Ratel versnellingsbak '98 ZX-6R

zjeng

Rookie
26 okt 2009
8
0
Hoorde van de week tijdens het rijden ineens een ratel die er eerder niet was. In eerste instantie dacht ik aan wiellager achter, maar na verder onderzoek bleek het ergens uit de buurt van de versnellingsbak te komen. Dus ik dacht lager uitgaande as. Na loshalen van het tandwiel voor (bout zat trouwens al los bleek) naar de as gekeken.
Deze heeft geen merkbare speling in welke richting dan ook. Kan het alsnog dit lager zijn? Of misschien lager ingaande as? Of iets anders...

Weet niet of het ermee te maken heeft, maar heb al geruime tijd (~ 10.000 km) dat hij soms tussen de versnellingen gaat zitten bij het schakelen, alsof er als het ware een extra 'vrij' is.

Ga het waarschijnlijk zelf reparen maar begrijp dat het blok eruit moet / carter gesplits moet worden om bij versnellingsbak/lagers te kunnen dus dat wordt een lekker karwei.
 
Hoorde van de week tijdens het rijden ineens een ratel die er eerder niet was. In eerste instantie dacht ik aan wiellager achter, maar na verder onderzoek bleek het ergens uit de buurt van de versnellingsbak te komen. Dus ik dacht lager uitgaande as. Na loshalen van het tandwiel voor (bout zat trouwens al los bleek) naar de as gekeken.
Deze heeft geen merkbare speling in welke richting dan ook. Kan het alsnog dit lager zijn? Of misschien lager ingaande as? Of iets anders...

Weet niet of het ermee te maken heeft, maar heb al geruime tijd (~ 10.000 km) dat hij soms tussen de versnellingen gaat zitten bij het schakelen, alsof er als het ware een extra 'vrij' is.

Ga het waarschijnlijk zelf reparen maar begrijp dat het blok eruit moet / carter gesplits moet worden om bij versnellingsbak/lagers te kunnen dus dat wordt een lekker karwei.
En als je die bout nu eens vastdraait en dan eens hoort of het geratel misschien verdwenen is?
Scheelt je misschien een half uurtje sleutelen. O-)
 
Helaas staat deze kawasaki's bekend om zn bak problemen na verloop van tijd. Enigste remedie is het los halen van de bak en hem reviseren..

Ik heb er al een stuk of 7 gedaan allemaal met het zelfde euvel. Schakelvork en tandwielen beschadigd..

Het geratel is net of je ketting over je tandwiel heen schiet wat in feite het niet juist in de versnelling schieten van de bak is wat je hoort..

Ik zou er niet te lang mee doorrijden, reparatie is snel mogelijk en binnen een week klaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan