Ratel motorblok R6

klont

Die hard MF'er
18 mei 2004
356
0
Als ik rond de 4-5000 toeren rij hoor ik een lichte ratel in mijn motorblok. Bij hogere of lagere toerentallen hoor ik niks en als ik 'm in z'n vrij zet en tot 5000 rpm gas geef hoor ik ook niks.
Ik vermoed dat het komt doordat ik een beetje lomp ben geweest met het installeren van m'n valblokken van bike design. Hiervoor moesten een aantal van de ophangbouten van het motorblok los. 1 van die bouten zat behoorlijk vast en heb ik uiteindelijk met een slagschroevendraaier los gekregen. Hiervoor heb ik dus wel behoorlijk hard tegen de linkerzijkant van het motorblok lopen rossen.
Iemand enig idee wat deze ratel zou kunnen zijn en wat ik er tegen zou kunnen doen?

BVD
 
Zal idd waarschijnlijk de kettingspanner wel zijn.
Ik had zo rond de 5000 toeren ook een tikje in het blok voordat ik de ketting en spanner vernieuwde.

Het kan misschien zijn dat die door de klappen wat verschoten is al lijkt me dat
een beetje ver gezocht maar misschien helpt het om ff het bovenste boutje van de spanner eraf te halen en met een klein schroevendraaiertje de spanner voorzichtig even losser te draaien (dacht linksom draaien om het stiftje van de kettinggeleider te halen) en dan weer met de schroevendraaier rustig terug laten draaien. (Niet de schroevendraaier loslaten maar gewoon met de veerspanning terug laten gaan)

Het is een automatische spanner dus gewoon rustig terug laten gaan totdat die
weer tegen de kettinggeleider zit. NIET AANDRAAIEN !!! anders kan je wel eens je ketting te strak zetten met alle gevolgen van dien.

[edit] Deze spanner werkt niet met klikjes maar traploos [/edit]

Suc6
 
Laatst bewerkt:
Had precies hetzelfde euvel ,de spanner losgehad deze was maar 8 klikjes versprongen dus nog 8 te gaan opnieuw opgespannen, "het rateltje" bij die toeren is stuk minder waarschijnlijk zat deze net tussen 2 groefjes in.Ik denk dat veel motoren bij een bepaald toerental wel een rammeltje/rateltje hebben , komt door de frequentie die bij dat toerental een ketting of iets anders laat resoneren in een rammeltje/rateltje.En ook m`n ketting spanning van de aandrijving was niet goed deze opnieuw gesteld zou ook daaraan hebben kunnen liggen.


PS wat al veel vermeld is geweest de eerste die een stille motorfiets uitvind moet nog geboren worden. :9

http://www.tdm-trx.nl/werkplaats/
 
Bedankt voor de reacties.

misschien helpt het om ff het bovenste boutje van de spanner eraf te halen en met een klein schroevendraaiertje de spanner voorzichtig even losser te draaien (dacht linksom draaien om het stiftje van de kettinggeleider te halen) en dan weer met de schroevendraaier rustig terug laten draaien. (Niet de schroevendraaier loslaten maar gewoon met de veerspanning terug laten gaan)

Ik heb dit geprobeerd maar ik merk geen verschil. Toen ik een proefritje ging maken dacht ik dat het was opgelost, maar het geratel wordt pas echt goed hoorbaar als de motor warm is gedraaid.

Nog iemand suggesties? Hele nokkenaskettingspanner vervangen?
 
Het was te proberen, maar als je luisterd aan de rechtse kant met een schroevendraaier of met iets wat goed geluid geleid, dan je zou je daar de rammel
het hardste moeten horen.(voor de distributieketting bedoel ik dan)

ff een spanner vernieuwen is wel makkelijk maar ze zijn toch wel vrij prijzig.
(100 euro)en je weet nu nog niet of dat het probleem is.
Of ff langs een dealer om het eens te laten horen.

[edit] Ik zag net dat je het aleen had als je aan het rijden was dan wordt dat bovenstaande een beetje moeilijk :+ [/edit]
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan