Ratel motorblok Bandit in z'n 3

Sourmug

Die hard MF'er
19 mei 2005
588
0
Hoi allemaal,

M'n bandit 1200 blokje maakt nogal wat lawaai in z'n 3,de rest van de versnellingen geen probleem.
Vooral als ik laag in de toeren blijf,tikt/ratelt het behoorlijk onderin.
Langer doortrekken in z'n 2 en dan in z'n 3 is het een stuk minder.
Het is (lijkt) erger geworden te zijn sinds ik gisteren de olie heb vervangen.
(Castrol GPS 10W40 half-syntheet)

Versnellingsbak probleem ?
 
Wanneer ik het Duits Banditforum (meer dan 8000 leden) mag geloven schijnen sommige versnellingsbaktandwielen een hardingsprobleem te hebben en gaan stuk (pitting, zelfs tanden weg).
Probleem schijnt versterkt te worden door té laag op toeren rijden.
 
hmmm,ik las ook iets dat veel Bandits "gieren" in een bepaalde versnelling.
Zou dat hetzelfde bijgeluid zijn ?

Hoop dat het verder geen kwaad kan... :X
 
M'n eigen B12 giert ook, maar doet dat al vanaf het begin (nieuw gekocht).
Neemt bij jou het geluid toe? Wanneer het wel duidelijk lawaaieriger wordt, heb je denk ik toch een probleem.
Het zijn natuurlijk wel "oude", luchtgekoelde blokken; mechanisch stil is die van mij nog nooit geweest.

De relatie met je nieuwe olie zie ik niet zo, of je moet al eerder op dikkere olie hebben gereden.

Demontage valt best wel mee, olie er uit, carb's, kabels, uitlaten, olieleidingen etc. los, blok er uit, op z'n kop leggen, zijdeksels los en het onderste carterdeksel kan er dan af. Cilinderkop, cilinders etc. kan allemaal blijven zitten.
 
Ik heb de motor pas zo'n 3 weken,deze had 6000 km geleden de laatste beurt gehad vandaar dat ik afgelopen weekend een beetje onderhoud heb gepleegd.

Mijn eerste ingeving is ook dat er misschien dikkere olie in heeft gezeten,terwijl 10W40 voorgeschreven is.
Het "bijgeluid" in z'n 3 was er eerst ook,maar is nu een stuk erger (< 3500 rpm).

50 rijden in z'n 3 resulteert dus in veel lawaai... -O-
 
M'n eigen B12 giert ook, maar doet dat al vanaf het begin (nieuw gekocht).
Neemt bij jou het geluid toe? Wanneer het wel duidelijk lawaaieriger wordt, heb je denk ik toch een probleem.
Het zijn natuurlijk wel "oude", luchtgekoelde blokken; mechanisch stil is die van mij nog nooit geweest.

Bij mijn weten zijn alle bandits oliegekoeld...

De relatie met je nieuwe olie zie ik niet zo, of je moet al eerder op dikkere olie hebben gereden.

Demontage valt best wel mee, olie er uit, carb's, kabels, uitlaten, olieleidingen etc. los, blok er uit, op z'n kop leggen, zijdeksels los en het onderste carterdeksel kan er dan af. Cilinderkop, cilinders etc. kan allemaal blijven zitten.

Ja en dan?
Probeer maar eens een andere bak te vinden.. ben zelf ook nog op zoek..
 
Bij mijn weten zijn alle bandits oliegekoeld...Ja en dan?
Probeer maar eens een andere bak te vinden.. ben zelf ook nog op zoek..

Ja, de Bandit's zijn oliegekoeld (maar dat is in principe elk blok). Omdat er dus geen koelvloeistofkanalen door de cilinders lopen, er geen radiateur aanwezig is etc. wordt in de volksmond toch meestal gesproken over "luchtgekoeld". Dat de opbrengst van de oliepomp wat groter is, de zuigers b.v. aan de onderkant worden bespoten met olie etc. maakt voor het begrip denk ik weinig uit.

Wanneer (een deel van) je bak in de soep licht kun je wel net doen of je neus bloed, en doorrijden, maar wat gaat er dan nog meer kapot?
Een nieuw setje 3'de versnellingsbaktandwielen is nog net te betalen, hoop ik.
Anders biedt een schademotor misschien uitkomst. Dat het moeilijk is om zoiets te vinden is wel duidelijk.

Mocht je het nog niet gedaan hebben; probeer het Duits Banditforum eens, meer dan 8000 leden ( http://www.banditforum.de/ )
 
Ik heb de motor pas zo'n 3 weken,deze had 6000 km geleden de laatste beurt gehad vandaar dat ik afgelopen weekend een beetje onderhoud heb gepleegd.

Mijn eerste ingeving is ook dat er misschien dikkere olie in heeft gezeten,terwijl 10W40 voorgeschreven is.
Het "bijgeluid" in z'n 3 was er eerst ook,maar is nu een stuk erger (< 3500 rpm).

50 rijden in z'n 3 resulteert dus in veel lawaai... -O-

Waarschijnlijk overbodig, maar wat zegt een dealer? Anders "verborgen gebrek", koop ongedaamaken o.i.d.?
Nogmaals, m'n eigen giert op lage toeren altijd al wat, ook in de derde. Kun je niet vergelijken met een andere B12?
 
Geen dealer,maar particulier (geruild).

De "bijgeluiden" waren er eerst ook wel,maar minder.
Daarom vreemd dat sinds de olie-wissel het erger is (lijkt) geworden.
Alhoewel vreemd...met dikkere olie erin zul je minder horen,denk ik.
 
@ Sourmug

je zou voor de test de olie kunnen aftappen en er een 15w50 in kunnen doen om tekijken of dit een verschil geeft.
btw olie niveau goed?

Beetje zonde van de net nieuwe olie... ;( Ben er haast zeker van dat het dan minder wordt,maar daarmee verhelp ik het probleem natuurlijk niet.Het valt dan alleen minder op.
Boven de 4000 rpm is het trouwens niet meer te horen... :?
Oliepeil is nu perfect,was trouwens vóór de oliewissel te hoog/teveel.
Bij het rechtop zetten v/d motor was het hele kijkglaasje gevuld.
Op de paddock net onder het max. :X

Punt is eigenlijk dat ik wil weten of het kwaad kan en er mee door kan blijven rijden zonder meer schade te veroorzaken in de bak.

ps. iemand nog een ratel nodig ?!? ;)
 
Beetje zonde van de net nieuwe olie... ;( Ben er haast zeker van dat het dan minder wordt,maar daarmee verhelp ik het probleem natuurlijk niet.Het valt dan alleen minder op.
Boven de 4000 rpm is het trouwens niet meer te horen... :?
Oliepeil is nu perfect,was trouwens vóór de oliewissel te hoog/teveel.
Bij het rechtop zetten v/d motor was het hele kijkglaasje gevuld.
Op de paddock net onder het max. :X

Punt is eigenlijk dat ik wil weten of het kwaad kan en er mee door kan blijven rijden zonder meer schade te veroorzaken in de bak.

ps. iemand nog een ratel nodig ?!? ;)

je moet de bandit rechtop peilen en met een WARME motor.
als je met een koude motor peilt dan lees je een te lage stand af.

staat zo in mijn wph en zo heb ik het zlef ook ervaren nadat ik bijgevuld had en na de rit een compleet gevuld kijkglaasje had.
 
Terug
Bovenaan Onderaan