RDW ellende

Teevee

MF veteraan
11 jul 2001
2.035
0
Tilburg
Strengere normen voor individuele keuring motorfietsen

Vanaf 1 oktober 2001 gaan veel strengere normen gelden voor de individuele keuring van motorfietsen. Dit om misbruik van de zelfbouwkeuring in te dammen.
Motorfietsen die niet rechtstreeks uit de fabriek komen moeten bij het Testcentrum van de RDW (TCL) in Lelystad individueel worden gekeurd voordat ze een kentekenbewijs krijgen en de weg op mogen. Anders dan bij auto’s kan een handige knutselaar in een paar dagen een ‘nieuwe’ motorfiets samenstellen uit tweedehands onderdelen en standaardonderdelen uit de winkel. Jaarlijks krijgt het TCL in Lelystad een paar honderd zelfbouwmotoren ter keuring aangeboden. Voor zelfbouw geldt een lichtere en vooral goedkopere individuele keuring. Voor een paar honderd gulden wordt de motorfiets gekeurd en van een kenteken voorzien. Bij controle door de politie van Lelystad kwam aan het licht dat bijna alle motorfietsen die vorig jaar voor zo’n zelfbouwkeuring werden aangeboden, strikt genomen eigenlijk zogenaamde ‘samengestelde motorfietsen’ waren. Voor dit soort motorfietsen geldt een strengere keuring. De voorwaarde voor zelfbouw is dat ten minste het frame in eigen beheer is vervaardigd. “Op een dikke tweehonderd individuele keuringen was er slechts één hobbyist waarvan de motorfiets aan deze voorwaarde voldeed”, vertelt Henk de Ruiter van de politie Lelystad.

Zelfbouw aantonen

Nu zal de oprechte sleutelaar zeker vinden dat hij zijn motorfiets zelf heeft gebouwd. Maar de route van de lichtere zelfbouwkeuring bleek gevoelig voor misbruik door lieden met minder oprechte bedoelingen. Vooral duurdere motoren van merken als Harley Davidson zijn een gewild object van het dievengilde.
“Er worden ontzettend veel Harley’s gestolen, daarvan vinden we er maar heel weinig terug”, zegt Henk de Ruiter. Er valt veel geld te verdienen met het ‘omkatten’ van gestolen motoren. Je koopt in de winkel een namaak Harley-frame en schroeft daar de originele onderdelen van gestolen Harley’s op. De verlekkerde koper ziet geen verschil en telt er grif een halve ton of meer voor neer. Vooropgesteld dat er een kenteken op zit, want zonder kenteken is de motor niks waard. De kentekenregistratie bij de individuele keuring bij TCL vormt dus hét moment om het kaf van het koren te scheiden. Om gestolen waar te kunnen achterhalen en fraude met kenteken-bewijzen tegen te gaan, zal het daarom vanaf 1 oktober 2001 niet meer zo makkelijk zijn om een zelfbouw-keuring te krijgen. Wie zijn motorfiets als zelfbouw wil laten keuren, moet voortaan aantonen dat hij ten minste het frame zelf heeft vervaardigd (of laten vervaardigen als eenmalig object).
Dat kan bijvoorbeeld aan de hand van technische tekeningen, foto’s van de bouw en materiaalnota’s en dergelijke. Ook zal men de herkomst van de overige onderdelen moeten aantonen met voertuigdocumenten en/of aankoopnota’s.
De belangrijkste wijziging is dat in de handel verkrijgbare frames niet langer als zelfbouw zullen worden geaccepteerd. Dit geldt ook wanneer men zo’n frame zelf aanpast.
Het effect van de strengere normen is dat er een veel stringenter onderscheid zal bestaan tussen zelfbouw en motoren die zijn samengesteld uit in de handel verkrijgbare onderdelen.
Belangrijk is verder dat bij samengestelde motorfietsen de identiteit altijd door de RDW wordt vastgesteld. De RDW bepaalt welk identificatienummer moet worden ingeslagen en deze inslag gebeurt dan bij de keuring.
Zo krijgen deze motorfietsen een naar samenstelling en lettertype uniek nummer. Eventuele oude nummers worden zichtbaar ongeldig gemaakt. Het is niet meer toegestaan om bij deze motorfietsen zelf het identificatienummer aan te brengen.

Fraudebestrijding

Rob de Graaf ondersteunt als RDW’er de bestrijding van voertuigcriminaliteit. Om de echte zelfbouwhobbyisten niet in de wielen te rijden, blijft de zelfbouwkeuring volgens hem gewoon bestaan. “Een hobbyist heeft doorgaans geen enkel probleem om de zelfbouw aan te tonen, die is trots op zijn werk en goed gedocumenteerd.” Henk de Ruiter van de politie in Lelystad ziet de verscherping van de normen als belangrijke stap in de bestrijding van allerhande fraude met motorfietsen. “De aanleiding van ons onderzoek was dat we sterke aanwijzingen hadden dat er sprake was van fraude bij de keuring van zelfbouwmotorfietsen. Uit het onderzoek bleek al snel dat dit klopte. Nogal eens is de motor die gekeurd is, niet de motor die uiteindelijk op de weg komt.”
 
Op 2001-08-03 00:19, schreef tvleent:

(...) Ook zal men de herkomst van de overige onderdelen moeten aantonen met voertuigdocumenten en/of aankoopnota’s. (...)

Hoe doe je dat met onderdelen van een motorsloop? Deze verstrekken vaak geen bonnetjes. Gebeurt dat al wel, dan is het vaak een handgeschreven bon. Hoe kan de originaliteit van deze bonnetjes bepaald worden? Lijkt me erg moeilijk te controleren...
 
Het gaat in dit verhaal voornamelijk over het frame. Volgens dit stukje is een motor pas zelfbouw als ook het frame zelf vervaardig is.
Dus als je een compleet nieuw frame gebruikt ( anders dan origineel ) dan krijg je nog steeds de lichtere keuring, is het een motor gebaseerd op een origineel frame, dan gaan ze beter kijken, en dan vooral naar de herkomst van de onderdelen.

Maar ik weet uit ervaring dat ze accoord gaan met bonnetjes van een sloop, ook handgeschreven exemplaren, zolang er maar een bedrijfsstempel op staat, met datum en dergelijke. Een soort van BTW bon dus. Ook veel fotomateriaal wil helpen.
 
Denk dat dit wel een goede zaak is. Zoals ik uit het stukje opmaak is het te gemakkelijk om gejatte en omgekatte motoren weer van een kenteken te voorzien. Nu maar hopen dat de nieuwe keuring wel voldoende helpt tegen dit soort ongein.
 

Tja, het is weer zo dat de goede lijden onder de slechte. Maar als op zo'n manier de diefstal terug gedrongen kan worden vind ik het goed!

 
Wat ik begrijp uit het artikel is dat het voor de serieuze zelfbouwer nog steeds niet zo'n probleem om te bewijzen dat het inderdaad een zelfbouwproject betreft. In dat geval valt het lijden ook wel mee denk ik.

 
Als alle bonnetjes voor onderdelen gehonoreerd worden, levert dit weinig extra problemen op voor de echte doehetzelfert... :)

Lijkt me dan alleen goed dat deze omkatmogelijkheid beperkt word...
 
Alleen deze twee zinnen zitten me niet lekker:

...Wie zijn motorfiets als zelfbouw wil laten keuren, moet voortaan aantonen dat hij ten minste het frame zelf heeft vervaardigd (of laten vervaardigen als eenmalig object)...
...De belangrijkste wijziging is dat in de handel verkrijgbare frames niet langer als zelfbouw zullen worden geaccepteerd. Dit geldt ook wanneer men zo’n frame zelf aanpast...

Dus een chopperframe kopen bij een framebouwer en daar een particulier gekocht blok inhangen is dus geen zelfbouw meer. Je hebt dan tnslotte een frame uit de handel en verder geen bonnen. En dus zit je aan de veel zwaardere keuring vast.

Ook de "echte" doe het zelver heeft best een probleem als hij zelf een frame moet (laten) bouwen.

Tom
 
Per 1 mei 2009 weer nieuwe regels wat betreft zelfbouw motorfiets.
Het frame moet voor een nummer te krijgen inclusief motorblok en eventuele versnellingsbak worden aangeboden , met dit blok zal dan ook de keuring moeten plaatsvinden bij de rdw in lelystad .
 
ohwjah... en die paar honderd euro voor de keuring...


Zeg maar gerust ruim 900 ;)

Framekeuring is ong.E70.-
Kentekenkeuring ong.E470.-
BPM maakt het duur(soms),is heel afhankelijk wie je voor je hebt en naar wat voor Douanekantoor je gaat om af te rekenen.De fiets word gezien als een nieuwe motorfiets en daar bepaal je een bepaald percentage(meende 20 procent.)over de waarde van de onderdelen die er op zitten.
 
Zo zie je maar weer....

De mensen die bij een RDW keuring station werken... hebben geen flauw idee wat er in hun eigen bedrijf afspeelt...

Tegen mij zeiden ze dat ik ook naar Lelystad moest ivm een verlengde achterbrug
 
Zo zie je maar weer....

De mensen die bij een RDW keuring station werken... hebben geen flauw idee wat er in hun eigen bedrijf afspeelt...

Tegen mij zeiden ze dat ik ook naar Lelystad moest ivm een verlengde achterbrug

Precies,soms heeft dat voor ons voordelen. ;)
Maaru,voor een verlengt achterbrugje speciaal langs de RDW. :? (Doen we toch zo :) )
 
Wist niet hoe het precies in ze werking ging...
Dus deed er helemaal niets aan, werd ik aangehouden en me kenteken werd ingevordert.

zeker 30x aangehouden, nooit wat gezegd, totdat je een pliesie tegenkomt die er meer "verstand" van heeft...

Nu dus aan het kijken hoe ik weer dat papiertje terug krijg, aangepast en wel
 
verlengde brug kun je gewoon laten keuren op kenteken..
als de rest van je fiets aan de eisen voldoet kun je een vermelding krijgen..

of zorgen voor een oude fiets.. bijv. oude katana.. daarvan is geen wielbasis bekent en dus geen probleem..
 
Ja ik heb nu de manier gevonden.

Gewoon even naar Afd. IKS bellen van het RDW
komt er een man naar je huis of naar een afgesproken plaats.

Bekijkt hij je motor, is het in orde, stuurt hij je kentekenpapieren op naar Volgens mij Zaandam

Je krijgt een factuur binnen, je betaalt deze, en je kenteken wordt opgestuurd.

Zo is het mij iig vertelt. nu afwachten in hoeverre het klopt
 
Ja ik heb nu de manier gevonden.

Gewoon even naar Afd. IKS bellen van het RDW
komt er een man naar je huis of naar een afgesproken plaats.

Bekijkt hij je motor, is het in orde, stuurt hij je kentekenpapieren op naar Volgens mij Zaandam

Je krijgt een factuur binnen, je betaalt deze, en je kenteken wordt opgestuurd.

Zo is het mij iig vertelt. nu afwachten in hoeverre het klopt

Ze komen thuis??!! :? Wil mij niet aan.
Ben ook benieuwd naar het bedrag wat op het factuur staat. :+
Net wat je zegt,we wachten af.
 
Terug
Bovenaan Onderaan