Ratelen zx6r

Jpeters

Die hard MF'er
21 jan 2011
344
0
Arnhem
Goeiemiddag iedereen,

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met een probleempje.
Mijn zx6-r is 500 km geleden begonnen met ratelen, vooral laagtoerig en met een koude motor hoor ik het duidelijker. Hoogtoerig lijkt het geluid te verdwijnen, maar dat ook komen omdat ik het dan niet meer hoor door het oorverdovende geluid van de motor zelf.

Naar mijn idee komt het geluid vanaf de voorkant van mijn motor, nu ben ik niet zo'n held in het fixen of onderzoeken van motoren maar na een beetje zoekwerk op internet kwam ik erachter dat het de nokkenaskettingspanner wel is zou kunnen zijn.

Ik heel vrolijk naar een motorzaak gereden en die bevestigden volmondig mijn idee en vroegen 500 euro voor de vervanging hiervan.

Nu vroeg ik mij af, kan het kloppen dat dit het is? en hoe gevaarlijk is het als ik hier nog mee blijf doorrijden tot hij een grote beurt krijgt? en 500 euro, reële prijs of niet?

verdere info: de spanner is iets minder dan 7000 km terug vervangen en voor de rest rijdt de motor als een waar zonnetje.

alvast bedankt voor jullie hulp:)
 
Dan zou ik gokken dat je nokkenasketting aan zijn eind is..

Kan je wel een nieuwe spanner monteren, maar als hij ( de ketting ) dusdanig opgerekt is dat de ( nieuwe ) spanner aan zijn eind zit, schiet je er nog niks mee op.
 
Ah kijk, dat is behoorlijk logisch..

iemand ervaring met de kosten daarvan? of kent iemand nog een ander probleem dat dezelfde symptomen geeft?
 
Laatst bewerkt:
Dus de dure dealer pakt het gelijk goed aan en vervangt jou ketting .
Zo kom je dus aan een duur bedrag goedkoop is niet altijd de beste.
Vraag eens wat men doet voor dat geld en dan weer je of het duur is of niet.
 
Nijmegen is niet al te ver:) en heb nog is die nota opgevraagd aan degene van wie ik hem gekocht had en blijkt dat 7000 km geleden en de ketting en de spanner is vervangen..

Op internet kwam ik het verhaal tegen dat meerdere kawa's hier last van hebben en dat ie na 5000 km alweer ratelt zonder dat het een probleem vormt..
 
ik zou het risico niet nemen. je kan letterlijk je hele motorblok aan gort draaien als er iets verkeerds gebeurd met je nokkenasketting (verspringen bijv. )
ik heb het bij mijn motor ook gehad. kosten een hoop maar iig kan je er dan weer voor tig kilometer tegenaan.
 
Als de distributieketting 7000 km al vervangen is kan ik me niet voorstellen dat hij nu weer aan vervanging toe is, want een morseketting gaat lang mee. De slijtage van de ketting is overigens te meten. In het WPH staan de maten.
Ratelen kan allerlei oorzaken hebben. Ik zou er eens een Kawa expert naar laten luisteren, want misschien zijn het wel lagers (krukas, bigend?) die je hoort ratelen. Een andere mogelijkheid is een te ruime klepspeling.
 
Terug
Bovenaan Onderaan