ratelende gsxr1100

MB77

Rookie
10 mei 2009
2
0
Hallo allen,

Ik heb een gsxr 1100 uit 93 met een raar geluid in het blok. Ik geen idee wat het zou kunnen zijn, misschien dat iemand hier een idee heeft. Het probleem is als volgt:

Stationair loopt de motor goed, geen onnodige geluiden.
Bij heel rustig optrekken bij lage toeren hoor ik geen geluiden.
Bij optrekken met wat meer koppel hoor ik een ratelend geluid uit het blok, frequentie neemt toe naarmate het toerental toeneemt. Geluid is alleen aanwezig tussen de 1500 en 3000 rpm.
Bij hogere toeren optrekken is de ratel niet aanwezig.
Met ingeknepen voorrem koppeling langzaam op laten komen hoor ik de ratel ook niet.

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Vriendelijke groet,

Mark
 
Het geluid komt heel duidelijk uit het blok.
In het geval van de distributie ketting zou ik verwachten dat bij het oplaten komen van de koppeling met ingeknepen voorrem het geluid ook te horen zou moeten zijn toch?
 
Het is de ketting niet, die hoor je voornamelijk bij stationair draaien. Volg de Bananenman zijn advies op en ga daar eens zoeken. Wat ook een optie kan zijn is een uitlaatpakking die kapot is. Anders olie drainen en de olie door een zeef halen, hopelijk kom je niets metaalachtigs tegen.
 
Is de ketting niet te slap gespannen of versleten zodat hij over je achterbrug loopt. Ik heb het zelf eens meegemaakt dat de ketting versleten was en bij bepaalde snelheden (voornamelijk bij lagere) de achterbrug raakte wat nogal wat geluid gaf. Een beetje een schavend/ratelend geluid. dat zou ik eerst eens controleren. het geluid lijkt uit het blok te komen, maar dat is dus niet het geval.
Daarnaast denk ik aan een versleten koppeling. Die willen ook nog wel eens geluid gaan maken als ze slijtage gaan vertonen.
 
je aandrijfketting zou kunnen dat deze niet op de juiste spanning afgesteld staat.

van je distributie zou het ook kunnen dat je spanner een tandje gaat verspringen maar nog op dat punt staat om te doen, vandaar die ratel bij een optrekkend toerental.
Sommigen draaien de twee boutjes van deze spanner iets los zodat deze een tandje verder springt en de ratel weer weg is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan