Ratel in blok (niet constant)

Squishy

MF veteraan
9 apr 2008
7.384
305
Enschede
UPDATE <klik

Hallo :W

Tijdje geleden na een weekendje Eifel hoorde ik opeens een ratel in mn blok. De ratel is moeilijk te reproduceren maar het lijkt te gebeuren als ik bij weinig RPM gas los laat of gas geef. Het gebeurt echter niet altijd! (aantal keer per 15km)

Na een aantal minuten gassen op de bok heb ik het kunnen opnemen. Het is dus niet de ketting of iets in de aandrijflijn.
Microfoon boven het blok, onder de tank. Ratel begint bij 0:19 en komt daarna een paar keer terug. https://dl.dropbox.com/u/22072961/MF/ratel.wav

Zelf dacht ik gelijk aan de nokkenasketting dus ik heb kleppendeksel eraf gehaald. De ketting ziet er echter nog goed uit en staat super strak (misschien max 1mm speling). Weet alleen niet of de speling van de ketting alleen te voelen is op de plek waar de NAKS tegen de ketting drukt?

Ketting ook opgemeten maar is onder de servicelimiet. (ga nog een keer nameten, want had nog 3mm over :? -> zou mijn ketting nog 3mm kunnen uitrekken??)

NAK2.jpg


Nu mijn vragen:

1) Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? Heb inmiddels alles gecheckt voor losse mounts, losse uitlaatbochten, andere losse onderdelen etc etc.. Dacht zelf nog aan de waterpomp omdat het geratel zo "willekeurig" is en deze ook bovenin het blok zit. Maar tot nu toe geen losse delen bij de pomp ontdekt.

2) Hoe check ik of mijn ketting en/of de automatische NAKS aan zn eind zit? Het is volgens mij een NAKS met een veer.. maar sluit liever de ketting/NAKS uit voordat ik de NAKS open ga schroeven..

2012-09-30%2016.42.10.jpg



Thanks
 
Laatst bewerkt:
Spanner al vaster proberen te zetten??

Je kunt je voorstellen dat als je krukas aan de ketting trekt, hij deze strak over de nokkenassen trekt, dus dat zou inderdaad op spanning moeten staan,men dan zou het inderdaad kunnen dat het stuk ketting ter hoogte van de spanner was los hangt...
 
Laatst bewerkt:
Spanner al vaster proberen te zetten??

Hoe doe ik dit? Het is een automatische NAKS en volgens mijn manual kan ik met de schroef alleen de NAKS losser zetten.

Insert the screwdriver into the slotted end of the cam chain tensioner and turn the srewdriver clockwise to lessen the tension and release the screwdriver from the cam chain tensioner, to make sure the push rod movement. If the push rod is stuck, or spring mechanism failed, replace the cam chain tensioner assembly with a new one.

Ik neem aan dat een automatische NAKS em zelf strakker moet zetten als dat nodig is..

NAKS.png
 
Laatst bewerkt:
Hoe doe ik dit? Het is een automatische NAKS en volgens mijn manual kan ik met de schroef alleen de NAKS losser zetten.Ik neem aan een automatische NAKS em zelf strakker moet zetten als dat nodig is..

[afbeelding]
Klopt, maar soms moet/kun je em een handje helpen als het nog niet op z'n einde zit...
Of die op z'n einde zit kun je controleren door de hele spanner er even uit te halen. Wel zorgen dat je de spanner een paar tikjes losser zet voor je em weer monteert, en daarna weer ff aandrukken

Hier een videotje van hoe zo'n ding werkt, sorry voor het russisch
 
Laatst bewerkt:
Klopt, maar soms moet/kun je em een handje helpen als het nog niet op z'n einde zit...
Of die op z'n einde zit kun je controleren door de hele spanner er even uit te halen. Wel zorgen dat je de spanner een paar tikjes losser zet voor je em weer monteert, en daarna weer ff aandrukken

Hier een videotje van hoe zo'n ding werkt, sorry voor het russisch

Ik heb volgens mij meer zo'n een:
www.youtube.com/watch?v=eGr9aMAg6dU&t=1m7s&hd=1

Dit is ook wat mn manual bedoelt met "and release the screwdriver from the cam chain tensioner, to make sure the push rod movement"
 
bij mijn fireblade heeft het asje/staafje aan 1 kant tandjes,het wil wel eens dat de ketting nog net niet slap genoeg hangt om hem 1 tandje te laten verspringen.
sommigen willen de spanner nog wel eens "helpen" door hem ietsiepietsie los te draaien waardoor hij net dat tandje verspringt.
 
Nou, kwestie van proberen du, als ik jouw filmpje zo zie ff de spanner een slagje liksom draaien en there you go
Yep, had et filmpje pas net gevonden..
Ga denk ik even naar clockwise draaien om te kijken of ie terugschiet (en dus niet vast zit of kapot is) en daarna misschien héél iets linksom draaien

edit: maarja, blijf het vreemd vinden dan je een automatische NAKS manueel kan afstellen? Althans, strakker kan zetten?
 
