Ratelend (roestig?) geluid bij lage toeren

willem169

MF veteraan
22 mrt 2002
4.017
254
Bleiswijk
Hoi ook es een topic van mij ;)

Aantal vraagjes, zal beginnen met het verhaal achter de topictitle.

1
Als ik optrek (de motor is koud, even warm laten draaien..) en rijd weg hoor ik in alle versnellingen onder de 3 a 4.000 rpm een ratelend geluid alsof m'n ketting helemaal droog is. M'n gewone ketting zelf is zo vet als het maar zijn kan, die probeer ik zo goed mogelijk te onderhouden door regelmatig te smeren, dus dat kan het niet zijn.

Als de motor warm is, is dit geluid bij het optrekken veel minder erg.
Soms hoor ik het wel, soms niet.
Waar zouden dit verschijnselen van kunnen zijn of worden?


2
Nog een vraagje.
Als m'n motor koud is, en ik start en rijd weg probeer ik totdat de motor goed warm is niet boven de 3.000 rpm te schakelen. Ik woon vlakbij de snelweg, dus als ik ergens naartoe moet zit ik daar binnen 4 minuten op. Als ik dan gewoon rustig opschakel, maar in m'n 6 gewoon gas geef tot de 7.000 rpm (140 km/u) zou dat dan ook slecht kunnen zijn voor je motor?


3
Lange einden rijden.
En ja ik blijf bezig, denk spaar al m'n vraagjes en plaats het in 1 keer ;)

Laatst had ik het weer, (na de demorun in Goes (heb geen M-F mensen gezien ;( overigens)) last van m'n onderrug en oren. Nu heb ik gehoord dat je daar een aantal dingen aan kunt doen en ik heb ook besloten dat binnenkort te realiseren.

* Heb ooit gehoord van een soort rugprotector. De ondersteunen je onderrug.. waar kun je die dingen kopen?
* Het ruitje op mijn fiets is niet standaard en deze ga ik vervangen door een ruitje wat iets 'hoger' doorloopt a la dubblebubble achtig... hopelijk scheelt dit...
* Oordopjes: Waar kun je die "op maat" laten maken?


Hoop puntjes dus :)
Ik zou zeggen, barst los.
 
3

Je zou een niergordel kunnen proberen, deze ondersteunt je onderrug ook min of meer, andere optie is een volledige rugprotector, ook nog een stuk veiliger. Verkrijgbaar bij motorzaken als Motoport en Safe enzo...

Oordoppen op maat kan via www.earmo.nl of www.alpine.nl, kun je geloof ik ter plekke langs laten komen zodat ze een mal maken van je oor. Ze staan meestal ook wel op elke beurs, dan is het tevens ook wat goedkoper vaak. Dacht dat het zo rond de 100 euro zit.

Voor de technische vragen moet je niet bij mij zijn. :+
 
Hoi ook es een topic van mij ;)

Aantal vraagjes, zal beginnen met het verhaal achter de topictitle.

1
Als ik optrek (de motor is koud, even warm laten draaien..) en rijd weg hoor ik in alle versnellingen onder de 3 a 4.000 rpm een ratelend geluid alsof m'n ketting helemaal droog is. M'n gewone ketting zelf is zo vet als het maar zijn kan, die probeer ik zo goed mogelijk te onderhouden door regelmatig te smeren, dus dat kan het niet zijn.

Als de motor warm is, is dit geluid bij het optrekken veel minder erg.
Soms hoor ik het wel, soms niet.
Waar zouden dit verschijnselen van kunnen zijn of worden?

Het kan ook een deel van de ketting zijn die vastzit, een strak stuk, even alle schakels bekijken of ze kunnen bewegen, zelf heb ik dit probleem, heb alvast een nieuwe besteld.
 
1.
Staat je ketting niet te strak?
Is er misschien een lager minder aan het worden?
Luister anders eens als je niet rijdt, maar naast de motor staat (ff achterwiel van de grond en in zijn 2 zetten) waar het geluid precies vandaan komt.

2.
Als je je motor voordat je wegrijdt even de kans geeft om wat olie rond te pompen ben je al een heel eind. Ik zou zelf wat rustiger aan doen, maar met te vroeg te veel toeren maken snoep je misschien 15000 km levensduur van je motor af. Tegen die tijd is het niet meer jouw probeem (of ga je 'em oprijden?)

3.
De eerder genoemde niergordel helpt je denk ik meer. Die rugprotectoren zijn meer voor als je valt.
Dat ruitje is een poging waard, maar je moet zelf even testen of je in de turbulentie zit (even flink doorrijden en dan bukken of rechtop gaan zitten en kijken wanneer het geluid minder wordt).
Wat die gehoorbescherming betreft: stap eens binnen bij een audiciën; die verkopen meer dan alleen gehoorapps...
 
teacher75:
1.
Staat je ketting niet te strak?
Is er misschien een lager minder aan het worden?
Luister anders eens als je niet rijdt, maar naast de motor staat (ff achterwiel van de grond en in zijn 2 zetten) waar het geluid precies vandaan komt.

Nee, ketting staat zeker niet te strak. :)
En ga ik morgen even doen, naar 't blok luisteren ;)


teacher75:
2.
Als je je motor voordat je wegrijdt even de kans geeft om wat olie rond te pompen ben je al een heel eind. Ik zou zelf wat rustiger aan doen, maar met te vroeg te veel toeren maken snoep je misschien 15000 km levensduur van je motor af. Tegen die tijd is het niet meer jouw probeem (of ga je 'em oprijden?)

Zowieso, altijd voordat ik wegrijd warmt 'ie even op. Kom dus als ik optrek nooit boven de 3k rpm, pas op de snelweg daarboven in m'n 6.

Daarnaast ben ik wel van plan deze fiets op te rijden.
Heb een huge revisie gepland in aankomende winter.

thnks voor je reactie! :)
 
Vraag 1:
Dat klepperen kan mi van alles zijn. Waar komt het geluid vandaan? Onder in blok, boven in blok, links rechts.
Truuk: neem een dikke schroevendraaier, zet het handvat tegen je oor ("in" je oor alshetware), en zet de punt hier en daar op het blok, terwijl de motor draait. Een soort stethoscoop dus. Het is verbazingwekkend hoeveel je daarmee kunt horen en lokaliseren: rumoerige kleppen localiseren, rotte lagers etc. etc.

Vraag 2:
Ik weet niet wat je max-rpm is, maar 3K is ook niet echt veel. En als je daarna op de snelweg in eens wel 7K gaat rijden, lijkt het me dat je ook wel wat hoger in de toeren kunt rijden (als ie eningszinswarm is).
Volgens mij is de vuistregel: niet boven de helft van het max toerental tot de olie op temp is.
BTW: olie wordt beter rondgepompt met een hoger toerental.

Vraag 3:
Over je rug: geen niergordel / protector kopen voor dat doel! Daar ga je alleen maar in hangen, en worden je rugsprieren alleen maar slapper van.
De truuk is: probeer je rug recht te houden. Dat eist oefening. Maar je rugspieren moeten waarschijnlijk sterker worden. Als je hoofd teveel in de wind zit, kun je idd beter een hoger ruitje kopen. Een van double bubble ofzo.

Vraag 4:
oordopjes kun je bij elke audicien aan laten meten. Wel even bij vertellen dat het om motorrijden gaat, want dan heb je een ander filter nodig dan bijv in een rumoerige werkplaats. (Voor de motor moet het "hoogfrequent" windgeruis gedempt worden).
 
Terug
Bovenaan Onderaan