RDW kenteken: ervaring met typegoedkeuring?

FZRene

MF veteraan
4 mei 2004
5.360
3.341
Ridderkerk (ZH)
Ik heb zo'n beetje alle topics hier over het verkrijgen van een eigenbouw kenteken op een zelfbouw motor wel doorgelezen maar ik vroeg me af of iemand ervaring/kennis heeft met het verkrijgen van een permanente typegoedkeuring voor een motor(frame)

Kennis van me heeft een (in mijn ogen) revolutionair idee over een eigenbouw motorfiets maar hij zou dit eigenlijk commercieel aan willen pakken. Dus niet zo'n fiets bouwen en met ieder exemplaar naar de RDW voor een individuele "eigenbouw" keuring maar proberen om een typegoedkeuring op het complete ding te krijgen en ze dan gewoon in serie bouwen zal ik maar zeggen. Bedoeling is dan dat iedere fiets gewoon op basis van een typegoedkeuring een kenteken krijgt.

Ik heb wel 's ergens gelezen dat de eisen aan een typegoedkeuring nogal hoog zijn (kosten ook trouwens) maar ik heb geen flauw idee waar je dan over praat, en of het zowieso haalbaar is.

Ik heb 'm wat hulp toegezegd maar ik kan op de site van de RDW al niet veel vinden hierover, maar effe bellen kan geen kwaad natuurlijk. Maar wellicht zijn er hier ook mensen die wel 's met dat bijltje gehakt hebben, alle info/linkjes/opmerkingen zijn welkom.

Hoe werkt dat eigenlijk met choppers en andere customs waar je een kant-en-klaar frame voor koopt, moet daar ook telkens een eigenbouw kenteken voor gehaald worden of hebben die dingen een typegoedkeuring?

Alvast bedankt voor de info,

René
 
Hey Rene,

Die aftermarket frames hebben geen typegoedkeuring. Als je hiermee naar de RDW gaat is het de bedoeling dat je zegt dat je het frame zelf hebt vervaardigd of in opdracht heb laten maken.... op het moment dat het een seriematig vervaadigd frame betreft met bijv. een naam van een fabrikant erin kun je eigenbouw op je buik schrijven... dat lukt dan simpelweg niet meer.

Voor wat betreft de plannen van jouw kennis, ik denk dat het een probleem word.
(kostentechnisch)..

Om een frame op de markt te krijgen dat als serie motorfiets te koop komt zul je volgens mij dezelfde procedures door moeten als de verschillende motorfietsfabrikanten.......

Gr.
Karsten
 
ben eigenlijk wel heel benieuwd naar dat revolutionaire idee.
fototje of linkje :?

;) :+

Tsja, je zult ook wel snappen dat we dat nu niet gaan doen voordat e.e.a. zorgvuldig dichtgetimmerd is. Ik heb zelf ook wel 's wat leuke en originele ideeen bij mijn eigen streetfighter verzonnen die ik daarna ook ineens op diverse andere fietsen terugzag, terwijl men claimde dit zelf verzonnen te hebben.

Nou vindt ik dat niet zo'n heel groot probleem, ik verzin ook niet alles zelf maar zeg dan tenminste eerlijk van wie je het idee gejat hebt. :P

Maar het soort fiets waar we nu mee in ons hoofd lopen is een beetje te bijzonder om nou al mee te gaan lopen showen, dan weten we tenminste zeker dat het idee gejat wordt voordat we er zelf iets mee hebben kunnen doen en dat doen we dus maar even niet.

Maar waar we op dit moment naar aan het kijken zijn is een manier om een kenteken op een zelfgebouwde motorfiets met eigenbouw frame te krijgen welke seriematig gebouwd wordt. Is dat de bekende "eigenbouw" weg van het RDW dan moet dat maar maar dat heeft niet de voorkeur, we vinden de kreet "eigenbouw" namelijk niet zo gepast op een commercieel vervaardigde fiets.

