UPDATE <klik
Hallo
Tijdje geleden na een weekendje Eifel hoorde ik opeens een ratel in mn blok. De ratel is moeilijk te reproduceren maar het lijkt te gebeuren als ik bij weinig RPM gas los laat of gas geef. Het gebeurt echter niet altijd! (aantal keer per 15km)
Na een aantal minuten gassen op de bok heb ik het kunnen opnemen. Het is dus niet de ketting of iets in de aandrijflijn.
Microfoon boven het blok, onder de tank. Ratel begint bij 0:19 en komt daarna een paar keer terug. https://dl.dropbox.com/u/22072961/MF/ratel.wav
Zelf dacht ik gelijk aan de nokkenasketting dus ik heb kleppendeksel eraf gehaald. De ketting ziet er echter nog goed uit en staat super strak (misschien max 1mm speling). Weet alleen niet of de speling van de ketting alleen te voelen is op de plek waar de NAKS tegen de ketting drukt?
Ketting ook opgemeten maar is onder de servicelimiet. (ga nog een keer nameten, want had nog 3mm over -> zou mijn ketting nog 3mm kunnen uitrekken??)
Nu mijn vragen:
1) Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? Heb inmiddels alles gecheckt voor losse mounts, losse uitlaatbochten, andere losse onderdelen etc etc.. Dacht zelf nog aan de waterpomp omdat het geratel zo "willekeurig" is en deze ook bovenin het blok zit. Maar tot nu toe geen losse delen bij de pomp ontdekt.
2) Hoe check ik of mijn ketting en/of de automatische NAKS aan zn eind zit? Het is volgens mij een NAKS met een veer.. maar sluit liever de ketting/NAKS uit voordat ik de NAKS open ga schroeven..
Thanks
Hallo
Tijdje geleden na een weekendje Eifel hoorde ik opeens een ratel in mn blok. De ratel is moeilijk te reproduceren maar het lijkt te gebeuren als ik bij weinig RPM gas los laat of gas geef. Het gebeurt echter niet altijd! (aantal keer per 15km)
Na een aantal minuten gassen op de bok heb ik het kunnen opnemen. Het is dus niet de ketting of iets in de aandrijflijn.
Microfoon boven het blok, onder de tank. Ratel begint bij 0:19 en komt daarna een paar keer terug. https://dl.dropbox.com/u/22072961/MF/ratel.wav
Zelf dacht ik gelijk aan de nokkenasketting dus ik heb kleppendeksel eraf gehaald. De ketting ziet er echter nog goed uit en staat super strak (misschien max 1mm speling). Weet alleen niet of de speling van de ketting alleen te voelen is op de plek waar de NAKS tegen de ketting drukt?
Ketting ook opgemeten maar is onder de servicelimiet. (ga nog een keer nameten, want had nog 3mm over -> zou mijn ketting nog 3mm kunnen uitrekken??)
Nu mijn vragen:
1) Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? Heb inmiddels alles gecheckt voor losse mounts, losse uitlaatbochten, andere losse onderdelen etc etc.. Dacht zelf nog aan de waterpomp omdat het geratel zo "willekeurig" is en deze ook bovenin het blok zit. Maar tot nu toe geen losse delen bij de pomp ontdekt.
2) Hoe check ik of mijn ketting en/of de automatische NAKS aan zn eind zit? Het is volgens mij een NAKS met een veer.. maar sluit liever de ketting/NAKS uit voordat ik de NAKS open ga schroeven..
Thanks
Laatst bewerkt: