RD350LC-31K

Wielen helemaal zwart spuiten gaat niet werken helaas, er is een gepolijste rand van een halve centimeter in op het velgbed, en dat krijg je dan nooit helemaal scherp en recht lijkt me.
Afplakken is ook een uitdaging, niet echt strak kaarsrecht, anders heb je een slingering, die behoorlijk opvalt zodra het wiel draait.
 
Wielas rechtop in de bankschroef, busje er op en dan het wiel, dan kan je die draaien tijdens de werkzaamheden, werkt voor mij echt perfect.
 
Ik heb effe bij mijn wielen gekeken en alle grenzen tussen zwart en alu hebben een hoek t.o.v. elkaar, moet zeker lukken!
 
Hoe zou je de rand op het velgbed scherp kunnen maken dan? Dremel opspannen met een kantfreeshulpstuk? Of met een schuurblok voorzichtig de rand oppoetsen terwijl je het wiel draait? In ieder geval bedankt voor je tips, ik ga in ieder geval een poging wagen👍🏻
 
D539578E-C75A-4F0A-A6E0-18CE396E5F8F.jpeg


Jij bedoeld dat binnenste randje denk ik? Veroordeel mijn vieze velg aub niet, hij wordt gebruikt :P
Als je eenmaal dat wiel draaiend in de bankschroef hebt kan het op een paar manieren, een stukje schuurpapier rond iets wat ongeveer die vorm van die rand heeft bijvoorbeeld, maar met een dremel werken kan ook.
 
Prima klusje voor jou Aad, als ik het doe weet ik al hoe het afloopt, één onregelmatige plek en ik heb weer twee weken jeuk 😊
 
Geduld heren, geduld.
Ook bij mij lopen dingen wel eens anders en hebben andere zaken voorrang op de hobby.
-O-
 
Tevens sta ik nog in dubio over de wielen, op zich zijn ze niet slecht, maar de zwarte verf is doorgepoetst en erg dun.
Ik ben alleen bang dat ik ze meer verziek, want ik moet het blanke deel afplakken, en ben bang dat dat niet helemaal goed gaat komen.
Als iemand hier ervaring mee heeft hoor ik het graag, tips daarover zijn meer dan welkom.
Aankomende week zit ik weer wat ruimer in de tijd en zal ik van tijd tot tijd weer een update plaatsen.
Als je die wielen ergens inspant zodat ze vrij rond kunnen draaien kan je een lik nivea op de velgrand "draaien" dan houdt daar gewoon geen lak op en je kan het er zo weer vanaf vegen
 
Jawel...........ik heb weer wat tijd gevonden om wat verder te rommelen.
Ik weet dat ik jullie geduld danig op de proef stel, maar er kwam nogal wat werk op me af, de garage is uitgebreid met een Italiaan, die even ingereden moest worden, de tuin vroeg ook de nodige aandacht, een kleine vakantie, en het was ook gewoon te mooi weer om in een garage te zitten, maarrrrr, vandaag toch weer wat gedaan aan de Yamaha.:Y
Hoewel ik eerst van plan was om de wielen klaar te maken heb ik besloten om deze week het blok in elkaar te zetten.
Daarom eerst beide carterhelften goed schoongemaakt, de pasvlakken licht gepoetst met scotchbrite en de versnellingsbakassen gecheckt en van nieuwe lagers voorzien.
De oude lagers waren niet slecht, maar omdat de boel toch open ligt, is het een kleine moeite, en aangezien dit ding toch al goud geld gaat kosten, zou het dom zijn zo te laten.:t



20220516_172134.jpg

20220516_172947.jpg

20220516_175848.jpg

Zo het begin is er, morgen verder *O*
 
Laatst bewerkt:
Vandaag lekker opgeschoten :t

20220517_125649.jpg

De krukas in het ondercarter geplaatst en alles even lekker in de olie gespoten, tweetaktolie bij de kruk en lagers, gear-olie bij de bak en de krukaskeeringen een likje keramisch vet.

20220517_162539.jpg

Daarna een carterhelft dun ingesmeerd met vloeibare pakking, een dun laagje is meer dan voldoende.
Op elkaar geplaatst en op volgorde en het juiste moment aangetrokken.
Alle tandwieltjes, koppeling en piefjes aan de rechterkant weer op de plek en vast.

20220517_173334.jpg


Aan de linkerkant de boel ook weer voor elkaar.
20220517_173341.jpg



20220517_173346.jpg


20220517_173356.jpg


Het begint weer ergens op te lijken!

20220517_180942.jpg


En ook nog een cilinder met nieuwe zuiger (overmaat 0,5) geplaatst
Krukas en cilinders heb ik laten doen bij Mike Veldhuizen.
De krukas bleek een behoorlijke slingering te hebben, en de cilinders en zuigers waren zover heen dat hij het spul gelijk naar de 2e overmaat moest boren en honen.
Ik denk dat ik straks dit brommertje niet meer herken, er zal best wel weer wat power uit gaan komen.
Nu eerst een biertje, morgen verder:W
 
Wat vaag dat een 4L0 blok die uitsparingen heeft, achter de cilinders

1652809584245.jpeg
 
Nope, en is niet zo vaag, dit is een 31k blok. Toen ik dit ding kocht bleek hij te zijn omgekat. Dit is de RD waarover al het nodige is gepost in het tweetakt topic.
Eerst werd gedacht dat dit een van de eerste 31k modellen was, maar na contact met Yamaha Nederland en Japan, bleek dit toch een gestolen en omgekatte motor uit de jaren 80.
Deze is ook al zeldzaam omdat hij nu bouwjaar 1982 heeft._O-
 
Laatst bewerkt:
Nope, een is niet zo vaag, dit is een 31k blok. Toen ik dit ding kocht bleek hij te zijn omgekat. Dit is de RD waarover al het nodige is gepost in het tweetakt topic.
Eerst werd gedacht dat dit een van de eerste 31k modellen was, maar na contact met Yamaha Nederland een Japan, bleek dit toch een gestolen en omgekatte motor uit de jaren 80.
Deze is ook al zeldzaam omdat hij nu bouwjaar 1982 heeft._O-
OK, en het lijkt idd of de ribbeltjes waar het nummer staat op het bovencarter weg zijn. Of zie ik dat ook weer verkeerd?
 
Nee, dat zie je goed. Dat zullen de boefjes weg geschuurd hebben om het oude nummer te verwijderen.
 
Jawel...........ik heb weer wat tijd gevonden om wat verder te rommelen.
Ik weet dat ikmjullie geduld danig op de proef stel, maar er kwam nogal wat werk op me af, de garage is uitgebreid met een Italiaan, die even ingereden moest worden, de tuin vroeg ook de nodige aandacht, een kleine vakantie, en het was ook gewoon te mooi weer om in een garage te zitten, maarrrrr, vandaag toch weer wat gedaan aan de Yamaha.:Y
Hoewel ik eerst van plan was om de wielen klaar te maken heb ik besloten om deze week het blok in elkaar te zetten.
Daarom eerst beide carterhelften goed schoongemaakt, de pasvlakken licht gepoetst met scotchbrite en de versnellingsbakassen gecheckt en van nieuwe lagers voorzien.
De oude lagers waren niet slecht, maar omdat de boel toch open ligt, is het een kleine moeite, en aangezien dit ding toch al goud geld gaat kosten, zou het dom zijn zo te laten.:t



Bekijk bijlage 1761523
Bekijk bijlage 1761524
Bekijk bijlage 1761525
Zo het begin is er, morgen verder *O*
Heeft de bekende verschrikkelijke Yamaha bak van peperkoek,geheid dat dit snel erger gaat worden over niet al
te veel km,s,heb dat ook meegemaakt met een RD en heb toen de hele bak gewisseld met een donorblok.
Zou iedergeval maar heel goede bakolie gebruiken BeRay gearsaver of Motul transoil.
 
Laatst bewerkt:
Waar zaten die in? Alleen in de 31K blokken?
Ik zou het ook niet weten, heb nooit problemen gehad met de bakken van de yamaha's.
Misschien omdat de rd's in de jaren 80 vaak ingezet werden bij de standaard races, er ook meestal stevig werd gepookt, de rd-tjes soms behoorlijk lomp werden mishandeld en onderhoud een raar woord was?
Het enige wat ik kan bedenken, is dat de schakelstanglagering niet al te stevig is vanwege de lengte die niet ondersteund wordt van het carter naar de pook.
Als deze uitlubbert kan je wat lekkage krijgen, maar volgens mij is er in Engeland iemand die hier een mooie oplossing voor heeft met een o-ring en een lagerbus.
 
Laatst bewerkt:
Waar zaten die in? Alleen in de 31K blokken?
Nee ook in de voorgangers,gebruik van verkeerde olie,olie er te lang in laten zitten en inderdaad exemplaren waarmee wedstrijden
zijn gereden zoals die van mij die er nog veel erger uitzag.Weet nog wel uit mijn tijd op het RD forum dat er op gehamerd werd
goede bakolie te gebruiken.
 
Zo leer je elke keer wat bij mij staan de versnellingsbakken best goed bekend zelfs als je normale 10w40 gebruikt gaat er niet veel mis. Soms lopen de schakel vorken blauw aan maar verder valt het mee. Heb toch vanaf de jaren 80 tot nu al best veel RD blokken gedaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: RobD
Je bent lekker opgeschoten, ik heb ook maar vast een begin gemaakt voor ik alles vergeten ben;)
WhatsApp Image 2022-05-18 at 9.09.54 PM.jpeg

Deze bak zal wel van kruidkoek zijn dan aangezien die nog wel wat ouder is als die van jou:9~
 
Als deze uitlubbert kan je wat lekkage krijgen, maar volgens mij is er en Engeland iemand die hier een mooie oplossing voor heeft met een o-ring en een lagerbus.
Daar hebben we zelf een hele simpele oplossing voor bedacht. We hebben alle soorten en maten 22 mm Simmeringen gekocht. Als een van 12 mm asdikte lekt doen we er een 11 mm in, werkt dat niet hebben we nog 10. Uitwijken naar een dikkere simmering kan ook door een van 7 mm te nemen, kan je weer met 12 asgat beginnen. het kan zo eenvoudig
 
Zo leer je elke keer wat bij mij staan de versnellingsbakken best goed bekend zelfs als je normale 10w40 gebruikt gaat er niet veel mis. Soms lopen de schakel vorken blauw aan maar verder valt het mee. Heb toch vanaf de jaren 80 tot nu al best veel RD blokken gedaan.
Zover ik weet zijn die bakken niet kapot te krijgen, met uitzondering van wat 10 wijzen kunen maken krijgt één gek in zijn eentje kapot...
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan