ratel in motorblok

Obstructie

Rookie
23 apr 2003
7
0
Krimpen aan de Lek
Wordt gek van een ratel vanuit het motorblok, zowel stationair als bij meer toeren. Zijn zeker niet de koppelingsplaten. Betreffende motor is een Diversion 600. Iemand hier ervaring mee danwel oplossing voor ?

Bijlage: 5-7-03_1.JPG
 
Distributieketting die rammelt! (kwaaltje)

Boutje eruit halen en spanner een stukje indrukken, rammeltje weg!

Spanner zit onder de spruitstukken midden tussen de cilinders.(sleutel 12)

Suc6

John :)
 
aaah een medepatient, doen ze schijnbaar allemaal. ik heb er pas een nieuwe distributiekettingspanner ingezet die andere was gescheurd (geen idee waarom)en ik zal het verschil in vrije veerlengte eens nameten. hij maakt overigens nog steeds bijna evenveel "herrie" en ik krijg de spanner niet verder uitgeduwd en hij zit nog voor in het spanbereik. ook klappert de koppeling gezellig in zijn vrij maar dat is natuurlijk weg als je hem intrekt. kleppen zijn nog maar kort geleden gesteld (4000k) en aangezien dat maar eens per 24000k hoeft te gebeuren is dat het ook niet bij mij...
 
ik ging ook voor een tikje naar een garage (doe het zelf...leer je der nog wat van :) ) we gingen eerst de kleppen maar stellen. iets te veel speling (ahum! ik zeg maar niet hoeveel ;) )
Maar ik moest dat weekend weg naar de TT ( *D )dus we hebben niet verder gekeken op mijn verzoek. Het tikken was voor 90 % weg. er bleef een klein licht tikje over

nou een paar dagen na de tt der heen. waren er 2 bouten (van de 8) die de kop vast houdt bij de cilinder dol gedraaid en nog naast elkaar ook. AI. daar kwam dus mede dat tikken door.
het blok dus helemaal open. kwamen we der ook nog achter dat de nokkenasketting versleten was (was 128 mm uitgerekt tov een nieuwe). AHHHH... ook vervangen dan maar (daar kwam dus ook mede dat tikken door), Nou alles vervangen en helicols der ingezet. Toch maar gelijk koppelingsplaten inspecteren (blok ligt toch open) die waren goed. Opnieuw kleppen stellen, koppakking vervangen etc...

wat is het moraal van dit verhaal..
Een tikje kan overal vandaan komen. ga der dus serieus mee om voordat je blok na de klote is. Ik heb mijn nokkenasketting bij ong 35000 km moeten vervangen (ik heb wel een soes savage). Het kan je nokkenasketting zijn..maar ook iets anders


suc6 Sander
 
verschil in veerlengte tusen de buitenste veeren : 3,4 mm
verschil in veerlengte tussen de binnenste veren: 2,1 mm
en dat in een 11-jarig bestaan. er zitten in de spanner dus twee veren de buitenste is langer dan de binnenste, ik kon geen minimumlengte vinden in mijn wphb. de nieuwe zijn resp. 67.4 mm (buitenste)en 58.9 mm (binnenste)lang. als je de bout (nr13) in het plaatje losdraait komen de veren te voorschijn en kan je evt. met de spanner aan de slag. de bout hoef je niet strak vast te draaien 10nm is ruim genoeg.

Bijlage: distributie2.jpg
 
verschil in veerlengte tusen de buitenste veeren : 3,4 mm
verschil in veerlengte tussen de binnenste veren: 2,1 mm
en dat in een 11-jarig bestaan. er zitten in de spanner dus twee veren de buitenste is langer dan de binnenste, ik kon geen minimumlengte vinden in mijn wphb. de nieuwe zijn resp. 67.4 mm (buitenste)en 58.9 mm (binnenste)lang. als je de bout (nr13) in het plaatje losdraait komen de veren te voorschijn en kan je evt. met de spanner aan de slag. de bout hoef je niet strak vast te draaien 10nm is ruim genoeg.

Heb jij toevallig een site voor mij voor een WPHB??
Moet nog wat gegeventjes weten van een XJ600s diversion(4BR)

John :)
 
Klapperen schijnt bij alle Yamaha 600's voor te komen. Kijk of beter gezegd hoor of het uit de motor komt... Not very likely want die dingen gaan richting een ton mee voordat ze uit mekaar moeten worden gehaald bij normaal gebruik, zei Yam dealer Jos Smit uit Haarlem... Of de koppeling. Ik heb het nu ook sinds een paar honderd km, en dat lijkt meer uit de koppeling te komen. Indicatie: bij stationair loop en toeren maken in z'n vrij doet ie het niet/nauwelijks (beetje afhankelijk in welke stand ik de motor hou) en rijdend dus wel... Voila!
 
Terug
Bovenaan Onderaan