Strengere normen voor individuele keuring motorfietsen
Vanaf 1 oktober 2001 gaan veel strengere normen gelden voor de individuele keuring van motorfietsen. Dit om misbruik van de zelfbouwkeuring in te dammen.
Motorfietsen die niet rechtstreeks uit de fabriek komen moeten bij het Testcentrum van de RDW (TCL) in Lelystad individueel worden gekeurd voordat ze een kentekenbewijs krijgen en de weg op mogen. Anders dan bij auto’s kan een handige knutselaar in een paar dagen een ‘nieuwe’ motorfiets samenstellen uit tweedehands onderdelen en standaardonderdelen uit de winkel. Jaarlijks krijgt het TCL in Lelystad een paar honderd zelfbouwmotoren ter keuring aangeboden. Voor zelfbouw geldt een lichtere en vooral goedkopere individuele keuring. Voor een paar honderd gulden wordt de motorfiets gekeurd en van een kenteken voorzien. Bij controle door de politie van Lelystad kwam aan het licht dat bijna alle motorfietsen die vorig jaar voor zo’n zelfbouwkeuring werden aangeboden, strikt genomen eigenlijk zogenaamde ‘samengestelde motorfietsen’ waren. Voor dit soort motorfietsen geldt een strengere keuring. De voorwaarde voor zelfbouw is dat ten minste het frame in eigen beheer is vervaardigd. “Op een dikke tweehonderd individuele keuringen was er slechts één hobbyist waarvan de motorfiets aan deze voorwaarde voldeed”, vertelt Henk de Ruiter van de politie Lelystad.
Zelfbouw aantonen
Nu zal de oprechte sleutelaar zeker vinden dat hij zijn motorfiets zelf heeft gebouwd. Maar de route van de lichtere zelfbouwkeuring bleek gevoelig voor misbruik door lieden met minder oprechte bedoelingen. Vooral duurdere motoren van merken als Harley Davidson zijn een gewild object van het dievengilde.
“Er worden ontzettend veel Harley’s gestolen, daarvan vinden we er maar heel weinig terug”, zegt Henk de Ruiter. Er valt veel geld te verdienen met het ‘omkatten’ van gestolen motoren. Je koopt in de winkel een namaak Harley-frame en schroeft daar de originele onderdelen van gestolen Harley’s op. De verlekkerde koper ziet geen verschil en telt er grif een halve ton of meer voor neer. Vooropgesteld dat er een kenteken op zit, want zonder kenteken is de motor niks waard. De kentekenregistratie bij de individuele keuring bij TCL vormt dus hét moment om het kaf van het koren te scheiden. Om gestolen waar te kunnen achterhalen en fraude met kenteken-bewijzen tegen te gaan, zal het daarom vanaf 1 oktober 2001 niet meer zo makkelijk zijn om een zelfbouw-keuring te krijgen. Wie zijn motorfiets als zelfbouw wil laten keuren, moet voortaan aantonen dat hij ten minste het frame zelf heeft vervaardigd (of laten vervaardigen als eenmalig object).
Dat kan bijvoorbeeld aan de hand van technische tekeningen, foto’s van de bouw en materiaalnota’s en dergelijke. Ook zal men de herkomst van de overige onderdelen moeten aantonen met voertuigdocumenten en/of aankoopnota’s.
De belangrijkste wijziging is dat in de handel verkrijgbare frames niet langer als zelfbouw zullen worden geaccepteerd. Dit geldt ook wanneer men zo’n frame zelf aanpast.
Het effect van de strengere normen is dat er een veel stringenter onderscheid zal bestaan tussen zelfbouw en motoren die zijn samengesteld uit in de handel verkrijgbare onderdelen.
Belangrijk is verder dat bij samengestelde motorfietsen de identiteit altijd door de RDW wordt vastgesteld. De RDW bepaalt welk identificatienummer moet worden ingeslagen en deze inslag gebeurt dan bij de keuring.
Zo krijgen deze motorfietsen een naar samenstelling en lettertype uniek nummer. Eventuele oude nummers worden zichtbaar ongeldig gemaakt. Het is niet meer toegestaan om bij deze motorfietsen zelf het identificatienummer aan te brengen.
Fraudebestrijding
Rob de Graaf ondersteunt als RDW’er de bestrijding van voertuigcriminaliteit. Om de echte zelfbouwhobbyisten niet in de wielen te rijden, blijft de zelfbouwkeuring volgens hem gewoon bestaan. “Een hobbyist heeft doorgaans geen enkel probleem om de zelfbouw aan te tonen, die is trots op zijn werk en goed gedocumenteerd.” Henk de Ruiter van de politie in Lelystad ziet de verscherping van de normen als belangrijke stap in de bestrijding van allerhande fraude met motorfietsen. “De aanleiding van ons onderzoek was dat we sterke aanwijzingen hadden dat er sprake was van fraude bij de keuring van zelfbouwmotorfietsen. Uit het onderzoek bleek al snel dat dit klopte. Nogal eens is de motor die gekeurd is, niet de motor die uiteindelijk op de weg komt.”
