Ratelende cbr900rr

marchellie

Rookie
15 dec 2003
25
0
Venlo
Hoi, ik wil eens vragen aan mijn Collega fireblade rijders of hun machine ook rateld?
Ik heb een fireblade uit 1995(canadese uitvoering). De machine heeft net 35000 km gelopen, maar rateld uit het blok, vooral tussen 3000-5000 rpm en alleen bij acceleratie. Ik neem aan dat dit de nokkenasketting zal zijn? Maar wie heeft er ervaring met dit soort geratel? Is het niet misschien een gebroken klepveer? Hoe hoort een gebroken klepveer zich aan trouwens?

De motordealers zeggen bijna allemaal dat het normaal is voor een blade. Ik geloof dit niet. Een andere motormonteur zegt me dat het niet goed is en ik de distributie aandrijving moet vervangen, nokkenastandwielen, nokkenasketting, de geleiders en de nokkenasspanning. Dit lijt me ook overdreven eigenlijk. Ik rij er anl een jaar mee en het blijft hetzelfde. Bij koud weer is het ratelen erger en rateld de machine in een breder bereik bijv. 300-600rpm.
Voor de rest loppt de machine goed.

Ik denk aan de nokkenasketting die een strakpunt heeft of zoeiets dergelijks, of een gebroken klepveer. Verder hoop ik niet dat er een of ander lager(-schaal) kapot is.

Graag hoor ik van jullie!!
 
alweer zo een!

zoek eens een beetje...

gewoon normaal joh,

Nou ben je al bij een paar monteurs geweest, maar die geloof je niet? en als het hier getypt wordt geloof je het wel zeker...knap wazig.
 
Cbr'en (600 en 900) staan er om bekend dat hun nokkenasketting rond de 2500 tot 4500 welleens luidruchtiger kunnen zijn. Hier worden die apparaten ruim 100.000km oud mee (indien de rijder de motor ook heel houdt ;) )
 
Weet je wat het is? Toen ik hem kocht deed hij dit niet. Halverwege naar huis toe, na 75 km, kraakte er iets en toen begon het geratel. De Ketting spanner is vervangen, dit loste een hoop van het kabaal op, maar het ratelen zoals boven beschreven bleef. Ik ga nu de nokkenasketting vervangen en ik kijk wel zat hij doet. Als hij koud is rammelt hij sinds kort ook een beetje onderin, maar dit schijnt cbr eigen te zijn.
Ik vind dat ook een cbr niet ratelen mag, hoe en wanneer dan ook.
 
een motor maakt gewoon mechanisch geluid, daar ontkom je niet aan.
en dan is een honda nog een van de stille motoren. Kawasaki bijvoorbeeld maakt nog veel meer mechanisch geluid, maar dat hoort!
 
Nou ik heb een nieuwe ketting gekregen en zal hem er binnenkort eens inzetten.
Ik laat wel weten wat hij dan doet en of er eventueel nog iets meer niet goed is.

Ik vindt het in iedergeval niet normaal zoals deze motor dat doet.
 
boven u voorste lamp daar zit een schroef neem de lamp vast die kunt ge bewegen van onder naar boven zet er een o ring tussen probleem opgelost hoop ik toch heb het zelf ook aan de hand gehad
 
