Ratelend geluid bij lage toeren in alle versnellingen RC24

MD80

MF'er
14 mrt 2014
189
4
Heerenveen
Beste mede MF-ers,

Ik heb sinds kort een ratelend geluid bij gas vanaf dicht naar zachtjes open, gisteren leek het wel een jostiband als ik m doorzet naar de 5e of 6e versnelling en dan (bij veel te weinig toeren uiteraard) koppeling op laat komen en zachtjes gas geef. Een sterk ratelend geluid aan de linkerzijde van het blok, zeg maar, in de buurt van het versnellingspedaal.
Even geprobeerd bij een gangetje van 20 km/u bijvoorbeeld en dan doorschakelen naar de 6e, als ik dan lichtjes gas geef, dan klinkt het of kletteren alle koppelingsplaten los in de bak, maar het geluid komt vanaf de linkerzijde van het blok.
Als ik zachtjes in 1e versnelling wegrijdt is het in het begin direct al een licht knetterend ratelen.

Oliepeil is goed, rijdt verder goed en trekt goed door, zodra ik toeren maak is het ratelen/klapperen ook weer weg. Kettingspanning is goed, tandwielen zijn nieuw.
Waar kan ik het beste eerst naar kijken? Kan het zijn dat de slave cilinder van de koppeling bijvoorbeeld blijft hangen, of dat het toch echt de koppelingsplaten zijn.

Of moet ik denken aan gebroken veren van tandwieltrein of schakelvorken ofzo waar wat mis mee is?

Bedankt alvast.
 
Kijk of je speling hebt op de uitgaande as van de versnellingsbak. Een andere verdachte zou de veer kunnen zijn van het uitwendige schakelmechanisme. En als de tandwielen net zijn vervangen, kijk of de bout nog goed vast zit, die wil bij de rc24 nog wel eens loskomen.
 
:t Bedankt voor de vlotte reactie Vroembert, ik zal er vanavond mee aan de slag.
Met veer van uitwendig schakelmechanisme bedoel jij denk ik die veer waar je bij komt als je de waterpomp er eerst afhaalt en dan het 'schakelmechanisme afdekplaatje' (geen idee hoe je dat plaatje noemt..)
 
@Vroembert: heb zojuist als eerste maar eens kettingwielkap losgehad en verhip, de 'front sprocket bolt' bleek inderdaad los te zitten! Dus de eerste klap direct raak:) Ik dacht het wordt even een 'lekker' sleutelavondje, maar was dus met kwartier klaar :) .Ik zal zo even een blokje om om te horen wat voor geluiden er nog eventueel meer in zitten.
 
Zelfde ratelende geluid, bij terugkomst direct tandwielkap los, de tandwielbout zit zo vast als wat, ik heb gelukkig geen speling op de uitgaande as, wel ietsje axiale speling op schakelas, een halve millimeter. Ik ga denk ik toch maar eens kijken naar de veer van uitwendig schakelmechanisme... Wordt vervolgd
 
Eigenlijk zou het de schakelpookveer niet kunnen zijn dacht ik nog want hij schakelt verder zo goed als wat,ook makkelijk in de vrij te krijgen.
Ik heb inmiddels de ketting schoongemaakt en weer ingevet,een ietsje strakker gezet en ben weer een rondje geweest. Gewoon een mooi licht zoevend geluid nu van de ketting/ tandwiel, daar zit het m niet in.
Ik ben ook een hobbelig weggetje ingeslagen en hoorde weer wat getik gekraak nu.
Ook bij complete stilstand en motor uit is er getik/gekraak bij wat harder inveren/uitveren als ik op het zadel plof.
Zowel bij inveren klikt het als bij uitveren een beetje. Het is niet de voorvork.
Schokdemperbouten zitten goed vast.
Ik begin het vermoeden te krijgen dat het de blokophanging kan zijn. Op snelheid op redelijk goed asfalt hoor ik het niet meer, maar vooral bij rustig rijden over klinkerwegen tikt en kraakt het bij de hobbels en bij stotterend / te hoge versnelling de koppeling op laten komen.
Of wordt het tijd om achterbrugscharnieren/lagers eens te checken.

Komt iemand iets dergelijks ook bekend voor?
 
Laatst bewerkt:
Je hebt helemaal gelijk Bolski.
Uiteindelijk was het een combi van toch een versleten ketting (eigenwijs - had een gebruikte ketting op nieuwe tandwielen gezet, eigenlijk tegen beter weten in, het geluid bij optrekken kwam alsnog weer terug :).) en drooggelopen schokbrekerlink. Het vet was naar midden van de ruimte in de link toegedrukt.
Naaldlagers/stofringen in de link waren verder nog erg goed, dus alles goed schoongemaakt en opnieuw volledig in het vet. Wiellagers/tandwielhublager waren ook allemaal goed, geen speling op balhoofd, blokbouten zaten goed vast. Nieuwe 530- ketting erop, rijdt er al weer even mee rond, geen gekke geluiden meer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan