Ratel S1000XR 2018

marcelboz1970

Rookie
9 feb 2010
26
5
Halsteren
Mijn BMW S1000XR van 2018 met 16500 km op teller heeft net jaarlijkse onderhoudsbeurt gehad en ik merkte net voor deze beurt dat een ratel bij lagere snelheid te horen was (< 70). Bij hogere snelheid overstemd het motorgeluid deze ratel. BMW dealer Motorport heeft de motor een beurt gegeven en proefrit gemaakt om te kijken wat oorzaak kon zijn. Volgens hen zit het mogelijk in de ketting, vind ik een vreemd verhaal bij deze kilometerstand.
BMW S1000XR.jpg

Nu ging ik vandaag de motorfiets ophalen en merkte dat bij lage snelheid in ontkoppelde toestand de ratel verdwijnt, dus is alleen bij volledige aandrijving.
Kan het wel zo zijn dat dit de ketting kan zijn ?
Heeft dit iets te maken met een distributieriem of versnellingsbak ?

Wie heeft dezelfde ervaringen met S1000XR en heeft wellicht een oplossing.

Ik ben nog niet teruggegaan en second opinion bij een andere dealer heb ik nog niet gedaan.
Wellicht is het bekend euvel, hopelijk gaat dit niet in de papier lopen :(

Alvast dank voor jullie advies / hulp
 
Oplossing
Ik ken wel XR's (en anderen uit de S-serie) die ratelende geluiden maakten, dat was dan een x-tal sleeptuimelaars en 1 of 2 nokkenassen die op elkaar ingesleten waren.

Hoor je het geluid, stilstaand, in de vrij, ook? of vanaf een bepaald toerental? warm? koud?
Ken er ook nog wel en paar uit eigen ervaring,Honda 750KZ 700km oud,kapotte nokkenasketting spanner,
Honda CBX550 F 400km te veel speling op de pistonpennen,KTM660 7500km oud gescheurde cilinderkop,
Honda VF750 Magna 14000km versleten tuimelaars en nokkenassen, Kawasaki 550 800km ratel in blok ,kapotte nokkenaskettingspanner,
RD350LC 2200km stotterende motor veroorzaakt door slechte aarde pick up spoel ontsteking,5000km verder gescheurde uitlaatbochten,bij 14000km lekke achterschokbreker,bij 20000 slippende koppeling en rond die zelfde tellerstand loslatende blanke lak van de tank.Kawasaki ZX10R irritante trillingen rond de 4000toeren,zou zo horen volgens Kawasaki8)7,ook voorwiel vervangen onder garantie vanwege mogelijke breuk,GSX-R1000K5 1500km ,frame verstevigd onder garantie ivm breukgevaar.
Dit waren mijn eigen motoren vanuit mijn werk kan ik nog een pagina volschrijven met klanten motoren ,alle merken kwam er wel wat voor.
 
Laatst bewerkt:
  • Wow
Waarderingen: AWH
Dealer heeft beloofd alles onder garantie te repareren, hield slag om arm, maar zal vast goedkomen vertelde hij, dus was natuurlijk heel blij met deze uitkomst. Gaf verklaring dat serie tuimelaars / nokkenasSen niet goed uitgehard waren tijdens productieproces, bekend probleem van BMW, maar dat het niet bij elk geleverde motorfiets voorkomt.
Loopt dan dus met ‘n sisser af, blij dat ze dit serieus aanpakken ! :)
 
Dealer heeft beloofd alles onder garantie te repareren, hield slag om arm, maar zal vast goedkomen vertelde hij, dus was natuurlijk heel blij met deze uitkomst. Gaf verklaring dat serie tuimelaars / nokkenasSen niet goed uitgehard waren tijdens productieproces, bekend probleem van BMW, maar dat het niet bij elk geleverde motorfiets voorkomt.
Loopt dan dus met ‘n sisser af, blij dat ze dit serieus aanpakken ! :)
Mooi, geniet er nu hopelijk nog een tijd van,want het is een bloedmooie motor.;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan