Ratelende cbr900rr

marchellie

Rookie
15 dec 2003
25
0
Venlo
Hoi, ik wil eens vragen aan mijn Collega fireblade rijders of hun machine ook rateld?
Ik heb een fireblade uit 1995(canadese uitvoering). De machine heeft net 35000 km gelopen, maar rateld uit het blok, vooral tussen 3000-5000 rpm en alleen bij acceleratie. Ik neem aan dat dit de nokkenasketting zal zijn? Maar wie heeft er ervaring met dit soort geratel? Is het niet misschien een gebroken klepveer? Hoe hoort een gebroken klepveer zich aan trouwens?

De motordealers zeggen bijna allemaal dat het normaal is voor een blade. Ik geloof dit niet. Een andere motormonteur zegt me dat het niet goed is en ik de distributie aandrijving moet vervangen, nokkenastandwielen, nokkenasketting, de geleiders en de nokkenasspanning. Dit lijt me ook overdreven eigenlijk. Ik rij er anl een jaar mee en het blijft hetzelfde. Bij koud weer is het ratelen erger en rateld de machine in een breder bereik bijv. 300-600rpm.
Voor de rest loppt de machine goed.

Ik denk aan de nokkenasketting die een strakpunt heeft of zoeiets dergelijks, of een gebroken klepveer. Verder hoop ik niet dat er een of ander lager(-schaal) kapot is.

Graag hoor ik van jullie!!
 
hey rij nu met en 95er blade ratelt ook koud, bij warm en accelereren nog niks voorlopig :-) Maar doe hem toch es binnen bij de dokter je weet maar nooit...
Voor de rest is die blade heerlijk toch geen moderne grasmachine maar geluid met ballen! :}
 
Ik zou er geen dubbeltje meer in investeren, want zoals wel blijkt uit ieders reactie is het dus "gewoon". Ik ben ook al 100en dealerts langs gegaan met hetzelfde antwoord. Dat ze het allemaal hebben.
Het probleem heb ik zelf heel eenvoudig opgelost: Ik komt nooit meer onder 5000 rpm :)
 
Oef ben blij dat ik dit allemaal lees.
Bij mij juist hetzelfde heb een cbr 900rr van 96 met 35.000 km.
Telkens ik koud vertrok een ratelend geluid.
Eerst dacht ik dat dit kwam van de ketting --> niet dus.
Daarna dacht ik de distributie spanner of geleider...had ik met mijn rfje vroeger ook gehad.
Al goed dat ik in dit forum lees dat er niets aan te doen is en dat het vrij normaal is...zodat ik geen onodige kosten moet doen !
Bedankt hehe :W
 
ik lach me dood hier. Allemaal honda rijders en geen 1 die de voorgeschiedenis weet van honda tot en met bouwjaar 99!.

Dit euvel is normaal! end of story. Ik ken overigens genoeg monteurs om een half stadion mee te voorzien en geen 1 heeft er ooit een honda door kapot zien lopen.

Dus lekker laten ratelen. Oplossen doe je het niet namelijk, ja tot 1000 km en dan heb je het geheid terug.
 
Ik vind het allemaal heel leuk dat jullie dit allemaal normaal vinden, maar normaal vind ik het ratelen of klapperen van de nokkenasketting bij de lage toerentallen, als hij koud is. Maar niet van 3000-5000 rpm en als het koud is wordt het bereik groter. Het geluid komt rechtsachter uit de cilinderkop en niet uit de carburateurs(gasschuiven). Typisch is dat deze kant, de vorige keer ook als enigste de kleppen gesteld moest hebben, dit is trouwens cilinder 4. Het geluid komt dan ook niet uit de nokkenasketting of van de gasschuif maar echt uit het uiterste rechtse boven hoekje van de cilinderkop.

Zo heeft er nu nog iemand een idee? Gebroken klepveer? Klepzittingen kapot??

Vergeet niet toen ik hem kocht en mee naar huis reed deed hij dit allemaal niet, onder weg leek het ineens of er iets kapot sprong, maar kon niets vinden, sinds dien rateld hij. Toen is de NAK-spanner vervangen en was het meeste opgelost behalve de besproken ratel tussen 3-5000rpm. Inmiddels is de NAKketting en de tandwielen vervangen(dit was toch nodig), maar rateld hij vrolijk verder zoals beschreven maar heeft hij wel veel meer power door de NAK-ketting die nu wel weer de juiste lengte heeft(verlopen-kleppentiming).

Ik denk zelf dat ik de kop er eens af moet halen en de kleppen, veren en zittingen enz. eens grondig zal moeten bekijken. Maar aangezien dit veel werk is stel ik dit voorlopig nog even uit. Hij rijdt wel ontzettend goed en trek de banden emakkelijk kaal, lol.
 
Ik vind het allemaal heel leuk dat jullie dit allemaal normaal vinden, maar normaal vind ik het ratelen of klapperen van de nokkenasketting bij de lage toerentallen, als hij koud is. Maar niet van 3000-5000 rpm en als het koud is wordt het bereik groter. Het geluid komt rechtsachter uit de cilinderkop en niet uit de carburateurs(gasschuiven). Typisch is dat deze kant, de vorige keer ook als enigste de kleppen gesteld moest hebben, dit is trouwens cilinder 4. Het geluid komt dan ook niet uit de nokkenasketting of van de gasschuif maar echt uit het uiterste rechtse boven hoekje van de cilinderkop.

Zo heeft er nu nog iemand een idee? Gebroken klepveer? Klepzittingen kapot??

Vergeet niet toen ik hem kocht en mee naar huis reed deed hij dit allemaal niet, onder weg leek het ineens of er iets kapot sprong, maar kon niets vinden, sinds dien rateld hij. Toen is de NAK-spanner vervangen en was het meeste opgelost behalve de besproken ratel tussen 3-5000rpm. Inmiddels is de NAKketting en de tandwielen vervangen(dit was toch nodig), maar rateld hij vrolijk verder zoals beschreven maar heeft hij wel veel meer power door de NAK-ketting die nu wel weer de juiste lengte heeft(verlopen-kleppentiming).

Ik denk zelf dat ik de kop er eens af moet halen en de kleppen, veren en zittingen enz. eens grondig zal moeten bekijken. Maar aangezien dit veel werk is stel ik dit voorlopig nog even uit. Hij rijdt wel ontzettend goed en trek de banden emakkelijk kaal, lol.
Niet lullig bedoeld hoor, maar VRAAG HET DAN NIET!
 
je weet het zelf inderdaad kennelijk maar al te goed. Wel raar dat jij met een gebroken veer wilt gaan rijden.


ik zou daar me niet aan wagen en hem los halen en kijken wat er aan de hand is, als je zeker weet dat het niet de nokkenasketting is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan