ratel uit blok duke 2

R3mco

Die hard MF'er
21 jun 2006
794
1
Leersum
vraagje...

mijn duke 2 geeft sinds de laatste rit een ratel uit het blok. tijdens het rijden, tijdens stationair, altijd als ie gestart is.
nou kan dit natuurlijk van alles zijn, maar mijn vraag is wat ik als beginnend motorrijder/sleutelaar zelf kan controleren, voordat ik me scheel betaal aan dat uurloon van de plaatselijke dealer.

iets meer over de ratel: is heel moeilijk te achterhalen waar het vandaan komt. loopt evenredig aan het toerental. in versnelling of vrij maakt niks uit. het is geen los schroefje ofzo, want het is een hele regelmatige ratel (dus lijkt me ook geen kapotte lager ofzo, toch?)
het is eigenlijk meer een constant getik dan een ratel.

ik dacht misschien loopt de startmotor aan ofzo omdat daar de hardste ratel vandaan komt. deze heb ik los en uit elkaar gehad en dit is niet het probleem.

kan het zijn dat de kleppen tegen de zuiger aan slaan en opnieuw gesteld moeten worden?

iemand tips voor mij om te controleren?

alvast bedankt
 
Laatst bewerkt:
hoi,

NOKKENAS ketting ???????????


hoeveel heeft ie gelopen / gereden ????????

onder of boven in het blok.......

schakelt ie nog wel......(anders versnellingsbak).


suc6.
 
hoi,

NOKKENAS ketting ???????????


hoeveel heeft ie gelopen / gereden ????????

onder of boven in het blok.......

schakelt ie nog wel......(anders versnellingsbak).


suc6.
km stand staat op 7000, maar trek ik in twijfel (is ooit opnieuw opgebouwd enz enz...) maar hij is nog best nieuw.
schakelt en rijdt prima. rijgedrag en motorkarakter is onveranderd.

met het handvat van een schroevedraaier aan het oor en het uiteinde tegen verschillende plekken op het blok (ik lijk wel een dokter) lijkt de ratel dus uit de startmotor te komen (of iig daar in de buurt), maar dat is het dus niet.
en dan nog...als het ergens anders is, kan het best doortrillen waardoor ik het nog steeds op een andere plek het hardst hoor.

zonder schroevedraaier luisteren, maar gewoon op gevoel dicht bij t blok lijkt het overal vandaan te komen.
 
tja

als ie een startmotor heeft zou het ook kunnen zijn ,dat eventueel de starterskrans blijft hangen....

gebeurt hier en daar ook wel eens bij een willekeurig koekblik.

maar ja kan dus meerdere dingen zijn....

is moeilijk over de computer te analyseren.

bye.
 
Inderdaad met een schroevendraaier tegen het oor luisteren. Zo luisteren wij ook op het werk of lagers van een elektro motor herrie maken. Zo kan je weten welk kant van de as het lager steeds stuk gaat bijvoorbeeld.

Succes.
 
ik heb hem gestart met de startmotor in 20 stukjes op de werkbank, (duke 2 heeft ook kickstart) en het zelfde probleem deed zich voor. dus lijkt me niet de starterkrans, toch?

het is een lastig probleem -O- ik verwacht ook niet dat jullie nu weten wat het is....

maar wat kan ik zelf nog controleren met deze informatie? of is t nu beter overgelaten aan iemand met verstand van zaken?

bedankt voor deze reacties iig :)
 
Je kunt de dealer altijd een diagnose laten stellen en dan nog overwegen hem zelf te maken. Als je goede afspraken maakt kunnen de kosten wel meevallen. En anders een beetje handige jongen opzoeken. Misschien is hier iemand op t forum die n keer kan kijken. T kan best zijn dat je gewoon je klepjes een keer moet stellen (als dat niet hydraulisch is).
 
:W ja hiero.
ik ben veeeel goedkoper als een dealer en gek op sleutelen. :Y

nog iemand anders die geen 'master of disaster' onder zijn inlognaam heeft staan? :+ haha

k breng wel weer een bezoekje aan brouwer motors in zwartebroek (als de pekel van de weg is) . kan het kwaad om een half uurtje te rijden als mogelijk de kleppen tegen de zuiger aan slaan? of kan hij dat wel een paar km'tjes lijden...?
 
_O- dat slaat meer op me rijden al sop me sleutelen.

met lossen kleppen rijden of kantelende zuiger is geen probleem ;)
 
nog iemand anders die geen 'master of disaster' onder zijn inlognaam heeft staan? :+ haha

k breng wel weer een bezoekje aan brouwer motors in zwartebroek (als de pekel van de weg is) . kan het kwaad om een half uurtje te rijden als mogelijk de kleppen tegen de zuiger aan slaan? of kan hij dat wel een paar km'tjes lijden...?


oow boy _O- _O- _O- _O- _O-
 
nog iemand anders die geen 'master of disaster' onder zijn inlognaam heeft staan? :+ haha

k breng wel weer een bezoekje aan brouwer motors in zwartebroek (als de pekel van de weg is) . kan het kwaad om een half uurtje te rijden als mogelijk de kleppen tegen de zuiger aan slaan? of kan hij dat wel een paar km'tjes lijden...?
Als je die pekel zo erg vindt, (vind ik ook) dan sleutel je toch ff je blok er uit? Dat moet er wss toch wel uit... _O-

Beter regel je ff een busje of een aanhanger oid. :Y
 
_o- Idd...
Nee ik zou m maar even in een busje zetten. Als je je blok eruit haalt kan de monteur m ook niet even starten om te luisteren waar het m in zit.
En al de kleppen tegen de zuiger zouden slaan wasje al uitgereden, dus sluit dat maar vast uit. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan