ratelende TDM 850

niko

Rookie
24 dec 2004
17
0
Hallo,

Ik heb een TDM 850 uit 1999 waar ik errug tevreden mee ben.
Het enige probleem is dat ik aan de linkerkant van het blok een ratelend geluid hoor, met name in de lagere versnellingen en als ik het gas los laat.
Het zou kunnen dat het in de hogere versnellingen ook te horen is, maar dat het overstemd wordt door het motorgeluid.

Inmiddels heb ik de nokkenasketting aangespannen (alhoewel dit aan de rechterkant zit), maar het geluid zit er nog steeds.

Iemand ideeen voor een eventuele oplossing??

Hartstikke bedankt!!! :Y :Y :Y
 
Hoeveel km's heb je er op zitten? Zeker weten dat je nokkenas-ketting niet is versleten?? Of je kettingspanner vast blijft zitten??.

Linkerkant: Geen hard stukje in je ketting ( vastzittende schakels )??

Greeeeeeeeeeeeetzzzzzzzzzzz,

Harrrumpie
 
Er staat ongeveer 22000 km op de teller.

De nokkenasketting spanner had nog tandjes over, dus neem ik aan de de nk-ketting dan nog goed is.

Ik zal vanavond een goed naar "normale" ketting kijken.
 
Heb toch de neiging een beetje met Harrrumpie mee te gaan: Is je ketting (aandrijfketting dus) misschien versleten? Dit is heel makkelijk te constateren: Pak de ketting beet aan de achterkant, op het tandwiel. Als je hem gemakkelijk van het tandwiel af kunt trekken is hij versleten...
Bij mijn TDM (1998) heb ik ook net de ketting laten vervangen, deze was na ongeveer dezelfde km-stand versleten. Prijs viel reuze mee, zou even moeten nakijken hoeveel precies.
Niet te lang blijven rondcrossen met een versleten ketting, dit kan hele nare schades tot gevolg hebben!
 
@ Peke Esu: Ik heb je net een mail gestuurd met de instructie voor het aanspannen van de nokkenasketting.

Deze stond vroeger ook op de tdm-trx site, maar helaas is die site niet meer wat het geweest is.
 
Bij vervangen ketting altijd direct ook de tandwielen vervangen... Worden niet voor niets verkocht als setje! Als je een nieuwe ketting legt op reeds ingesleten tandwielen (vooral voortandwiel) is ze voor je het weet weer rot. Zonde van je geld B|
Trouwens: Houd inderdaad goed je oliepeil in de gaten. Te weinig is slecht (hierover zijn wel aardige topics te vinden op dit forum) maar te veel is ook niet goed. Nooit boven max vullen, dan kan de druk te hoog worden en gaat er ook van alles stuk. Onder min laten komen is bij een TDM helemaal uit den boze. Als je toch je ketting gaat smeren kijk dan meteen ff je oliepeil na. Ketting smeren doe ik meestal tussen de 300 en 500 km, peilen dus ook. Bokkie is met peilen wel handig!

Trouwens: nog veel rijplezier op je TDM!
De site van de TDM-TRX club is onlangs onderuit gegaan door een crash bij de provider. De laatste goede backup die ze hadden was van 2003 ;( ;( ;(
 
Laatst bewerkt:
Ik lees TDM en ketting..

Ervaring van toertochtje afgelopen hemelvaart weekend. Op een TDM moet je vrij veel speling houden op je aandrijf ketting. 5 a 6 cm doe je (of in dit geval de monteur) niet dan trek je het lager van je achtertand wiel verrot en ook de lagers van je acherwiel en moet je de hele bende vervangen.

Het duurde even voordat we er achter waren dat het lager van het tandwiel verrot was omdat dit bij de TDM een apart lager is. Dus als je lekker aan je achterwiel trekt om spelling te voelen dan kan het dus kloppen dat je niets voelt. trek dan eens aan het achtertandwiel. Om daar de speling te checken.

Hanzzzz
 
Voor 140 euro nieuwe kettingset? Lijkt me erg goedkoop! Is dat met montage? En welke kwaliteit? 520, 525 of 530?

En waar heb je dot laten doen, ik heb ook een nieuwe set nodig voor mijn 2001 TDM 850......
 
Terug
Bovenaan Onderaan