Ratel in motor xv Virago 920

Motogek

Rookie
18 okt 2006
23
6
h.i.ambacht
Hoi Allemaal,
Na hele lange tijd ben ik weer terug met een probleem.
Ik heb van iemand een virago project over genomen, maar voor ik ermee verder ga wil ik eerst weten of de motor goed loopt, want hier hebben al een aantal mensen aan lopen rommelen.
De deksel van de dynamo zat nog los, dus heb alle onderdelen van de startmotor en het plaatje met 3 balletjes van de koppeling en de deksel weer volgens het boekje gemonteerd
Nu heb ik de accu aan de startmotor gekoppeld.
De motor draait nu alleen op de startmotor, maar ik hoor een harde tik. Het lijkt onder de achterste cilinder aan de linker kant te komen en een tik bij elke omwenteling. Als een soort veer wat wegschiet
Iemand een idee wat dit kan zijn? Het klinkt niet heel best.
Ik heb een stukje gefilmd en het geluid opgenomen, maar het wil niet lukken dit filmpje toe te voegen.

Groeten, David
 
Een harde tik uit een blok al voordat het loopt kan geen goede situatie zijn. links achter zit de nokkenasketting van je achterste cilinder. Plaatjes kijken over hoe het blok in elkaar zit en dan bedenken wat er zo'n geluid zou kunnen maken. Filmpje op YT en dan een linkje hier?!?
Kan natuurlijk van alles zijn, een klep die een zuiger raakt, veel te ruime klepspeling.... Als het elke omwenteling lijkt te zijn zit het dieper in het blok richting krukas misschien....

Beetje lastig zo.... Maar er zit zeker iets niet helemaal lekker.
 
Ik heb al wat filmpjes op yt met startende virago's gekeken en het valt me op dat ik dit vreemde geluid toch wel bij de meeste filmpjes hoor.
Ik heb nu met de deksel eraf, startmotor eraf met een dopsleutel de krukas aan het draaien geweest en dan valt me op dat het draaien steeds zwaarder gaat tot de ploink en dan draait hij weer licht en dit gebeurt iedere omwenteling.
Het lijkt een veer wat gespannen wordt en bij genoeg spanning weg schiet.
Maar ik hoor het op meerdere filmpjes, dus misschien hoort het zo.

Ik ben nu verder aan het bouwen gegaan zodat ik binnenkort de motor echt kan starten.
Op hoop van zegen dan maar.
 
zoals je het nu omschrijft lijkt het wel of je "gewoon" de compressie opbouwt, maar dat hij toch tegen een klep tikt ofzo.... Je moet niet verwachten dat je zo'n blok met een sleutel fluitend rond draait. En voorbij TDC krijgt je blok (en dus je sleutel) weer een zetje mee. Dus tot zover het normale gevoel. Maar dat verklaart nog niet de tik die je hoort
 
Ongeveer vanaf deze plek:
1603822042663.png

Kijk maar eens naar het filmpje. Je as klapt steeds naar beneden, precies als er zo'n klik langs komt. Hou hem maar eens recht met iets (niet je hand). Dan zul je zien dat het geluid weg is.
 
Ik heb die as ook vastgehouden met starten en dan was het geluid ook. Ik heb gisteren de achterbrug gemonteerd, dus dan zou volgens jullie theorie nu de tik weg moeten zijn. Ik ga het straks gelijk proberen. Ik kom er vanavond op terug
 
Terug
Bovenaan Onderaan