Rauw en droog geluid > olieprobleem?

Mack

MF veteraan
17 mrt 2003
8.321
2
Den Bosch
Gister een paar kilometer gereden. Op zich heeft mijn motor al een vrij rauw geluid, maar vlak voordat ik thuis kwam werd het steeds erger. Vooral tijdens het optrekken bij het stoplicht was het geluid heel rauw en erg droog (sorry, weet geen betere omschrijving). Ook het accelereren zelf ging niet makkelijk.

Bij thuiskomst een beetje gekeken, bleek mijn oliepeil VEEL te laag te zijn, sterker nog, het oliepeil was het minimum al gepasseerd. Sowieso olie bijvullen dus. Mijn motorblok wordt wet-sump gesmeerd met de olievoorraad uit het motorcarter. Verklaart dit het geluid en is mijn motor als het ware aan het drooglopen door het te lage oliepeil?

Of heb ik nu echt een probleem in mijn carburateurs? ;(
 
Mijn demper zit er nog op ja. Ik heb een 4 in 1 uitlaatsysteem, waarvan de vier pijpen behoorlijk zwaar verroest zijn aan de buitenkant. Het zou kunnen dat daar een scheurtje in zit, maar verklaart dat ook mijn slechte acceleratie?
 
Ik denk dat jij een probleem hebt, als ie al moeilijk loopt en slecht optrekt, dan is de zaakt aant aanlopen geweest.
Vul je olie bij een rijd een rondje, doet ie het weer goed dan heb je geluk(al zal ie wel zo'n 30.000km minder lang meegaan omdat je motorblok toch beschadigd is)

Wil je het zeker weten? Rijd dan naar de dealer en laat je compressie testen, dit kan een goede indicator zijn voor aangelopen zuigers.
Als je het goed wilt hebben zal je toch je motorblok uit elkaar moeten trekken en de zaak reviseren.

succes
 
En wat leren we hiervan?voor elke lange rit peil controleren juist ja

en ook tussentijds kan geen kwaad,k'weet het is mosterd na de maaltijd maar toch


knoop dit in je oren...............

Waarschijnlijk is je krukas lageringen pleite en zuigers een blok om.......

Met een beetje geluk loopt ie nog redelijk zou ik ff een toevoeging erbij doen
Vraag aan de olie boer welke of wellicht hebben ze hier een idee........ :)


Kloten om zo van je motor af te moeten komen............zie het maar als leer geld.
 
En wat leren we hiervan?voor elke lange rit peil controleren juist ja

en ook tussentijds kan geen kwaad,k'weet het is mosterd na de maaltijd maar toch


knoop dit in je oren...............

Waarschijnlijk is je krukas lageringen pleite en zuigers een blok om.......

Met een beetje geluk loopt ie nog redelijk zou ik ff een toevoeging erbij doen
Vraag aan de olie boer welke of wellicht hebben ze hier een idee........ :)


Kloten om zo van je motor af te moeten komen............zie het maar als leer geld.

Eerst die uitlaat controleren voor je met dopes gaat knoeien.
 
Ik zou die uitlaat ook effe checken, had tijdens me vakantie hetzelfde. Bleek een losse uitlaat te zijn. Maakt echt een tering herrie en hij trekt veel minder snel op.

P.S. die bij die olie heb je toch wel effe 5 min gewacht na het rijden? Anders zie je vrij weinig met deze blokken :D
 
Het vreemde is dat ik het oliepeil nog drie weken geleden gecontroleerd heb. IN die tijd max 400 km gereden, zo snel gaat het toch niet?

Ik zal alles eens goed nalopen.
 
Ik zou die uitlaat ook effe checken, had tijdens me vakantie hetzelfde. Bleek een losse uitlaat te zijn. Maakt echt een tering herrie en hij trekt veel minder snel op.

P.S. die bij die olie heb je toch wel effe 5 min gewacht na het rijden? Anders zie je vrij weinig met deze blokken :D

:^ had ik ook... en ik maar denken dat me kleppen zo aan het tikken waren |(
Verder rij je natuurlijk wel een oliekoeler en die mag wel wat verbruiken maar 400 km is wel heel erg veel.


@ts dommevraag: Heb je de soes wel goed recht gehoudne met peilen
 
:^ had ik ook... en ik maar denken dat me kleppen zo aan het tikken waren |(
Verder rij je natuurlijk wel een oliekoeler en die mag wel wat verbruiken maar 400 km is wel heel erg veel.


@ts dommevraag: Heb je de soes wel goed recht gehoudne met peilen

uhuh 400 is wel erg veel. Ik moet best wel regelmatig de boel effe checken, want die oliekoelers gebruiken nou eenmaal wat bij zeer sportief doortrekken. Maar na een aantal dagen volluit blazen in de ardenne (1200km) moest er maar 150cc bij.

Spannend van het weekend voor je. Maar voordat je het blok uitelkaar haal eerst effe alle dingen buiten het blok nalopen scheelt weer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan