ratelen tijdens rijden

yamaha84

Rookie
4 mrt 2009
3
0
Hallo,
Ik heb een r6 uit 2001 met 25000 kilometer op de teller.
tijdens het rijden als de motor op temperatuur is, begint
hij te ratelen naarmate ik meer gas geef gaat hij ook sneller ratelen.
zou dit de nokkenas ketting kunnen zijn of iets anders.
Hoor het graag.

motorgroeten Andy
 
Hallo,
Ik heb een r6 uit 2001 met 25000 kilometer op de teller.
tijdens het rijden als de motor op temperatuur is, begint
hij te ratelen naarmate ik meer gas geef gaat hij ook sneller ratelen.
zou dit de nokkenas ketting kunnen zijn of iets anders.
Hoor het graag.

motorgroeten Andy

Correctemundo!

Dat is inderdaad je nokkenaskettingspanner.

Je kan hem eruit halen en in een bakje olie comprimeren (gewoon induwen) en hopen dat dat het goed blijft voor een tijdje.
Of als het ratelen al erg begint te worden, een nieuwe kopen. Hierbij heb je ook de mogelijkheid om een handmatige nokkenaskettingspanner te kopen, gegarandeerd dat die nooit meer ratelt.

MvG

Brakke
 
Hallo,
Ik heb een r6 uit 2001 met 25000 kilometer op de teller.
tijdens het rijden als de motor op temperatuur is, begint
hij te ratelen naarmate ik meer gas geef gaat hij ook sneller ratelen.
zou dit de nokkenas ketting kunnen zijn of iets anders.
Hoor het graag.

motorgroeten Andy

Ja, dat kan. En het kan ook iets heel anders zijn. Via internet is dat moeilijk te zeggen.
 
Bedankt, dan weet ik het voortaan, tikken is altijd kleppen en ratelen altijd de kettingspanner, maakt het een stuk makkelijker :)


hahha...als je het zo zegt klinkt het indd niet al te slim.

Ik doe altijd maar zo met problemen ananlyseren:

Van goedkoop naar duur.

De goedkoopste 1e oplossing is de nokkenaskettingspanner eruit schroeven en comprimeren. Kost je beetje tijd, en als je het voorzichtig doet kan je de pakking gewoon weer gebruiken.

En laten we eerlijk zijn: wat heeft de grootste kans om eerder kapot te gaan dat ratelt? Het blok of iets daarin of een kettingspanner. Ja je raadt het al....de kettingspanner.

Dus voordat we allemaal DOOM-scenarios gaan bedenken, laten we de meest voor de hand liggende EN goedkoopste oplossing proberen....en als ik het fout hebt....mea culpa, maar dan heb je niet al uren lopen gissen, of je blok opengetrokken.

EDIT: hij zegt ook niks over vermogensverlies, of dat de motor bokt of moeilijk aangaat of slecht optrekt. Stilzwijgend wijst dat ook op een kettingspanner.

MvG

Brakke
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan