ratel in motorblok GSXR600 srad 1998

thedoctor47

Rookie
19 mrt 2009
7
0
ede
Beste M-F'ers

Onlangs heb ik een GSXR600 aangeschaft van 1998 met 36000km op de klok,
Na eerst een beetje kennis gemaakt te hebben met de motor begint nu ineens een probleempje parten te spelen..

Bij koude motor ratelt er iets in het motorblok, dit begon rustig maar lijkt nu iets heviger te worden.
Eerst dacht ik aan een resonantie van een onderdeel, dit omdat vanaf een 4000rpm, het geluid weer weg is.. maar dit lijkt me toch onwaarschijnlijk
Ook merkte ik dat wanneer ik voor het stoplicht sta en de koppeling oplaat komen, waardoor de motor een beetje van z'n plaats komt, het geluid ook minder wordt/weggaat.
Opmerkelijk is ook, dat wanneer de motor warm is het geluid nagenoeg weg is..

Als eerste heb ik het olie niveau gecheckt(ondanks dat de motor net een beurt heeft gehad bij Roadrunner motoren; olie ververst e.d. Shell advance 10W40 olie)
en dit vond ik wel een beetje laag, maar niet te laag! weliswaar toch wat olie bijgevuld
(Valvoline durablend 10W40 4T olie)

Ik heb al op het forum zitten kijken voor mogelijke oorzaken (nokkenaskettingspanner)en hoop dat jullie me eventueel kunnen helpen? ben zelf wel handig, dus graag tips hoe ik het 1 en ander zou kunnen checken..

Alvast dank! Frans
 
Beste M-F'ers

Onlangs heb ik een GSXR600 aangeschaft van 1998 met 36000km op de klok,
Na eerst een beetje kennis gemaakt te hebben met de motor begint nu ineens een probleempje parten te spelen..

Bij koude motor ratelt er iets in het motorblok, dit begon rustig maar lijkt nu iets heviger te worden.
Eerst dacht ik aan een resonantie van een onderdeel, dit omdat vanaf een 4000rpm, het geluid weer weg is.. maar dit lijkt me toch onwaarschijnlijk
Ook merkte ik dat wanneer ik voor het stoplicht sta en de koppeling oplaat komen, waardoor de motor een beetje van z'n plaats komt, het geluid ook minder wordt/weggaat.
Opmerkelijk is ook, dat wanneer de motor warm is het geluid nagenoeg weg is..

Als eerste heb ik het olie niveau gecheckt(ondanks dat de motor net een beurt heeft gehad bij Roadrunner motoren; olie ververst e.d. Shell advance 10W40 olie)
en dit vond ik wel een beetje laag, maar niet te laag! weliswaar toch wat olie bijgevuld
(Valvoline durablend 10W40 4T olie)

Ik heb al op het forum zitten kijken voor mogelijke oorzaken (nokkenaskettingspanner)en hoop dat jullie me eventueel kunnen helpen? ben zelf wel handig, dus graag tips hoe ik het 1 en ander zou kunnen checken..

Alvast dank! Frans

Dit is een kwaaltje van de srad :/
 
Mijne doet hetzelfde. Vorig jaar nokkenasketting en spanner laten vervangen, wanneer er een echte harde ratel in zit dan zijn deze onderdelen echt aan vervanging toe.

Is inderdaad een srad kwaal. Ik heb de motor vorig jaar ook een paar keer terug naar de dealer gehad en deze verzekerde mij dat er niks aan de hand was. Er is toen ook contact met Suzuki geweest.

Maar als je het niet vertrouwd zou ik gewoon langs een dealer gaan en een monteur er even naar laten luisteren. Dan kun ja alsnog overwegen wat je er mee wilt doen.
Succes er verder mee

Ps: laat in ieder geval het verloop van je klacht hier neer zetten.
 
Laatst bewerkt:
Nou,

even een update van het ratelprobleem van m'n GSXR,
ben met alle info van het M-F eens verder gaan zoeken, en het werd snel duidelijk dat het de spanner van de nokkenasketting moest zijn duidelijke klachten:
-ratelen bij koude motor
-onder de 4000rpm
-bij op laten komen koppeling vanuit stilstand verdwijnt het (motor moet koppel gaan leveren om weg te rijden hierdoor wordt ook de ketting aangespannen)

ben even langs de lokale dealer gereden(Jan Dokter) en heb een spanner besteld, ook hij zei nogmaals: 'overduidelijk een kettingspanner!'

hiermee draag ik misschien niet veel nieuws bij aan het forum, maar wou toch ff de oplossing van het probleem bekendmaken.. prettig voor andere M-Fers..
 
Terug
Bovenaan Onderaan