RDW toelating voor op de openbare weg van motor met custom frame.

johno

MF'er
6 okt 2005
49
0
Eindhoven
Gegroet,

Ik wil een nieuw project beginnen met de Ducati SS onderdelen die ik in de loop van de tijd heb verzameld en niet heb gebruikt. Ik vind een Walt Siegl Leggero erg fraai. Maar dat betekent een nieuw frame en dus geen weg toelating, terwijl mijn bedoeling is om ermee op de weg te gaan rijden.

Mijn vraag: heeft iemand op het forum ervaring met het aanvragen van RDW papieren voor een custom made motor? Kan dat? Hoort er een keuring bij de RDW bij (vast wel)? Wat komt er nog meer bij kijken?

Hartstikke bedankt voor de reacties alvast.

Gr,
Johno
 
RDW heeft dat grotendeels op hun site staan:
https://www.rdw.nl/zakelijk/branche...uring-aanvragen/motor/toelatingskeuring-motor
Komt er op neer, frame fixen, naar RDW voor een nummer en daarna gaan opbouwen. Tijdens opbouwen goed rekening houden met alle regeltjes waar je aan moet voldoen. Onder het kopje Eisen bij toelatingskeuring staat welke regeltjes je precies aan moet voldoen. Dan is het daarna afspraak bij de RDW maken en langsgaan voor keuring. Waarschijnlijk in lelystad en waarschijnlijk gaan ze er een stukje mee rijden.
 
en vraag waar je het beste kunt laten keuren bij de RDW, zit heel veel verschil in lokaties qua keurmeesters.
Ik denk dat als de motor compleet is dat je dan naar Lelystad moet. Ik ben daar 2 keer geweest en 1 keurmeester gehad. Die was erg enthousiast en keek naar de regels maar niet zitten mierenneuken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bovi
Heel erg bedankt voor de reacties. Ga gelijk even op de RDW site checken (had ik mee moeten beginnen O-) ).
 
En hou er rekening mee dat je aan de huidige regels moet voldoen en die zijn streng
Ik zit ze toevallig momenteel door te nemen. Ben nu bezig aan hoofdstuk 5 van de regeling voertuigen en eigenlijk moet ik zeggen dat alles wat er in staat min of meer logisch is en niet heel moeilijk om aan te voldoen. Ben pas bij Artikel 5.2.41 maar toch lijkt het toch nog niet heel spannend. Heb je voorbeelden waar de huidige regels veel strenger zijn?
 
Geluid is het grootste struikelblok als ik de ervaringen lees.
Verder moet het gewoon een goed gebouwde veilige motor zijn, niet houtje-touwtje in elkaar gezet en moeten alle wettelijk verplichte lampjes, reflectortjes er spatborden op zitten.
 
Geluid is een ding maar je moet ook aan de emissie eisen voldoen en dat kan je grootste struikelblok zijn .
De rest is gewoon gekeurd materiaal gebruiken ( meestal E-keur)
Verlichting en uitlaat en je luchtfilter behuizing gebruiken welke tegenwoordig gebruikt worden dan zal de keuring niet veel tegen slag hebben na de keuring kan je dat eenvoudig meer naar je smaak aanpassen indien nodig
 
Geluid is een ding maar je moet ook aan de emissie eisen voldoen en dat kan je grootste struikelblok zijn .
De rest is gewoon gekeurd materiaal gebruiken ( meestal E-keur)
Verlichting en uitlaat en je luchtfilter behuizing gebruiken welke tegenwoordig gebruikt worden dan zal de keuring niet veel tegen slag hebben na de keuring kan je dat eenvoudig meer naar je smaak aanpassen indien nodig
Ik ben in de eisen van de RDW keuring nog niet zo ver dat ik emissie eisen ben tegen gekomen. Ik kan het ook zo snel niet vinden eigenlijk. Heb je een linkje of een artikelnummer?

Zo ver ik weet namelijk gaan die emissie eisen voornamelijk op als je het over homologatie hebt (nieuw voertuigtype zoals bijvoorbeeld een Kawasaki Z1000 die je dan miljoenen mag maken zonder elk apart te laten keuren). TS gaat het traject in van individuele goedkeuring en die eisen zijn een heel stuk lager.
 
Terug
Bovenaan Onderaan