ratel in motorblok (honda magna)

erikmagna

Rookie
26 jul 2001
7
0
Mijn magna maakt een ratelend geluid bij een bepaald toerental (3400rpm) in alle versnellingen ook neutraal.

Zowel bij gas geven als bij gas loslaten.

Het geluid treed alleen op bij dit toerental er iets boven of er iets onder en het geluid is weg!

Heeft iemand een idee wat het kan wezen en of het kwaad kan??

Erik
 
distributieketting of je versnellingsbak die net met zn tanden langs elkaar lopen
is dit ratelen ook in zn versnelling met de koppeling in, dan is het je distributieketting, anders je bak als het weg is
ander wat kan weet ik zo gauw niet
 
Kan een van beide oorzaken kwaad, dwz kan er onherstelbare (dure)schade ontstaan als ik er mee rij. Kan ik dus veilig naar de monteur rijden? Want de distributieketting spannen of vervangen gaat me technisch iets te ver.

Als ik rij treed het geluid op (bij 3400rpm) in alle versnellingen hoe kan het dan de versnellingsbak wezen?

Erik
 
dan is het idd de distributieketting, ik zou er niet te lang mee rijden....
wat ik zelf gehad heb was bij 4000 toeren dat er een hitteschild losgescheurd was en die bego dan te trillen, heeft heeeel lang geduurt voor ik erachter was
 
Laatst bewerkt:
Het eerste wat ere in mijn hoofd opkomt, is ( geldt alleen voor de oudere Magna's ) dat er een probleem kan zijn met de olie toevoer naar de koppen toe. De oudere modellen hadden hier een probleeem mee, en uiteindelijk liepen de nokvolgers / tuimelaars in puin.

Helaas heb ik dit niet zelf moegen horen, en weet ik verder ook niet waar en wanneer het voorkomt, maar het lijkt me wel zaak om als je er zeker van bent dat het uit het blok komt, dat je er eens naar laat kijken door een dealer. En vooral niet te lang mee wachten......

Liever een keer voor lul staan, dan je blok in puin draaien nietwaar?

Succes in ieder geval.....
 
Inderdaad Arjan, bij die oudere modellen is de olie aanvoer naar de koppen minder goed geregeld. Er is een "upgrade" setje voor te koop, redelijk eenvoudig te instaleren. Mijn buurman is er op het moment mee bezig, ik zal hem vragen mij het verkoopadres en de prijs te geven, post ik het hier.
 
Is een Magna ook niet zo'n V4-tje?

Ik weet namelijk dat de VFR een tandwieloverbrenging heeft, en geen ketting.

Heeft die dat ook, dan is het dus niet je ketting!

Maar nogmaals, ik ken dat blok niet...... 8-)
 
Het is inderdaad een V4 maar heeft wel een distributieketting twee zelfs. Ik heb gisteren nog even gereden en geluisterd. Het geluid is echt heel kort aanwezig en naar mijn idee moet een distributieketting meer lawaai maken. Het is meer een kort sissend/rattelend geluid.

Ik ga vandaag wel even langs een monteur om deze er even naar te laten luisteren.

Erik
 
Ik ben vrijdag naar de monteur geweest, hij heeft even een proefritje gemaakt en geluisterd en je raad het al, de ratel was op dat moment verdwenen.

Hij vermoede in iedergeval geen motorische problemen, hij verwachte een los naamplaatje, hitte schild oid.

Gisteren hoorde ik de rammel weer en heb de motor aan de kant van de weg gezet op een rustige weg buiten de bebouwing. En ik ben al gas gevend, om de motor op 3400 rpm te houden, opzoek gegaan naar losse zittende onderdelen.

Vrij snel had ik het euvel gevonden het is een los plaatje op m'n bovenste rechter uitlaat. De vier uitlaten van mijn maga hebben alle vier een plaatje op het eind, zodat deze eerst aan de grond komen voordat de uitlaat zelf aan de grond komt. Deze plaatje zijn opgehangen in rubber alleen het bewuste plaatje dus niet.

Erik
 
klopte mn post toch wel wat, mn rammel heb ik beschreven, duurde wel heeeeel lang voor ik er achter was, denk wel 7 keer de boel losgeschroefd op de verkeerde plek.

Maar gelukkig gevonden
 
Terug
Bovenaan Onderaan