ratelende startrelais

motorgoeroe

Die hard MF'er
8 jun 2009
510
0
Beste tweewielers,

Ik probeerde vandaag te starten met een magere accu die zich met moeit had "hersteld", maar tevergeefs.
Na een aantal keer, werd de startmotor al snel slomer, want die kreeg niet genoeg energie.
Als ik de startknop inhield, hoorde ik na die startmotor een tikkende/ratelende startrelais. En volgens mij hoort dat niet.

Nu zijn mijn concrete vragen:

Wat is de conditie van een startrelais wanneer hij ratelt (geluid:trtrtrtrtrttrtrtrt) ?

En is het normaal, dat een accu die 12.45 aangeeft na een aantal pogingen zakt naar 9.32 ?

Alvast bedankt

gr

PS: het is een yzf 750 r
 
dat ratelende startrelais is normaal, tenminste als je een lege accu hebt.
zodra je op de startknop drukt, bekrachtigd het relais en de startmotor wil gaan draaien.
de startmotor neemt zoveel stroom dat de zwakke accu in elkaar zakt en het relais laat weer los.

dus het is niet de conditie van het startrelais waar je naar moet kijken, maar die van de accu.
 
Laatst bewerkt:
Yep, het relais vraagt namelijk redelijk wat stroom om open te blijven staan. Die stroom krijgt het relais maar heel even, daarna stort de accu in en klapt het relais weer dicht. Dan gaat het relais weer even open, dicht enz. De accu die te weinig stroom kan leveren veroorzaakt dus het klapperende relais.

Blijf je dat trucje met het klapperende relais te lang volhouden, dan kan het relais daardoor ook kapot gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan