RD350LC-31K

Megaadje

MF'er
2 jan 2022
78
369
't Goy
Hallo allemaal,
Bij deze een topic gestart over het mijn projectje met de RD.
IMG-20190518-WA0001.jpeg

Zo op het eerste gezicht weinig mis mee, maar schijn bedriegt, er zit nogal wat achterstallig onderhoud aan.
Het plan is om hem helemaal te strippen en alles wat niet aan mijn kritische blik voldoet te repareren, vervangen of te verbeteren.
Na een kleine 40 jaar is het nodige aan vervanging toe. Remmen, lagers, rubbers enz.
De koppeling slipt, powervalves zaten een halve slag gedraaid, achterrem komt niet vrij, en achter zit een voorband! gemonteerd.
Al met al genoeg reden om het ding goed na te lopen en dan gelijk het ding optisch wat bij te werken.
Doel is niet om er een totale restauratie van te maken, vaak zie je met name in Engeland LC ,s die mooier dan nieuw worden gemaakt, maar dan maak je er een museumstuk van, waar je niet meer mee durft te rijden, en dat laatste ben ik wel van plan, de mooiste LC is er een die gebruikt wordt!:]



IMG-20211201-WA0001.jpeg


IMG-20211201-WA0004.jpeg

Het begin is er!
 
Hee Aad ik mis een hoop foto's, en ja wat een werkplaats he, ik ben er regelmatig te vinden aangezien er buiten div. motoren ook een koelkast vol bier staat voor het geval we niks meer te sleutelen hebben. _O-
_O-
 
Geweldig. Het was me al duidelijk dat je een Youngster was in de RD Wereld, hoe ben je op het idee gekomen om een motor te kopen die bijna mesdelijke emoties heeft te kopen, Een RD kan je niet "zomaar effe pakken" omdat ze gewoon laten merken hoe ze over je denken, Dat begint al bij het aantrappen.
 
Die gebroken platen, vertel eens wat meer waarom die volgens jou de oorzaak van een slippende koppeling zijn??
 
Geweldig. Het was me al duidelijk dat je een Youngster was in de RD Wereld, hoe ben je op het idee gekomen om een motor te kopen die bijna mesdelijke emoties heeft te kopen, Een RD kan je niet "zomaar effe pakken" omdat ze gewoon laten merken hoe ze over je denken, Dat begint al bij het aantrappen.
Nou, in mijn jonge jaren heb ik zo'n ding gehad, en heb daar Dort en omstreken mee onveilig gemaakt.
Na een tijdje het ding ingeruild voor een nieuwe vf750f, maar het is altijd blijven jeuken om ooit weer zo'n raketje aan te schaffen.
Het heeft even geduurd, maar 5 jaar geleden kon ik na een tip van een maatje zo'n ding aanschaffen.
Door een verhuizing, met aansluitend verbouwing en heel veel werk, heb ik eindelijk mijn porrelschuurtje ook klaargefabriekt, en heb ik eindelijk tijd om het ding grondig aan te pakken.
Helemaal onbekend ben ik dus niet in de RD wereld, misschien wel in de huidige RD groep, maar dat komt waarschijnlijk vanzelf wel goed.:t
 
Die gebroken platen, vertel eens wat meer waarom die volgens jou de oorzaak van een slippende koppeling zijn??
Het lijkt me dat het hele pakketje heel moet zijn, de aanlegdruk wordt weliswaar door het hele pakket opgenomen, maar als er een plaatje een tikkie verschoven zit , kan het zomaar zijn dat er een oliefilmpje tussen het spul blijft, en hij wat gaat doorslippen.
Anywee, er komen nieuwe plaatjes en veertjes in.
Tevens heb ik gemerkt dat de demperrubbers tussen de korf en het tandwiel aardig ruim zijn.
Kan het geheel ongeveer een kleine centimeter heen en weer draaien onderling, dus die staan ook op de bestellijst, samen met de klinknagels.
Wat misschien ook een mogelijkheid is: De stalen platen zaten met het "deukje" niet netjes versprongen gemonteerd, maar allemaal met het deukje op dezelfde plek.
 
Laatst bewerkt:
Neem géén sterkere veren, dat heeft een RD niet nodig.
 
20211227_124431.jpg


Het vliegwiel eraf krijgen, kostte wat moeite.
Moer was zo eraf, en ik heb een setje poelietrekkers en hulp en commentaar van 2 doorgewinterde sleutelaars: jaccobird en vf100f2, dus appeltje, eitje zou je denken.....
De poelietrekker draaide soepeltjes in het vliegwiel, bout aandraaien en plop vliegwiel eraf zou je denken........maar helaas, de bout in de poelietrekker draaide enkele gangetjes, en daarna nie meer nie. :(
Na een half uurtje etteren en een biertje, kijkt Harold nog eens kritisch naar de poelietrekker, en kwam tot de ontdekking dat de poelietrekker niet in de binnendraad van het vliegwiel draaide, maar de binnendraad van de poelietrekker soepeltjes op de draad van de kruktap.
De draad in het vliegwiel is linkse draad en wij draaiden de poelietrekker rechtsom in het vliegwiel.:X
Daar sta je dan met bij elkaar grofweg 120 jaar sleutelervaring.|(
De oplossing was kinderlijk eenvoudig, even de kamer in de poelietrekker wat ruimer boren zodat deze de kruktap niet zou beschadigen, trekker linksom in het vliegwiel en de trekbout rechtsom en met een paar slagen kwam het vliegwiel eraf.*O*
Hierna maar besloten dat we beter maar even een greep in de koelkast konden doen.
Voorlopig even rust met het project, ik moet voor 2 weken gaan werken.
In de tussentijd hoop ik dat de spulletjes die ik besteld heb bij Yambits binnenkomen.
Wordt vervolgt!
 
2014-08-24%200016%20Gedinne[1].jpg

Ik heb nog een 31K gehad. Een paar meer zelfs. 3? Maar geen enkel moest het blok open, dus kan er niets zinnigs over vertellen.
Deze fiets zou normaal gezien een zwart frame moeten hebben.
Wegligging en gewicht vond ik toen beter dan karakter motorblok.

De ideale wereld zou zijn (voor mij) een 4L0 look met het vermogen van een 1WW in een 31K frame.

Of pak maar direct een TZ350 met spondon frame ! :+
 
leuk project Adriaan! Mooie werkplaats ook. Ik zal eens zoeken of ik nog een foto van mijn 31K heb, ik heb in totaal 4 RDtjes gehad, de eerste was een 31k. Nooit problemen mee gehad ( wel ieder jaar een nieuwe) :+
 
Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan