verklaart niet waarom TS juist bij terugschakelen vanaf een hoog toerental een ratel hoort, en niet bij opschakelen bij een lager toerental. Mijns inziens moet je dit toch echt zoeken in de relatief hoge toerentallen in de bak en het ontbreken van synchromeshes.

De simpele remedie is de bak de tijd te gunnen en niet bij zo'n hoog toerental terug te schakelen; het karakter van de motor vraagt ook helemaal niet om zulke hoge toerentallen.
 
Laatst bewerkt:
Kan iemand mij vertellen hoe dit zit?


Het is een BMW....... _O- _O- _O- ;)

Volgens mij moet je of een andere motor kopen of er is iets niet goed met je bak, gezien ook je andere topic. Een BMW boxerbak vraagt gevoel bij het schakelen. Ik heb er beroepsmatig mee gereden en er altijd mee geworsteld. Van hoge toerentallen houdt-ie niet bij het terugschakelen tenzij je goed tussengas geeft, dan lukt het wel geluidloos. De speling uit het pedaal drukken en in 1 keer doordrukken terwijl je tussengas geeft. De rustige manier: standgas terugschakelen. Dat is: iets gas terugnemen om de aandrijfkracht eraf te halen, speling uit het pedaal drukken, koppeling intrekken (toerental gaat omhoog) en rustig maar beslist terugschakelen. Meestal deed ik het zo dat ik tot bijna stilstand in zijn drie reed en dan op het laatst moment met korte stootjes tussengas naar 2 en 1 ging, al bijna stilstaand. Maar het blijft gewoon tobben in vergelijking met mijn andere cardanfietsen, de kawa GT 550 en de Honda Goldwing. Mijn Kaatje schakelt beduidend beter, hoewel die ook meer aandacht nodig heeft dan de gemiddelde cardanjap.

Succes.
 
Het is zeker waar, maar dit geldt voor alle voertuigen met een versnellingsbak.

Het verklaart niet waarom TS juist bij terugschakelen vanaf een hoog toerental een ratel hoort, en niet bij opschakelen bij een lager toerental. Mijns inziens moet je dit toch echt zoeken in de relatief hoge toerentallen in de bak en het ontbreken van synchromeshes.

De simpele remedie is de bak de tijd te gunnen en niet bij zo'n hoog toerental terug te schakelen; het karakter van de motor vraagt ook helemaal niet om zulke hoge toerentallen.
Of gewoon een klein beetje gas bij als ie de koppeling op laat komen ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan