Ratel (tik) in motorblok GSX-R 600 SRAD

PogoSticK

MF veteraan
15 dec 2005
4.418
4
Utrecht
Ik zit met een probleempje...

Het oog van een vriendin van me is gevallen op een Suzuki GSX-R 600 van 1997 met 46.600 KM op de klok.
Probleem met deze motor is dat hij een ratel in het blok heeft, en de eigenaar weet niet waar het vandaan komt. Nokkenasketting en nokkenaskettingspanner zijn al vervangen, kleppen zijn al gesteld, dus het is geen nokkenasketting, klepspeling of kleptimingprobleem.

Ik ben niet héél technisch aangelegd, maar denk nu aan pingelen? Dus een ontstekingsprobleem?
Het probleem doet zich vooral voor in de hogere toeren, en dit zou ook kunnen kloppen door de ontstekingsvervroeging, dat 'ie dan nog meer gaat pingelen, right?

Duss... wat moet er gedaan worden om pingelen tegen te gaan (ontsteking verlaten :?) en hoeveel arbeid / materiaalkosten gaat dit met zich meebrengen?

Ik zit eigenlijk zonder ideeën wat het anders zou kunnen zijn en hoop eigenlijk dat jullie me daarmee kunnen helpen :)
 
Een klopsensor registreert de hoogfrequent trilling van het detoneren en geeft samen met de cdi iets minder vooronsteking de cdi zelf regelt de onstekingscurve daar kun je zelf niets aan doen.Bij zo'n twijfelachtig blok zou ik persoonlijk verder kijken tenzij die motorfiets wel heeeeeeeeel erg goedkoop is, anders kan het toch een dure worden.
 
Een klopsensor registreert de hoogfrequent trilling van het detoneren en geeft samen met de cdi iets minder vooronsteking de cdi zelf regelt de onstekingscurve daar kun je zelf niets aan doen.Bij zo'n twijfelachtig blok zou ik persoonlijk verder kijken tenzij die motorfiets wel heeeeeeeeel erg goedkoop is, anders kan het toch een dure worden.
Dat was mijn vraag dus, of ie daadwerkelijk een klopsensor heeft. De klopsensor zelf snap ik wel :).
Maar wel dusch! Goed, misschien is het geen pingelen? Andere mogelijkheden?

De motor kost 2000 euro btw.
Ik denk speling pistonpen, heb dit ook gehad met mijn srad B|
Speling tussen small end en pistonpen, of speling pistonpen in de zuiger? Laatste klinkt me onlogisch in de oren.. anders heb je dus een nieuwe drijfstang nodig? Enig idee v/d kosten destijds?
 
Laatst bewerkt:
Dat is een uitgelopen bigend (komt vaker voor bij de sradjes)
of speling op t smalend.

wordt een dure reparatie, heb daarvoor wel eens een krukas en drijfstang vervangen.

Kan je beter mijn gsxr 600 kopen, wel wat duurder maar geen rare tikken

€3500 voor een corona uitvoering uit '2000

(kon t niet laten om m dr even bij te zetten)
 
Dat was mijn vraag dus, of ie daadwerkelijk een klopsensor heeft. De klopsensor zelf snap ik wel :).
Maar wel dusch! Goed, misschien is het geen pingelen? Andere mogelijkheden?

De motor kost 2000 euro btw.Speling tussen small end en pistonpen, of speling pistonpen in de zuiger? Laatste klinkt me onlogisch in de oren.. anders heb je dus een nieuwe drijfstang nodig? Enig idee v/d kosten destijds?


Ze hebben er toen wel een nieuwe zuiger ingezet, verder weet ik het ook niet meer precies.
Heeft me toen wel aardig wat gekost.
 
Weet haast wel zeker dat de Big-end eruit ligt. In dat geval kan je ook zeker wel opzoek gaan naar een donor krukas + nieuwe lager schalen enz. enz. Kan je beter gelijk opzoek gaan naar een goed gebruikt blok of nog even verder kijken voor een andere brommerd. (spreek uit eigen ervaring).

Suc6
 
Zegt ook niet alles.. ik ben inmiddels een ex-HTS'er, moet het nog even veranderen.

En ik weet er wel een béétje vanaf, maar sleutelen enzo is meer MTS en ik heb vroeger nooit gesleuteld, noch MTS gedaan. Dus ben daar niet zo'n kei in :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan