ratel r6

15 mei 2005
4
0
eindhoven
Rij pas met zo'n 240km/u over de snelweg , niks aan de hand , r6 uit 1999 met 20000 km op de teller loopt perfect , ga bij de afslag eraf , stop bij het stoplicht , en als ik dan weer aanrij hoor ik me toch een ratel uit het blok komen . echt kei hard , geluit komt boven het uitlaat geluit uit en dat is al niet te zuinig . hoe meer toeren ik maak hoe harder het klinkt , maar het begint pas bij 4000 toeren , daar onder klinkt ie gewoon normaal . Dus maar nieuwe nokkenas ketting en spanner gehaalt , gemonteerd , en .... nog hetzelfde geluid !! dus ja , dan de hele cilinderkop maar gedemonteerd , wat blijkt , zijn er 3 klep veren gebroken aan de inlaat zijde , dus alle 8 maar vervangen ( de binnenste klepveren , inlaat kant zijn 2 veren per klep , uitlaat maar 1 veer per klep ). verder alles maar na gekeken , alle kleppen gecontroleerd en meteen 16 nieuwe klepseals geplaatst , alles gemonteerd en wat denk je .... geluid is nog niet weg !!! kl%#%$te zooi !! motor start perfect , loopt perfect , en er is niks aan te zien , tis ook echt ratelen en geen gebonk ofzo . heeft er iemand nog een suggestie wat het zou kunnen zijn ????????
 
Is het niet de koppeling? :? Als je bij mij de bak in z`n vrij zet en de koppeling los laat maakttie ook een kabaal B| , knijp je de koppelingshendel weer in dan hoor je geen geratel meer.... *D
Maar 3 klepveren gebroken :o , shit, wat heb je met dat ding gedaan? :?
 
Nokkenas ketting spanner ook al vervangen ? gebroken klepveren is trouwens ook wel een bekent iets voor de eerste type R6'jes.

Zie 't al, er overheen gelezen ... Big en Small end lagers had je ook nog gecontroleerd ?
 
dit word echt een hoofdbrekertje |( , pfff , is echt niet leuk meer !! :? koppeling is het niet , geluid komt echt van de cilinderkop , ook in elke versnelling met ingetrokken kopp. hendel , gas los = geluid weg . heb ook wel s een motor gehoord met versleten of kappotte drijfstang lagers maar dat klinkt toch echt veel anders . en krukaslagers hoor je ook bij 1000 toeren al en niet ineens bij 4000 toeren/min . Klinkt toch echt als iets met de distributie , al heb ik alles al 1000 keer gechecked , zou het op een of andere manier mijn nokkenassen niet kunnen zijn ?? dalijk toch maar weer alles open gooien , alweer ja .....
 
Gister maar het hele blok eronder uitgehaald en open gegooit , en daar was ie dan , big-end van de meest rechtse cilinder er helemaal uitliggen !! niet zo'n ramp maar mijn krukas is er ook niet echt mooier op geworden , nou weet ik zat bedrijven die zo'n as wel kunnen slijpen maar volgens mijn dealer zijn er geen overmaat lagerschalen te krijgen ?!? nieuwe krukas is duur geintje ( +/- 700 pleuros) en tja tweedehandsje ?? is er hier niemand die ooit een as heeft laten slijpen , lijkt me sterk dat er echt geen andere lagerschalen voor zijn , of geld dat voor alle motorfietsen ?? :?
 
Hmm.... als ik dit zo lees..... Heb sinds afgelopen maandag een soortgelijkprobleem met mn XJ600S. Nou ben ik wel wat gerammeld gewend, maar dit slaat werkelijk alles :X . Begint bij mij ook bij ong 4000 toeren, maar bij 6000+ toeren geen last meer :?

Als ik net zo'n probleem heb als jij ga ik ook niet vrolijk worden '(
 
..........maar houd bij jouw op bij 6000 toeren izze niet je bigend denk ik
zou tie door moeten ratelen.Lees sommigen topics door hoeveel er zijn met een ratel vanaf 4000 toeren tot 5 a 6000 toeren, inclusief mijzelf ^_^

Gaat tie dan gaat tie maar iz nie lache maar blijft mechaniek wat kapot kan.

Ben er nog steeds niet achter wat het nou precies is, spanner ok aandrijfketting goed afgesteld, misschien veer spanner die niet meer z`n oorspronkelijke veerkracht heeft.15000 km verder nog steeds hetzelfde en ik spaar em eg nie hoor.

http://www.motor-forum.nl/forum/topic/95055?highlight=ratel
http://www.motor-forum.nl/forum/topic/93337?highlight=ratel
http://www.motor-forum.nl/forum/topic/35312?highlight=ratel
http://www.motor-forum.nl/forum/topic/14225?highlight=ratel

De laaste topic gaat over een jawel een XJ600
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan