Ratelende CBR 1000F

AdHDave

MF'er
16 jan 2005
35
0
Schinnen
Sinds kort maak mijn CBR 100F uit 1987 een vervelend ratelend geluid dat vooral bij het langzaam optrekken en rijden met lage toeren hoorbaar is. Mijn eerste reactie was: olie controlleren! Ik heb de motorolie, die ovigens op peil was, vervangen met nieuwe halfsyntitische olie, maar het geluid blijft aan. Het lijkt wel uit de versnellingsbak te komen, zit daar aparte olie voor op de motor, en zo ja waar vind ik dat reservoir?

Mvg. Dave
 
Bij de meeste fietsen van die leeftijd zal de dynamokettingspanner al lang geleden gemodificeerd zijn, en na die modificatie gaan ze echt niet zo snel kapot.
Is trouwens redelijk makkelijk te controleren of het die spanner is, linker kuipdeel verwijderen, deksel van de dynamo losschroeven en proberen of je de dynamorotor vooruit kunt draaien. Of je speling in de ketting voelt dus.
Zo ja, inderdaad de dynamokettingspanner defekt.
Die is trouwens, itt wat in alle boeken staat met wat moeite (en'japanse vingertjes'). wel te vervangen zonder het blok helemaal te slopen
 
..... Zo ja, inderdaad de dynamokettingspanner defekt.
Die is trouwens, itt wat in alle boeken staat met wat moeite (en'japanse vingertjes'). wel te vervangen zonder het blok helemaal te slopen

Rob, hoewel ik (nog?) geen problemen met mijn dynamokettingspanner heb, ben ik toch heel benieuwd hoe deze vervangen kan worden zonder het blok uit elkaar te halen.... Heb je hier zelf ervaring mee?

@TS: Als het geratel zo boven de 3500rpm ophoudt en als het met warme motor helemaal verdwijnt of iig een stuk minder wordt, is er nog niet zo veel aan de hand. Het ratelen/ritselen van de CBR1000F hoort er een beetje bij en ligt vrijwel altijd aan de nokkenaskettingspanner. Bij de meeste andere CBR's, is deze aan de buitenzijde te bereiken en te vervangen. Voor de CBR1000F hebben de techneuten van Honda echter bedacht, dat het een goed idee (?) zou zijn om deze tussen de beide nokkenassen te plaatsen. Je moet het kleppendeksel verwijderen om er bij te kunnen. Wil je de spanner vervangen, dan moet je tenminste één nokkenas verwijderen.

De krukas, koppeling en versnellingsbak van je motor dobberen allemaal in dezelfde motorolie. Een goede halfsyntheet 10W40 is prima. Schakelt je motor wel soepel? Anders zou je kunnen controleren of je ketting (naar het achterwiel) wel goed gespannen is. Te strak is niet goed voor je tandwiellager, maar te veel speling schakelt niet lekker en kan klapperende geluiden veroorzaken.
 
Laatst bewerkt:
Rob, hoewel ik (nog?) geen problemen met mijn dynamokettingspanner heb, ben ik toch heel benieuwd hoe deze vervangen kan worden zonder het blok uit elkaar te halen.... Heb je hier zelf ervaring mee?

Nope, dit heb ik alleen maar van horen (lezen) zeggen, ik heb 2 van die fietsen met onderhand behoorlijk gevorderde km standen, maar de dynamokettingspanner is bij beide nog de originele (bij 1 heb ik bij +/- 150k km. wel de ketting vervangen toen 'ie toch open was.)
Ik heb het van http://www.cbr-1000.de/cbr_forum/ (www.cbr-1000.de/cbr_forum/), zoek maar eens op limakettenspanner :W
 
Hoi,

Ik heb ook een CBR 1000 F. Aangezien ik lees dat sommigen onder jullie in dit topic ervaring hebben met deze fiets volgende vraag.

Ik krijg mijn bak soms moeilijk in 6e versnelling. Soms wel, soms niet, waaraan zou dit kunnen te wijten zijn? Ik probeer altijd zo goed mogelijk te schakelen.
Graag antwoordje en wat de eventuele oplossing en kostprijs zou kunnen zijn. :? O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan