RDW en Privacy

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ratz

MF veteraan
19 apr 2003
71.456
15
RDW en privacy
Donderdag 11 januari 2007

Het is mogelijk niet bij iedereen bekend maar voor een luttel bedrag van EUR 7,95 kan iedereen je kentekengegevens opvragen bij het RDW.

Dit wordt zonder meer gegeven zodra er bijvoorbeeld als reden opgegeven wordt dat dit voertuig betrokken is bij een aanrijding en de tegenpartij de gegevens nodig heeft.


Iedereen (dus ook een verdachte e.d.) kan met deze wetenschap en wat handigheid via je kenteken en de RDW aan je persoonsgegevens komen.

Maar.... daar is wat aan te doen. Indien je een briefje stuurt naar de RDW met het verzoek je kenteken gegevens te blokkeren, dan wordt geen informatie verstrekt.


Voor een standaard (voorbeeld) modelbrief kan je hier klikken
http://www.cbpweb.nl/downloads_modelbrieven/modelbrief_verzet_wbp41.pdf?refer=true&theme=purple

Deze brief verzend je vervolgens naar:

RDW
Klantenservice
Postbus 30000
9640 RA Veendam

De informatie folder staat hier;

404 | RDW

Daarna zijn alle kentekens die op jouw naam staan, geblokkeerd. Bij eventuele verkoop van de auto is deze ook automatisch geblokkeerd!
 
Waarom zou je er moeite in willen steken om je gegevens te verbergen? Als je t ervoor over hebt wil ik mijn gegevens wel voor 5 euro geven

De RDW kent geen Wet op de Privacy?

psstt.... je bedoelt de Wet bescherming persoonsgegevens ;)
 
Laatst bewerkt:
Kan je zomaar gegevens opvragen :?
Waar komt dit bericht vandaan, aangezien het op een persbericht lijkt(datum bovenaan)

Edit:Het kan dus niet zomaar, je hebt een proces verbaal nodig in geval van een schade toegebracht door dat voertuig. Nou, dan kan je het net zo goed aan de politie vragen.
 
Laatst bewerkt:
Kan je zomaar gegevens opvragen :?
Waar komt dit bericht vandaan, aangezien het op een persbericht lijkt(datum bovenaan)
Staat gewoon op de site van de RDW dat dat kan.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan me vergissen, maar volgens mij heeft iedere kentekenhouder hier bericht over thuis gehad van de RDW. Heb tenminste zelf wel zo'n briefje langs zien komen. Wordt bijvoorbeeld ook gebruikt om te melden dat de houder binnenkort zn koekblik moet laten keuren enzovoort.

Heb het bericht wel ergens in mn postmap zitten, maar vond het te onbelangrijk om er aktie op te ondernemen...
 
Ik kan me vergissen, maar volgens mij heeft iedere kentekenhouder hier bericht over thuis gehad van de RDW. Heb tenminste zelf wel zo'n briefje langs zien komen. Wordt bijvoorbeeld ook gebruikt om te melden dat de houder binnenkort zn koekblik moet laten keuren enzovoort.

Heb het bericht wel ergens in mn postmap zitten, maar vond het te onbelangrijk om er aktie op te ondernemen...
Oja, dat mag, maar niet iedereen stelt er prijs op of vind het onbelangrijk..
 
Laatst bewerkt:
Dus. stel nu. Ik ben een vieze, ranzige motordief en ik zie iemand op een MV Agusta of een ander exotisch ding rondrijden die ik ook wel in mij collectie zou willen hebben. Dan hoef ik er niet meer achteraan te rijden, maar kan ik dus aan de hand van de kentekenplaat even opvragen waar de eigenaar woont ?!?

oeh. heel fijn van de overheid.
 
Laatst bewerkt:
Dus. stel nu. Ik ben een vieze, ranzige motordief en ik zie iemand op een MV Agusta of een ander exotisch ding rondrijden die ik ook wel in mij collectie zou willen hebben. Dan hoef ik er niet meer achteraan te rijden, maar kan ik dus aan de hand van de kentekenplaat even opvragen waar de eigenaar woont ?!?

oeh. heel fijn van de overheid.
:} , en daarom mijn bericht :)
Er zullen best wel slaperige ambtenaren tussen zitten O-) , die ijverig zijn met het verstrekken van gegevens.


[edit]
Slaperige ambtenaren en ijverig.....dat hoort niet in 1 zin thuis.
_O-

[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Dus. stel nu. Ik ben een vieze, ranzige motordief en ik zie iemand op een MV Agusta of een ander exotisch ding rondrijden die ik ook wel in mij collectie zou willen hebben. Dan hoef ik er niet meer achteraan te rijden, maar kan ik dus aan de hand van de kentekenplaat even opvragen waar de eigenaar woont ?!?

oeh. heel fijn van de overheid.

Nee dat kan dus niet, alleen als je een proces-verbaal hebt.
 
Beetje kort door de bocht dit.

Als ik de link pdf uit de link lees lees ik o.a. het volgende

Organisaties die gegevens krijgen uit het kentekenregister
Autoriteiten die belast zijn met de uitvoering en handhaving van wettelijke
regelingen die betrekking hebben op voertuigen (bijvoorbeeld de Belastingdienst
en de politie).
Bepaalde categorieën beroepsbeoefenaars die door de Minister van Verkeer en
Waterstaat zijn aangewezen (bijvoorbeeld verzekeringsmaatschappijen, advocaten,
stichtingen rechtsbijstand).
Personen of instanties met een publiekrechtelijke taak (bijvoorbeeld Centraal
Bureau voor de Statistiek, Waarborgfonds, gemeentelijke sociale diensten).
De door de Minister aangewezen belangenbehartigers voor de automobielbranche.

Deze instanties mogen "kosteloos" en zonder toestemming voertuiggegevens opvragen

Bij particulieren is het anders

Hoe vraagt u als particulier persoonsgegevens op?
Het aanvragen van persoonsgegevens uit het
kentekenregister brengt kosten met zich mee. Voor een particulier
kost een aanvraag momenteel € 7,95 per kenteken per
eigenaar/houder. Vraagt u informatie aan over meerdere kentekens
of eigenaren/houders, dan moet u dus een veelvoud van € 7,95
overmaken.
Een aanvraag doet u door het verschuldigde bedrag over
te maken op giro 322 75 97 van de RDW in Veendam, onder
vermelding van het kenteken/de kentekens waar u informatie over
wilt, de reden van uw aanvraag en eventueel de datum of de periode
waarover u de informatie wilt. Pas nadat het bedrag ontvangen is,
neemt de RDW de aanvraag in behandeling. De RDW vraagt
vervolgens aan de geregistreerde eigenaar/houder of de gegevens
mogen worden verstrekt. Daarbij meldt de RDW ook naam en adres
van de aanvrager en de reden van de aanvraag.

Vooral het dikgedrukte is interessant.

Beetje storm in een glas water dit imho
 
Oeps....niet goed gelezen dus.
Dacht dat het zonder poespas kon :o

En het is nog geeneens Vrijdag |(
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan