Ratel r6

Frank1978

Rookie
8 dec 2021
21
3
Hallo online word ik er niet wijzer van mischien kan ik een andwoord vinden hier
R6 2001 hoor ik bij stationer draaien bij motor themprateur ongeveer 80 graden
Een lichte ratel rechts van het
blok ik vermoed de ketting spanner

Nu zie ik de spanner zitten aan de buitenkant zit met 2 boutjes vast
Online zie ik dat de bout aan het einde van de spanner eraf kan dan draaien ze met een schroeven draaier in de spanner en spannen hem op

De uitleg is dan Spaans ofzo 😂 zie alleen dat er gedraaid word en het geluid weg gaat

Iemand ervaring hiermee rateltje zit me niet lekker

Thanks!
 
Als het een youtube filmpje is, kun je dan een linkje posten? Kun je de ondertiteling aanzetten of misschien spreekt er iemand hier Spaans?

Kan zijn dat het geen originele spanner is. Ik verwacht niet dat een R6 een spanner heeft die in te stellen is
 
Uitleg is in het Hongaars, zie de reacties onder de video. Hij geeft trouwens aan dat je de kettingspanner moet vervangen, en dan kun je kiezen tussen een automatische of handmatige spanner. Die handmatige is meer bulletproof maar moet je wel eens in de zoveel km opnieuw spannen.
 
Die in het filmpje is origineel, zoals je in de commentaren kunt lezen is extra indrukken geen goed idee als je niet weet waar je mee bezig bent.

En er zijn meer R6'en van die generatie die ratelen om een andere reden

Precies, bij mij bleek de ratel het big end lager te komen... Destijds als test ook een nieuwe spanner erop gezet bleek niet de oorzaak. Hopelijk heb jij meer geluk;)
 
Hopelijk ook 😁

Ga eerst maar eens met de olie beginnen en filter omdat mij niet bekend is waneer dat voor het laatst gebeurd is

Wie kan zeggen welke olie het best is

10w40 ❓
 
OK contact met dealer gehad waarschijnlijk is het opgelost met nieuwe olie dit via dealer besteld olie filter en carterring
Olie word dunner bij warme motor waarschijnlijk ook heel lang niet ververst door de vorige eigenaar

Spanner zou slecht zijn dan moet je hem bij koude motor ook moeten horen en constant en niet soms aldus de dealer

Koelsysteem ook ff verversen ivm de colli derwanden was de tip dus ook gelijk maar ff meepakken
 
Denk dat ik daar nooit achter kom
Maargoed hij staat Er nu en ga kijken of het opgelost kan worden

En zo niet helaas heb ik pech maar we gaan ervanuit dat het in orde komt
 
Met nieuwe olie ga je het niet oplossen, als die soms ratelt dan blijft die dat doen tot die steeds vaker gaat ratelen. ik heb dat ding er wel eens uitgehaald en helemaal schoongemaakt en met olie ingespoten gaat een paar honderd km goed en dan begint het ratelen weer.

Om er voor eens en voor altijd af te zijn gewoon een handmatige kopen, dus ook geen nieuwe OEM dat gaat 2000km goed en dan ratelt de boel weer(ook gedaan). Mocht je pech hebben dan knapt de veer(mij ook gebeurt), verspringt de ketting en heb je een nieuwe kop nodig.

Als het je nu al niet lekker zit zou ik alle andere stappen overslaan en gewoon voor een handmatige gaan 7 a 8 tientjes en je hebt er geen omkijken meer naar en niet de kans dat je blok kapot draait op een veertje van 2 euro. 🤔
 
Olie vervangen was geen overbodige luxe olie filter bom vast olie dun en zwart

Na verversing gestart gereden laten lopen geen ratel meer
 

Bijlagen

  • IMG_20211210_192635.jpg
    IMG_20211210_192635.jpg
    136,5 KB · Weergaven: 24
Terug
Bovenaan Onderaan