Ratelend geluid ketting?

S@mmynatoR1

MF'er
25 mei 2005
217
0
Haacht
Hallo,


Was vanmorgend moegewerkt _O- onderweg naar huis met de motor.
Toen ik optrok (ik denk in 3de) en wou opschakelen naar 4de maakte de ketting een ratelend geluid.
Ik kan het het beste vergelijken met een fiets. Je gaat naar een andere versnelling maar de ketting geraakt niet op het grotere tandwiel.
Dat was het geluid die de motor maakte.

Qua rijgedrag kan ik niets speciaals zeggen want heb onmiddelijk de koppeling ingetrokken en ben even op de kant gaan staan en heb geprobeerd om een versnelling lager te schakelen wat geen probleem was.Terug in 1 gezet en terug vertrokken zonder problemen.
Misschien een klein beetje het gevoel gehad dat hij niet goed opnam maar bitter weinig.

Kan iemand mij hiermee helpen?

Zit ongeveer een 4000km geleden nieuwe kettingset op. (wordt het voorste tandwiel dan ook vervangen? was eerste gedacht dat dit mss versleten was?)
 
Bij het verwisselen van de ketting wordt normaal ook de tandwielen vervangen. Anders krijg je delen die deels wel zijn versleten en deels nieuw zijn. Dit geeft weer extra slijtage. Vandaar dat ketting en de tandwielen (voor en achter) worden vervangen. Voor de rest zou ik het overigens niet weten.
 
Hallo,


Was vanmorgend moegewerkt _O- onderweg naar huis met de motor.
Toen ik optrok (ik denk in 3de) en wou opschakelen naar 4de maakte de ketting een ratelend geluid.
Ik kan het het beste vergelijken met een fiets. Je gaat naar een andere versnelling maar de ketting geraakt niet op het grotere tandwiel.
Dat was het geluid die de motor maakte.

Qua rijgedrag kan ik niets speciaals zeggen want heb onmiddelijk de koppeling ingetrokken en ben even op de kant gaan staan en heb geprobeerd om een versnelling lager te schakelen wat geen probleem was.Terug in 1 gezet en terug vertrokken zonder problemen.
Misschien een klein beetje het gevoel gehad dat hij niet goed opnam maar bitter weinig.

Kan iemand mij hiermee helpen?

Zit ongeveer een 4000km geleden nieuwe kettingset op. (wordt het voorste tandwiel dan ook vervangen? was eerste gedacht dat dit mss versleten was?)

Allereerst je praat over een set dus alles
Heb je zelf of een vriend de keting vervangen of is dit bij een motorzaak gedaan
in het eerste geval slordig ,en in het laatste geval terug gaan voor een controlle
bij de motorzaak. in ieder geval niet mee blijven rijden.
 
In het begin moet je de nieuwe ketting stellen, ze g maar na 2 a 3 honderd kilometer ; deze moet inlopen op de nieuwe tandwielen,daarna blijft de ketting heel lang goed op spanning , mits je deze goed onderhoud.
 
Hallo,


Was vanmorgend moegewerkt _O- onderweg naar huis met de motor.
Toen ik optrok (ik denk in 3de) en wou opschakelen naar 4de maakte de ketting een ratelend geluid.
Ik kan het het beste vergelijken met een fiets. Je gaat naar een andere versnelling maar de ketting geraakt niet op het grotere tandwiel.
Dat was het geluid die de motor maakte.

Qua rijgedrag kan ik niets speciaals zeggen want heb onmiddelijk de koppeling ingetrokken en ben even op de kant gaan staan en heb geprobeerd om een versnelling lager te schakelen wat geen probleem was.Terug in 1 gezet en terug vertrokken zonder problemen.
Misschien een klein beetje het gevoel gehad dat hij niet goed opnam maar bitter weinig.

Kan iemand mij hiermee helpen?

Zit ongeveer een 4000km geleden nieuwe kettingset op. (wordt het voorste tandwiel dan ook vervangen? was eerste gedacht dat dit mss versleten was?)

Heb jij een derailleur op je achterwiel zitten dan?
:+

Ketting al eens gespannen nadat ie er om gekomen is?
Boel wel regelmatig in het vet gezet?
 
Mijn motor (Honda VFR) heeft het ook wel eens gehad. Het gebeurd bij mijn motor alleen bij het opschakelen (heel af en toe) en dan lijkt het of de motor tussen twee versnellingen hangt. Het geeft inderdaad een ratelend geluid en ik stop dan ook meestal even. Ik heb onlangs de pook iets naar beneden geplaatst, zodat ik iets steviger kan opschakelen en hoop dat het probleem hiermee is opgelost.
 
Terug
Bovenaan Onderaan