Vroeg me dus af hoe anderen dat doen. Nog een voorbeeld: Nico Bakker maakt de "Barracuda", een speciale fiets gemaakt met bestaande onderdelen en een eigenbouw frame. Hoe zou hij dat aanpakken qua kentekenregistratie?
 
Laatst bewerkt:
Die gaat voor eigenbouw, omdat de andere optie voor typegoedkeuring je op de buik kunt schrijven (tenzij je heel veel geld gaat uitgeven).
 
Ga er maar van uit dat zulke mensen als Bakker een ons kent ons strategie hebben.Denk dat hij toch nog wel met zelfbouwkentekens werkt.(Was altijd wel zo)
Is wel bekent dat voor een gewone sterveling niet te doen is om een typegoedkeuring op een fiets te krijgen zonder er emmers met geld/tijd/papieren e.d. tegen aan te gooien. O-)
We worden uiteraard wel heeeeeel nieuwschierig wat voor super idee dit is! :Y
 
Ga er maar van uit dat zulke mensen als Bakker een ons kent ons strategie hebben.Denk dat hij toch nog wel met zelfbouwkentekens werkt.(Was altijd wel zo)

:N ...... staat vaak gewoon merk: Bakker. :Y


Heb het er wel eens met Gerrit Dijkshoorn (Utreg) over gehad.
Die maakt de Prostreet frames voor HD's.
Is reteveel geld kwijt geweest aan procedures , testen , testrapporten etc.
5 cijfer bedragen. '(
 
Laatst bewerkt:
5 cijfer bedragen. '(

Dat wilde ik dus niet horen....... :N


Ik begrijp nu al dat we een typegoedkeuring op de bekende buik kunnen schrijven wegens de astronomische kosten? (Hangt ook een beetje van de rest af: Kost een typegoedkeuring éénmalig 15 ruggen maar scheelt het vervolgens een 700 a 800 euri per fiets omdat een eigenbouw kenteken ook niet bepaald gratis is dan zou dat nog een overweging waard zijn, maar zover gaan de centjes nu niet echt)

Met de huidige regeltjes in het achterhoofd (gelast/gehecht frame en tekeningen aanbieden om aan te tonen dat je idd zelf het frame vervaardigd) kan er dan ook nog steeds seriematig een eigenbouw kenteken aangevraagd worden? Ik bedoel: Als er iedere maand dezelfde persoon bij de RWD staat met een frame dan is het op een gegeven moment vrij duidelijk dat het om een seriematig gebouwd ding gaat lijkt me....

Heeft een eigenbouw fiets eenmaal een kenteken dan kan hij daarna neem ik aan gewoon op de reguliere manier van eigenaar wisselen?

Iemand ervaring met hoe een verzekeringsmaatschappij tegen een eigenbouw motor aankijkt?


Thanx.
 
Ik ken iemand (uit Belgie) die een chopper heeft ingevoerd uit de USA en hem éénmalig heeft laten keuren (bij de RDW in Nederland) om een goedkeurng te krijgen om dat model te verkopen hier in europa.

Deze maat van me heeft voor dit rond de 25.000euro betaald daarvoor.
Best prijzig dus..
 
Naast de kosten zit je ook met andere eisen. Zelfbouw-eisen zijn vele malen soepeler dan type goedkeuringseisen.
 
Hoi daar ik heb het met een maat in de bouw meegemaakt.Die had een idee over een stuk gereedschap en had ook eerst een goedkeuring nodig.Hij was ook bang dat er iemand anders met het idee vandoor zou gaan,hij heeft toen het hele idee op papier gezet met alle gegevens(maten,materialen enz)en toen patent op gezet.Daarna had hij alle tijd om het te te bouwen zonder dat iemand er mee vandoor kon gaan.Hoe het patent werkt durf ik niet precies te zeggen.Veel succes ermee en ben ook benieuwd wat voor bike het gaat worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan