Ratel in motorblok

ARTC155

MF veteraan
20 jul 2007
1.564
2
Den Haag
vrijdag dyno en nieuwe naaldbuizen laten installeren bij Tovami. Hij reed top, en was geweldig afgesteld.

Alleen toen bij bij Delft de A13 afdraaide hoorde ik opeens een geratel (zoals sommige Duc's stationair lopen). En hij liep opeens heel beroerd.
Had net daarvoor op de A13 even goed doorgetrokken en in de toeren gehangen (zo rond de 9000-11000 toeren).

stationair is er niks aan de hand, geef je gas is het geratel er weer. Voorzichtig laatste km naar de stalling gereden. in sommige bochten was de ratel weer weg. stationair lijkt hij wel gewoon op 4 cilinders te lopen.


Samengevat:
Stationair geen ratel en loopt goed.
Iets gas erbij, ratel uit het blok en loopt beroerd (alsof niet alle cilinders lopen of verzuipt).

Iemand enig idee wat dit kan zijn? hoop niet te duur want na de tuning is mijn YZF-geld redelijk geslonken.
 
ratel yzfblok, minder vermogen zou big-ends kunnen betekenen.
Nu wil ik niet gaan doom-denken voor je maar na een ratel door rijden is NIET slim.

Tjek ook effe ofdat je geen stuk geslagen koppelingsplaat hebt.
 
Volgens mij heb je bij kapotte bigends juist herrie (grommend geluid) bij stationair.
Geratel klinkt meer als iets met de nokkenas ketting.
(hoewel je dit laatste ook hoort bij stationair).

Beroerd lopen? het lijkt ook wel of er 1 cilinder geen zin meer in heeft.
 
heb hier een beetje het zelfde probleem met mijn suzuki gs750x: onder de 5000 toeren weinig tot geen lawaai....kom ik er boven maakt m'n mtorblok een zingend/ ratelend geluid....hoe meer toeren ..hoe meer lawaai

Heb een zelfspannende nokkenaskettingspanner....he weet ik nu of het m'n ketting is ...en hoe weet je of ie versleten is....en wat doe je er aan?
 
Hoy laat de olie er maar eens af en kijk maar eens wat er aan de magneet hangt van de olie stop, of voel maar eens met je pink in het carter.
Als alles nog brandschoon is moet je je geen zorgen maken.
Maar deze blokken hadden nu eenmaal het bekende uevel met de big ends.
Alle info die u geeft klopt met deze remedie.
Onbelast geen overmatig geratel, maar belast geen vermogen vanwege de weerstand van de versleten big end lagers.
Ook dan pas gaat hij een bonkend geratel vertonen.
Zelden een krukas gezien die dan nog bruikbaar is.
Als je het carter dexel eronderuit haalt is alles zo duidelijk.
 
Ik snap er nu echt geen kloot meer van. Net weer de motor in elkaar gezet voor het transport. Dacht, laat ik hem nog eens starten voor de lol en om te kijken of ik kan vinden wat er mis is.

Wat denk je.....GEEN RATEL meer. En al het vermogen terug. Klein stukkie op het terrein gereden, laten draaien. Uitzetten en opnieuw starten. Geen probleem en alles zonder ratel uit het blok. Wie snapt het nog??

Het enige wat ik heb gedaan is de koppelingscilinder vervangen en 2 bougie-kappen aangeduwd (cilinder 1 en 2). Hoorde bij dat laatste wel een klik dat ze goed zaten.

Misschien bougie-kappen los getrild en dus maar 2 cilinders?
 
Ik snap er nu echt geen kloot meer van. Net weer de motor in elkaar gezet voor het transport. Dacht, laat ik hem nog eens starten voor de lol en om te kijken of ik kan vinden wat er mis is.

Wat denk je.....GEEN RATEL meer. En al het vermogen terug. Klein stukkie op het terrein gereden, laten draaien. Uitzetten en opnieuw starten. Geen probleem en alles zonder ratel uit het blok. Wie snapt het nog??

Het enige wat ik heb gedaan is de koppelingscilinder vervangen en 2 bougie-kappen aangeduwd (cilinder 1 en 2). Hoorde bij dat laatste wel een klik dat ze goed zaten.

Misschien bougie-kappen los getrild en dus maar 2 cilinders?


Des te beter gelukkig voor jou. *O*
 
Het probleem was helaas niet weg. Inmiddels wel de bobines vervangen, dat was idd het slecht lopen onderin probleem. Maar niet het ratel, en matig bovenin probleem :')

Nog een video van de motor. je hoort de ratel een beetje in het begin


Echt geen idee meer wat het nu kan zijn. hier nog ideeen. Ratel wordt meer naarmate de motor warmer is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan