Ratel motorblok Bandit in z'n 3

Sourmug

Die hard MF'er
19 mei 2005
588
0
47
Hoi allemaal,

M'n bandit 1200 blokje maakt nogal wat lawaai in z'n 3,de rest van de versnellingen geen probleem.
Vooral als ik laag in de toeren blijf,tikt/ratelt het behoorlijk onderin.
Langer doortrekken in z'n 2 en dan in z'n 3 is het een stuk minder.
Het is (lijkt) erger geworden te zijn sinds ik gisteren de olie heb vervangen.
(Castrol GPS 10W40 half-syntheet)

Versnellingsbak probleem ?
 

Sebo

MF veteraan
4 apr 2004
2.016
1
Wanneer ik het Duits Banditforum (meer dan 8000 leden) mag geloven schijnen sommige versnellingsbaktandwielen een hardingsprobleem te hebben en gaan stuk (pitting, zelfs tanden weg).
Probleem schijnt versterkt te worden door té laag op toeren rijden.
 

Sourmug

Die hard MF'er
19 mei 2005
588
0
47
hmmm,ik las ook iets dat veel Bandits "gieren" in een bepaalde versnelling.
Zou dat hetzelfde bijgeluid zijn ?

Hoop dat het verder geen kwaad kan... :X
 

Sebo

MF veteraan
4 apr 2004
2.016
1
M'n eigen B12 giert ook, maar doet dat al vanaf het begin (nieuw gekocht).
Neemt bij jou het geluid toe? Wanneer het wel duidelijk lawaaieriger wordt, heb je denk ik toch een probleem.
Het zijn natuurlijk wel "oude", luchtgekoelde blokken; mechanisch stil is die van mij nog nooit geweest.

De relatie met je nieuwe olie zie ik niet zo, of je moet al eerder op dikkere olie hebben gereden.

Demontage valt best wel mee, olie er uit, carb's, kabels, uitlaten, olieleidingen etc. los, blok er uit, op z'n kop leggen, zijdeksels los en het onderste carterdeksel kan er dan af. Cilinderkop, cilinders etc. kan allemaal blijven zitten.
 

Sourmug

Die hard MF'er
19 mei 2005
588
0
47
Ik heb de motor pas zo'n 3 weken,deze had 6000 km geleden de laatste beurt gehad vandaar dat ik afgelopen weekend een beetje onderhoud heb gepleegd.

Mijn eerste ingeving is ook dat er misschien dikkere olie in heeft gezeten,terwijl 10W40 voorgeschreven is.
Het "bijgeluid" in z'n 3 was er eerst ook,maar is nu een stuk erger (< 3500 rpm).

50 rijden in z'n 3 resulteert dus in veel lawaai... -O-
 

Gixxer Fighter

MF veteraan
11 mrt 2003
14.253
0
38
Randje achterhoek - Zutphen
M'n eigen B12 giert ook, maar doet dat al vanaf het begin (nieuw gekocht).
Neemt bij jou het geluid toe? Wanneer het wel duidelijk lawaaieriger wordt, heb je denk ik toch een probleem.
Het zijn natuurlijk wel "oude", luchtgekoelde blokken; mechanisch stil is die van mij nog nooit geweest.
Bij mijn weten zijn alle bandits oliegekoeld...

De relatie met je nieuwe olie zie ik niet zo, of je moet al eerder op dikkere olie hebben gereden.

Demontage valt best wel mee, olie er uit, carb's, kabels, uitlaten, olieleidingen etc. los, blok er uit, op z'n kop leggen, zijdeksels los en het onderste carterdeksel kan er dan af. Cilinderkop, cilinders etc. kan allemaal blijven zitten.
Ja en dan?
Probeer maar eens een andere bak te vinden.. ben zelf ook nog op zoek..
 

Sebo

MF veteraan
4 apr 2004
2.016
1
Bij mijn weten zijn alle bandits oliegekoeld...Ja en dan?
Probeer maar eens een andere bak te vinden.. ben zelf ook nog op zoek..
Ja, de Bandit's zijn oliegekoeld (maar dat is in principe elk blok). Omdat er dus geen koelvloeistofkanalen door de cilinders lopen, er geen radiateur aanwezig is etc. wordt in de volksmond toch meestal gesproken over "luchtgekoeld". Dat de opbrengst van de oliepomp wat groter is, de zuigers b.v. aan de onderkant worden bespoten met olie etc. maakt voor het begrip denk ik weinig uit.

Wanneer (een deel van) je bak in de soep licht kun je wel net doen of je neus bloed, en doorrijden, maar wat gaat er dan nog meer kapot?
Een nieuw setje 3'de versnellingsbaktandwielen is nog net te betalen, hoop ik.
Anders biedt een schademotor misschien uitkomst. Dat het moeilijk is om zoiets te vinden is wel duidelijk.

Mocht je het nog niet gedaan hebben; probeer het Duits Banditforum eens, meer dan 8000 leden ( http://www.banditforum.de/ )
 

Sebo

MF veteraan
4 apr 2004
2.016
1
Ik heb de motor pas zo'n 3 weken,deze had 6000 km geleden de laatste beurt gehad vandaar dat ik afgelopen weekend een beetje onderhoud heb gepleegd.

Mijn eerste ingeving is ook dat er misschien dikkere olie in heeft gezeten,terwijl 10W40 voorgeschreven is.
Het "bijgeluid" in z'n 3 was er eerst ook,maar is nu een stuk erger (< 3500 rpm).

50 rijden in z'n 3 resulteert dus in veel lawaai... -O-
Waarschijnlijk overbodig, maar wat zegt een dealer? Anders "verborgen gebrek", koop ongedaamaken o.i.d.?
Nogmaals, m'n eigen giert op lage toeren altijd al wat, ook in de derde. Kun je niet vergelijken met een andere B12?
 

Sourmug

Die hard MF'er
19 mei 2005
588
0
47
Geen dealer,maar particulier (geruild).

De "bijgeluiden" waren er eerst ook wel,maar minder.
Daarom vreemd dat sinds de olie-wissel het erger is (lijkt) geworden.
Alhoewel vreemd...met dikkere olie erin zul je minder horen,denk ik.
 

Sourmug

Die hard MF'er
19 mei 2005
588
0
47
I know,ben ook nog niet van plan om de bak te vervangen.

Wilde even kijken wie er honger had...

O-)
 

lexe

MF veteraan
11 nov 2001
4.750
2
48
vlodrop
Bezoek site
@ Sourmug

je zou voor de test de olie kunnen aftappen en er een 15w50 in kunnen doen om tekijken of dit een verschil geeft.
btw olie niveau goed?
 

Sourmug

Die hard MF'er
19 mei 2005
588
0
47
@ Sourmug

je zou voor de test de olie kunnen aftappen en er een 15w50 in kunnen doen om tekijken of dit een verschil geeft.
btw olie niveau goed?
Beetje zonde van de net nieuwe olie... ;( Ben er haast zeker van dat het dan minder wordt,maar daarmee verhelp ik het probleem natuurlijk niet.Het valt dan alleen minder op.
Boven de 4000 rpm is het trouwens niet meer te horen... :?
Oliepeil is nu perfect,was trouwens vóór de oliewissel te hoog/teveel.
Bij het rechtop zetten v/d motor was het hele kijkglaasje gevuld.
Op de paddock net onder het max. :X

Punt is eigenlijk dat ik wil weten of het kwaad kan en er mee door kan blijven rijden zonder meer schade te veroorzaken in de bak.

ps. iemand nog een ratel nodig ?!? ;)
 

Robert.v

MF veteraan
12 feb 2005
10.179
14
37
Zeewolde
Beetje zonde van de net nieuwe olie... ;( Ben er haast zeker van dat het dan minder wordt,maar daarmee verhelp ik het probleem natuurlijk niet.Het valt dan alleen minder op.
Boven de 4000 rpm is het trouwens niet meer te horen... :?
Oliepeil is nu perfect,was trouwens vóór de oliewissel te hoog/teveel.
Bij het rechtop zetten v/d motor was het hele kijkglaasje gevuld.
Op de paddock net onder het max. :X

Punt is eigenlijk dat ik wil weten of het kwaad kan en er mee door kan blijven rijden zonder meer schade te veroorzaken in de bak.

ps. iemand nog een ratel nodig ?!? ;)
je moet de bandit rechtop peilen en met een WARME motor.
als je met een koude motor peilt dan lees je een te lage stand af.

staat zo in mijn wph en zo heb ik het zlef ook ervaren nadat ik bijgevuld had en na de rit een compleet gevuld kijkglaasje had.
 

Sourmug

Die hard MF'er
19 mei 2005
588
0
47
Ik peil de olie altijd na een rit,dus met warme motor.
5-10 min laten staan,rechtopzetten en controleren.
Haynes geeft dit ook aan...
 

lexe

MF veteraan
11 nov 2001
4.750
2
48
vlodrop
Bezoek site
Is dat echt zo kritisch joh? Bij die tweetakten begin je met anderhalve liter tot er zo,n 0,5 tot 0,7 liter uitgelopen is en dan kan er weer een liter bij...
deze topic gaat niet over een 4-takt motorblok dat net zoveel motor-olie verbruikt als een 2-takt O-) ;) . deze zullen er wel zijn.
 

Maikel84

MF veteraan
16 okt 2003
3.675
0
35
Drunen
deze topic gaat niet over een 4-takt motorblok dat net zoveel motor-olie verbruikt als een 2-takt O-) ;) . deze zullen er wel zijn.

DIT topic B|

en een 2-takt verbruikt helemaal geen motor olie.. tenminste niet zolang de keerringen en pakkingen nog heel zijn ;)