Laatst bewerkt:
Klopt, maar soms moet/kun je em een handje helpen als het nog niet op z'n einde zit...
Of die op z'n einde zit kun je controleren door de hele spanner er even uit te halen. Wel zorgen dat je de spanner een paar tikjes losser zet voor je em weer monteert, en daarna weer ff aandrukken
Kleine toevoeging:
Als de de naks eruit haalt is de spanning op de ketting weg. (echt waar :Y )
Hierdoor loop je dus wel de kans dat de ketting een tandje verspringt.

Check daarom na het terugplaatsen van de naks of de timing nog goed staat.
Beetje sneu als je daardoor de hele zooi in de soep draait.
 
Ik zou de nokkenasketting eens navoelen op speling op de schakels. Je nokkenassen zullen er dan wel uitmoeten ;).


gr. Thijs
Met het verwijderen van de nokkenassen wacht ik liever nog even O-).
Ga binnenkort even de spanner opnieuw zetten en kijken wat er gebeurd. Heb ook de kleppen gesteld.
Andere suggesties zijn welkom :Y

Blok heeft trouwens 60.000km gelopen
 
Als er speling op de schakels zit en je forceert de spanner dan is het snel gebeurt met de ketting. Zo op de foto te zien zijn het nog maar een paar bouten extra ;).

De TDM van mijn vriendin had hetzelfde, ook een tik bij bepaalde toerentallen en dan alleen warm. Ketting was hardstikke versleten.
 
Dit weekend even aan de spanner gedraaid. Zoals op het eerder genoemde filmpje komt de spanner inderdaad terug als ik naar rechts draai, en als stop met draaien voel ik dat de spanner weer terug draait (en weer naar voren dus). De spanner werkt dus in ieder geval nog en drukt tegen de ketting.

Kleppen nog eens gecontroleerd en de boel weer in elkaar gezet.
Zojuist gestart, en er ontplofte gelukkig niks *D O-) .. Helaas zit de ratel er nog steeds in ;(.

Nog eens goed geluisterd en ik weet echt niet wat het anders moet zijn.. alleen de ketting staat goed strak en is volgens het boekje gewoon nog binnen de limiet (=dus niet versleten??). Spanner werkt volgens mij ook gewoon.

Hier nog een filmpje van de spanning v/d ketting
https://dl.dropbox.com/u/22072961/MF/NAKS.avi

:? :/

edit: spanner naar links draaien (en strakker) wil niet echt, veel weerstand en voelt alsof ie gewoon doorslipt
 
Laatst bewerkt:
Even een korte update.
Ik ben met de motor naar motoport gereden en monteur was zo aardig om even te luisteren. Hij zei eigenlijk direct dat het aan de automatische NAKS lag.

Na wat lezen op bandit 400 fora las ik dat soms de automatische NAKS het begeeft vóórdat de nokkenasketting op is. Ik heb de ketting even opgemeten, volgens mn boekje is de ketting nog prima:

2013-02-02%2019.56.34.jpg


Ik heb maar besloten om een handmatige NAKS te kopen:

2013-02-17%2017.05.02.jpg


Ik heb vandaag 30min gereden en de ratel is (tot nu toe) verdwenen ( *O* ?). Normaal gesproken was de ratel wel een aantal keer in zo'n rit te horen.

So far so good dus! :)

Ik hoop alleen dat ik de handmatige spanner goed heb gespannen. Ik heb met lopend blok aan de spanner gedraaid totdat hij ging ratelen. Dit was overigens zo goed als dezelfde ratel als hij in de opname maakte, alleen dan constant.
Ik heb hierna de moer vaster gedraaid tot dat het ratelen stopte. Als ik gas gaf dan ratelde hij echter nog, dus heb ik de moer nog iets strakker gezet tot ook deze ratel weg was. In die stand heb ik de moer ongeveer aangedraaid.
Ik kon de moer met mn vinger nog wel vaster draaien zonder al te veel kracht.

Beetje natte vingerwerk dus, ben dus benieuwd of iemand mij kan vertellen of dit een beetje de juiste manier is?
Hoe groot is het margebereik van een perfect afgestelde ketting? Daar zit toch wel een halve draai van de moer ruimte in? (niet dat de boel over 1000km ontploft als de moer 1mm te strak of te los staat?)

Gaat de ketting naar mate de motor warm wordt strakker of losser staan?

Thanks
 
Laatst bewerkt:
Als de rammel net weg is staat de spanner goed. Stakker is overkill . Er is altijd nog wat marge in het spanblad, slijt wat harder.
Btw, een halve draai is ongeveer 0.6mm.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan