RDW eigenbouw regelementen

streetfigter

MF veteraan
4 dec 2006
1.193
0
Wolvega
Plaats hier al je tips / ervaringen wat betrekking heeft op het bouwen of verbouwen van je fighter. wanneer wel en wanneer niet keuren.
 
hier de globale richtlijnen waar een eigenbouw motorfiets aan moet voldoen


Acc. Nietacc.
í 1 De motorfiets mag geen brandstof of olie lekken. Er moet een goed passende tankdop
gebruikt zijn. De brandstoftank moet goed vast zitten. (niet met tie-wra)

Brandstofleidingen moeten zijn vastgezet met slangenklemmen.
12 Remmen
Remleidingen & hoofdremcilinder mogen nooit het laagste punt van de motorfiets van de motorfiets
zijn. Ook niet bij het rijden van een bocht. Verder mogen de remleidingen bij de diverse aansluitingen
geen scherpe hoeken maken. Gebruik daarvoor haakse aansluitnippels.
• De remmen moeten goed doseerbaar zijn
• Remleidingen mogen niet zijn beschadigd en niet langs andere delen schuren en mogen niet tegen
de uitlaat kunnen komen.
• Remkabels mogen niet zijn gerafeld en moeten goed gangbaar zijn (jet op: geen schroefnippels
gebruiken)
• De noodzakelijke bewegingsvrijheid van remonderdelen mag niet worden beperkt

• Er dient een drukproef uitgevoerd te worden op hand- en voetrem.(Fhand 20 daN en Fvoet 50

daN, T = 30 sec.). Hierbij mag er niets bezwijken / lekken
• De remblokken moeten volledig dragen op de remschijf
• De remmen moeten vrijlopen (ook direct na de drakproef)
13 De ketting/aandrijfriem dient altijd vrij te lopen van het achterwiel en de ketting dient goed
afgeschermd te zijn.
14 De primaire overbrenging dient afgeschermd te zijn met een dichte kast. Deze
kast mag aan de onderkant open zijn,indien er maar geen kleding tussen kan komen.
15 Uitlaten dienen deugdelijk bevestigd te zijn en mogen niet extreem achter
de motorfiets uitsteken. Verder moeten ze gasdicht zijn en, waar nodig,zijn voorzien van hitteschilden.
16 Het balhoofd mag geen speling vertonen.
17 Accu, bedrading en alle leidingen deugdelijk bevestigd te zijn.
Gas- en koppelingskabel moeten goed gangbaar zijn.
Kabelschoenverbindingen moeten zijn afgeschermd om kortsluiting te voorkomen.
Hct tuur moet voori en zinvan deugdelijke aanslagnokken. Bï het draaien van het stuur mogen geen
zware punten voelbaar zijn en mag er niets aanlopen (remleidpgIJspafbd 3é dién moet
je beide handen aan het stuur kunnen houden bij volledig links- en rechtsom sturen en de

bedieningsorganen moeten vanuit een normale zitpositie goed bedienbaar zijn.
19 De motorfiets mag geen onnodig scherpe uitstekende delen hebben (niet voor de
bestuurder en niet voor de overige weggebruikers, bijvoorbeeld spátbordrand, rand om koplamp,
scherpe dopmoeren).
20 Algemeen geldt dat de motorfiets deugdelijk moet zijn van bouw en inrichting.
21 Tijdens het rijden mogen geen overmatige trillingen voordoen.
22 Motor moet vrij accelereren, zonder inhouden, vanaf 50 km/h indien men de gashendel vol opendraait
23 De claxonbediening moet, met beide handen aan het stuur, onder handbereik zitten.
24 De eigenaar van de motorfiets moet de rekening van motorblok & versnellingsbak overleggen.
De tussen haakles geplaatste maten zijn alleen van toepassing indien het onderdeel aan de desbetreffende EEG Richtlijn
voldoet
-} Wanneer één van onderstreepte punten niet accoord is, mag niet met deze motorfiets gereden worden omdat de veiligheid
in het gedrang kan komen
VEILIGHEIDSEISEN MOTORFIETS ACC / N.ACC datum:
wp5191 a_r07/2Z Paraaf
 
deel 2

RDW TESTCENTRUM Checklist kentekenkeurin zelfbouw motorfietsen

Acc. Niet acc.
Framenuminer:
1 Een linker achteruitkijkspiegel en een rechter achteruitkijkspiegel (VR art. 5.4.4.5 en art. 5.1-1),
indien de maximum snelheid van de motorfiets 100 krn/u of meer kan bedragen.
De spiegels moeten een spiegelend oppervlak van tenminste 50 cm' hebben waarmee het
voorgeschreven gezichtveld kan worden bereikt
I In geval van cirkelvormige spiegels de diameter ligt tussen 0,1 en 0,15 meter.
II In geval van een niet cirkelvormige spiegel tussen de buitenranden van het spiegelend
oppervlak een cirkel past met een diameter van 0,1 meter.
Voorts moet het spiegelend oppervlak passen in een vierkant met zijden van 0,15 meter
2 Deugdelijke snelheidsmeter (verlichting + aanduiding in Km/h of Mph).
De teller mag nooit minder aangegeven dan de werkelijk gereden snelheid (50 km/h +9 / -0 .
3 Indien de buddyseat langer is dan 50 cm., dienen ook voor de duopassagier voetsteunen aanwezig te
zijn.
4 Het zadel moet goed vastzitten (niet met tie-wrapss)
5 Verlichting
• Groot/dimlicht: (wit/geel) Goedgekeurd (E of NL keurmerk) tussen 50 - 120 cm boven wegdek.
• Achterlicht: (rood) tussen 40 (25)` en 160 cm boven wegdek.
• Kentekenplaatverlichting: (wit) geen hoogte voorgeschreven, moet wel op kentekenplaat schijnen.
• Stoplicht: (rood) tussen 40(25)' en 160 cm boven het wegdek
• Knipperlichten (amber geel). (Knipperlichten zijn verplicht; artikel 5.4.51 en 5.1.1 van het VR)
Minimale afstand dat de kipperlichten uit elkaar moeten staan: vdór 34 (24)' cm /-achter 24 cm
• Stadslicht: (wit/geel) tussen 35 en 120 cm boven het wegdek. (Één of twee stadslichten zijn
verplicht; zie artikel 5.4.51 en 5.1.1 van het VR)
• Opmerking: afstanden gemeten vanaf lichtdoorlatend gedeelte.
6 Reflectoren
• Achterzijde (verplicht): niet driehoekige rode reflector, goedgekeurd (E keurmerk; indien SAE of
---DOT dan-wel kwaliteit 1 of la), tussen 40 en 120 cm boven wegdek, geplaatst in het
middenlangsvlak aan de achterzijde en maximaal 15°(25°) t.o.v. verticaal.
• Voorzijde (toegestaan): witte reflectoren tussen 35 (25)` en 90 cm boven wegdek.
• Zijkant (toegestaan): oedgekeurde oranje reflectoren (SAE, DOT of E-keurmerk)
7 Banden/wielen
• Wiellagers mogen geen voelbare speling hebben
• De bandenwielen mogen niet aan kunnen lopen
• Let op de juiste draairichting van de band bij montage.
• De aanduiding "NOT FOR HIGHWAY USE"/ NHS mag er NIET opstaan.
• De banden dienen geschikt te zijn voor het van toepassing zijnde laadvermogen en topsnelheid
• De banden mogen geen beschadigingen vertonen waarbij het karkas zichtbaar is.

• De banden mogen geen uitstulpingen vertonen.
• De profilering van de hoofdgroeven van de band moet over de gehele omtrek van het loopvlak
tenminste 1,0 min bedragen, m.u.v. slijtage-indicatoren.
• Montage van een autoband is niet toegestaan.
• Banden mogen niet zijn opgesneden.
• Vooras en achteras dienen geborgd te zijn (echter niet met loctite)
Opmerking: Degebruikte moeren moeten over de gehele lengte dragen
• Wielen dienen afgeschermd te zijn- (Het achterspatbord, kentekenplaat inbegrepen, moet reiken
tot minimaal de horizontale lijn van bovenzijde achter-velgnaar achteren.
8 Het framenummer en de aanduiding"zelfbouw" moeten oed leesbaar zin.
9 De kentekenplaat moet goed bevestigd kunnen worden en mag max. 30° schuin t.o.v. de verticaal staan
indien de van het kenteken voorziene zijde v/d plaat naar boven is gekeerd en de bovenrand zich niet
hoger dan 1,2 meter boven het wegdek bevindt.
Afmetingen kentekenplaat: minimaal 210 x 143 mm (bxh).
merkin : afwi-kin van de hoek naar andere zijde als vermeldt 50
10 De max. breedte exclusief s ie els van een motorfiets mag niet meer bedra en dan 100 cm.
wp5191a-r07/1:2
 
De nieuwe checklist kenteken keuring zelfbouw motorfietsen binnen :cheesy:

niks over emissie of geluid gesproken???
Dat snap ik niet. op de vorige lijst stond het geluid van de motor en claxon beschreven :scratch:

gr Andre
 
ik mij ga aansluiten net als vele anderen hier op de ondergewaardeerde afdeling "opgeleukte crasch motoren"

MAG OOK HIER EEN SLOTJE OP!!

VERDERE INFORMATIE OVER RDW EIGENBOUW IS TE VOLGEN OP HET ENIGE ECHTE STREETFIGHTERFORUM VAN NEDERLAND!!!

www.xtremebikez.nl
 
Terug
Bovenaan Onderaan