Vanaf 1 oktober 2001 gaan veel strengere normen gelden voor de individuele keuring van motorfietsen. Dit om misbruik van de zelfbouwkeuring in te dammen.
Motorfietsen die niet rechtstreeks uit de fabriek komen moeten bij het Testcentrum van de RDW (TCL) in Lelystad individueel worden gekeurd voordat ze een kentekenbewijs krijgen en de weg op mogen. Anders dan bij auto’s kan een handige knutselaar in een paar dagen een ‘nieuwe’ motorfiets samenstellen uit tweedehands onderdelen en standaardonderdelen uit de winkel. Jaarlijks krijgt het TCL in Lelystad een paar honderd zelfbouwmotoren ter keuring aangeboden. Voor zelfbouw geldt een lichtere en vooral goedkopere individuele keuring. Voor een paar honderd gulden wordt de motorfiets gekeurd en van een kenteken voorzien. Bij controle door de politie van Lelystad kwam aan het licht dat bijna alle motorfietsen die vorig jaar voor zo’n zelfbouwkeuring werden aangeboden, strikt genomen eigenlijk zogenaamde ‘samengestelde motorfietsen’ waren. Voor dit soort motorfietsen geldt een strengere keuring. De voorwaarde voor zelfbouw is dat ten minste het frame in eigen beheer is vervaardigd. “Op een dikke tweehonderd individuele keuringen was er slechts één hobbyist waarvan de motorfiets aan deze voorwaarde voldeed”, vertelt Henk de Ruiter van de politie Lelystad.
Zelfbouw aantonen
Nu zal de oprechte sleutelaar zeker vinden dat hij zijn motorfiets zelf heeft gebouwd. Maar de route van de lichtere zelfbouwkeuring bleek gevoelig voor misbruik door lieden met minder oprechte bedoelingen. Vooral duurdere motoren van merken als Harley Davidson zijn een gewild object van het dievengilde.
“Er worden ontzettend veel Harley’s gestolen, daarvan vinden we er maar heel weinig terug”, zegt Henk de Ruiter. Er valt veel geld te verdienen met het ‘omkatten’ van gestolen motoren. Je koopt in de winkel een namaak Harley-frame en schroeft daar de originele onderdelen van gestolen Harley’s op. De verlekkerde koper ziet geen verschil en telt er grif een halve ton of meer voor neer. Vooropgesteld dat er een kenteken op zit, want zonder kenteken is de motor niks waard. De kentekenregistratie bij de individuele keuring bij TCL vormt dus hét moment om het kaf van het koren te scheiden. Om gestolen waar te kunnen achterhalen en fraude met kenteken-bewijzen tegen te gaan, zal het daarom vanaf 1 oktober 2001 niet meer zo makkelijk zijn om een zelfbouw-keuring te krijgen. Wie zijn motorfiets als zelfbouw wil laten keuren, moet voortaan aantonen dat hij ten minste het frame zelf heeft vervaardigd (of laten vervaardigen als eenmalig object).
Dat kan bijvoorbeeld aan de hand van technische tekeningen, foto’s van de bouw en materiaalnota’s en dergelijke. Ook zal men de herkomst van de overige onderdelen moeten aantonen met voertuigdocumenten en/of aankoopnota’s.
De belangrijkste wijziging is dat in de handel verkrijgbare frames niet langer als zelfbouw zullen worden geaccepteerd. Dit geldt ook wanneer men zo’n frame zelf aanpast.
Het effect van de strengere normen is dat er een veel stringenter onderscheid zal bestaan tussen zelfbouw en motoren die zijn samengesteld uit in de handel verkrijgbare onderdelen.
Belangrijk is verder dat bij samengestelde motorfietsen de identiteit altijd door de RDW wordt vastgesteld. De RDW bepaalt welk identificatienummer moet worden ingeslagen en deze inslag gebeurt dan bij de keuring.
Zo krijgen deze motorfietsen een naar samenstelling en lettertype uniek nummer. Eventuele oude nummers worden zichtbaar ongeldig gemaakt. Het is niet meer toegestaan om bij deze motorfietsen zelf het identificatienummer aan te brengen.
Fraudebestrijding
Rob de Graaf ondersteunt als RDW’er de bestrijding van voertuigcriminaliteit. Om de echte zelfbouwhobbyisten niet in de wielen te rijden, blijft de zelfbouwkeuring volgens hem gewoon bestaan. “Een hobbyist heeft doorgaans geen enkel probleem om de zelfbouw aan te tonen, die is trots op zijn werk en goed gedocumenteerd.” Henk de Ruiter van de politie in Lelystad ziet de verscherping van de normen als belangrijke stap in de bestrijding van allerhande fraude met motorfietsen. “De aanleiding van ons onderzoek was dat we sterke aanwijzingen hadden dat er sprake was van fraude bij de keuring van zelfbouwmotorfietsen. Uit het onderzoek bleek al snel dat dit klopte. Nogal eens is de motor die gekeurd is, niet de motor die uiteindelijk op de weg komt.”