Ik ben de fireblade momenteel aan het nakijken. Het lijkt erop dat de nokkenasketting over de nokkanastandwiellen naar de bovenkant van de tandwiellen klimt, en dit blijkt ook waar te zijn op het moment dat ik het eerste tandwiel eraf heb gehaald. Op de helft van elk tandje is een zeer duidelijk spoor van invreten te zien. De geleiders zijn is zeer goede toestand alleen vind ik dat de geleider aan de voorzijde, die lange licht gekleurde veel spelling heeft waardoor deze ook wel geluid zou kunnen veroorzaken (al denk ik niet dat dit het probleem is, toch probeer ik er ook iets aan te doen). Wat ik nu ga doen is de tandwiellen en de ketting vervangen(spanner is nog niet zo oud) dit koste me als ik het onderste tandwiel erbij vervang 240 euro nu ik het zelf vervang. Dynajet in Kaatheuvel Dolf van den Heuvel (mijn vroegere motorfietstechniek leraar) heeft me uitdrukkelijk aangeraden alles in een keer te vervangen omdat de blade erop kapot kan lopen. De geleiders vindt ik een beetje overdreven aangezien deze samen 110-120 euro kosten en in perfecte staat zijn en de spanners is van vorig jaar en werkt perfect. Toch blijkt dat hij de enigste was die waarschijnlijk geleijk had. Alle dealers probeerden me wijs te maken dat het normaal is.Ja oke je hoort het vaak maar ik denk dat ze in de war zijn met het ratelen bij lage toeren als een cbr koud is, want dit komt wel vaak voor je.
Als dit nu wel werkt ga ik bij Dolf in iedergeval een Dynajet kit laten installeren om hem op deze wijze er iets voor terug te geven. Zaterdag zal ik de blade waarschijnlijk weer op zijn beide wiellen hebben staan want het balhoofd lager bleek ook ingeslagen te zijn(heb de blade net een jaar geleden gebruikt gekocht)toen ik de voorvorkolie wilde verversen.
Al met al is er op het moment weinig van de blade over, maar over een paar dagen hoop ik weer laag te kunnen vliegen. Hier trouwens een foto van mijn 1995 Fireblade afkomstig uit Canada.

 
Heb vandaag zonder eens zonder helm gereden,en wat gymnastiche oefeningen gedaan
(links en rechts naast me motor gehangen tijdens accelereren )

Ratel zit ongeveer in de buurt van me linkervoet,en daar zit ook me voortandwiel
Dus kappie eraf en eens grondig geinspecteerd
Ik denk nu dus dat dit de boosdoener is,deze ziet er namelijk niet zo fris meer uit De tanden staan een beetje naar voren toe,zoals de tanden van een zaagtafelblad(ok een beetje overdreven)

Dus ga eerst maar een kettingsetje aanschaffen(wilde toch achter al 3 tanden groter)
Iemand nog aanbevelingen van merk en/of waar te bestellen??
 
Nou ik ben vandaag weer bezig geweest met de blade. Blijkt hij ook nog om te zijn gemieterd. De voorkant zat er niet meer in. Hij steunde dus een bok en zat met spanbanden vast.Geen schade gelukkig.
Eerst maar even het nieue balhoofd set erin gemonteerd en de vorkolie ververst, daarna maar weer opbouwen zodat hij nu weer op beide wielen staat.
Daarna aan de distributie gewerkt. Het Tandwiel op de krukas is oke, de nokkenasketting is ongeveer 1 cm langer dan de nieuwe, het tandwiel van de uitlaatnokkenas toont sporen van een ketting die naar boven geklommen is op het tandwiel(vervangen dus), het inlaat tandwiel valt best mee(toch vervang ik deze ook). Ik heb nu best wel goede hoop dat het geratel weg zal zijn als ik hem weer heb opgebouwd. De Geleiders en spanners zijn oke naar mijn mening.
Verder heb ik wel dikke shi. met de inspectiedop in de rechtercarterdeksel. Die zwarte ring waar dop 17 op kan om de timing te kunnen bekijken. Deze gaat met geen geweld los, ik heb alles geprobeerd, nu ben ik hem aan het uitboren maar werkt ook niet echt. Wie kan me op weg helpen??
 
Nou ik heb de fireblade vandaag zover afgemaakt. Alles netjes met beleid gedaan zoals het hoort. Ga ik sávonds om 23.00u voor het eerst rijden, en ja hoor, hij rateld nog steeds. Wel klinkt hij veel beter en reageert hij veeel feller op het gas. Het is een wereld van verschil, ook de wegligging is met de nieuwe vorkolie en goed geleijk gestelde vorkpoten erg verbeterd, en ik meende al dat het erg goed was.

Jammer is dat hij nog steeds zo rateld. Mijn vermoeden gaat uit naar een of meerdere kleppen die dit veroorzaken. Het geluid komt boven uit de kop, lijkt op de inlaat van cilinder 4 die het geluid veroorzaakt.
Een ander vermoeden is de speling op de bevestiging van de voorste kettinggeleider. De achterste waarop de spanner zit heb ik vernieuwd, maar de voorste zag er nog perfect uit, alleen vind ik hem te bewegelijk op de bevestigingsbus.

Al met al heb ik veel geld en tijd uit gegeven en niet bereikt wat de bedoeling was, maar de motor is er veel beter op geworden. De nieuwe nokkenas-ketting was meer dan 0,5 cm korter dan de oude. Is dit normaal bij 33.000 km? Ik vermoed dat er een ander blok onder mijn motor is gezet.
 
Trouwens de inspectiedop heeft men bij motorcenter hier in de buurt los gemaakt door de carterdeksel goed heet te stoken. Een nieuwe deksel koste iets van 10 euro. Het los maken heeft men gratis voor me gedaan.

Ik zal zodra ik er weer eens zin in heb de cilinderkop er eens helemaal afhalen en de kleppen volledig inspecteren, maar ik moet eerst nog een klepveer tang aanschaffen want die heb ik nog niet. Aan het ratelen kan ik trouwens wel wennen, maar ik vind het raar dat hij het toen ik hem kocht niet deed.
 
nou, ik heb eigenlijk hetzelfde probleem. alleen dan met mn CBR1000F. Hij rateld alleen als de motor warmer begint te worden (als die koud is hoor je niks bijzonders). Ik heb zelf al dit eraan gedaan;

- Nieuwe nokkenasketting + spanner
- Kleppen gesteld
- Carbs gesynchroniseerd
- balansas afgesteld
- olie vernieuwd

en nog steeds dat *$#!# rateltje in het blok. koppeling inknijpen dan blijft het geluid en het is een soort tikje wat versneld naarmate het toerental stijgt....

Argh :(
 
Mechanisch geluid oke, een rammeltje uit het blok bij lage toeren ook oke, maar geen geratel bijaccelereren tussen 3000-5000 toeren, dit is niet iets wat ik normaal vind. Volgende keer zijn de kleppen aan de beurt en dus haal ik dan de kop eraf. Het geluid is echt afkomstig boven uit de cilinderkop rechtsachter. Maar voorlopig hobbel ik toch weer even verder met de oordoppen in.

Als iemand dit probleem kent en de oplossing heeft hoor ik het graag. Ik probeer vandaag de spanner nog wat strakker te zetten maar de hoop dat dat het probleem oplost is er niet meer.
 
Ik heb inmiddels dit ook gevonden

Dit komt hier vandaan www.cbr900rrt.co.uk


5. The rattling carb issue.

Many CBR owners have complained about a mysterious rattling noise emanating from an undetermined place between their legs. The noise is loud at lower revs and stops around 4,500 RPM. The noise also seems to go away when the bike gets hot.

This phenomenon is the Carb slides rattling. Honda designed the carb slides to have a liberal tolerance in their Carbs. The reason for this is that the 900 motor gets very hot. As it heats up, the material in the carbs expands and closes around the slides. Without this additional running clearance they would seize up. The downside is that when the bike is cold the carbs rattle quite loudly. This will be seen on cool mornings or whenever your bike has sat and allowed to totally cool. No one has ever had a premature wear issue due to the slides rattling but many listers have spent big money adjusting cam chains and tensioners trying to fix this phenomenon.
 
Hiero precies 't zelfde, ook de Spanner en nokkenasketting vervangen, en nog steeds. Al heeft mijn koppelingshuis ook speling, en ga deze vervangen, hopelijk is dit het, want het rammeltje is irritant (Kom van een CBR600f3 af, welke altijd stil was, oke paar keer de kettingspanner moeten vervangen, maar buiten dat om was die echt stil)
 
Mijn cbr ratelt ook een beetje onder de 4000 rpm. Ik heb er nieuwe olie in gekiept, carbs synchroon gezet, klepspeling gecontroleerd en de nokkenasketting en geleider bekeken. Alles zag er prima uit dus ik rijd er lekker mee door totdat ie poef zegt... :)
14 juli naar Duitsland dus we blazen het er daar wel even uit :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan