RDW uitspraak over dB`s en E-keur op brikken

Quark

MF veteraan
3 mrt 2007
6.715
9
Geldrop
n.a.v. een eerder topic (kreeg hem niet zo snel gevonden) zou ik nog berichten over verplicht een E-keur uitlaat hebben, speciefiek op de wat oudere motoren.

hier de vraag die ik bij de RDW heb neergelegd:
ik ben in het bezit van een yamaha motorfiets, bouwjaar 1989, type FZR600 (3HE). ooit geimporteerd uit amerika

in mijn zoektocht naar een uitlaat voor dit voertuig heb ik te horen gekregen dat er op dit voortuig origineel geen e-keur uitlaat standaard is. echter alleen een geluids limiet van 100dB

klopt dit?

en hoe zit dit met de vermeende jacht op e-keur in landen zoals duitsland, kan ik daar problemen mee krijgen?

m.v.g.

het antwoord:
Geachte heer,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

U vraagt informatie over een e-keur uitlaat. Hierop geef ik u graag een antwoord.

Dat er geen E-keur uitlaat voor deze motorfiets te krijgen is niet verwonderlijk, want E-keur stond toen nog in de kinderschoenen. Uitlaten werden toen nog Nationaal gekeurd en getest, dit was ook zo in andere lidstaten. In uw geval wordt er op het RDW-keuringstation getoetst op de Permanente eisen hierin staat dat de geluidswaarde niet hoger mogen zijn dan in de bijgevoegde tabel.
- Tekst uit oorspronkelijke bericht niet weergeven -

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

bijlage:
Tabel 1. Maximum geluidswaarde motorfiets

Cilinderinhoud t/m Maximum toegestane waarde
80 cm3 91 dB(A)
125 cm3 92 dB(A)
350 cm3 95 dB(A)
500 cm3 97 dB(A)
750 cm3 100 dB(A)
1000 cm3 103 dB(A)
>1000 cm3 106 dB(A)

DAT wil dus zeggen dat als mijn auspuff binnen de geluidslimiet blijft, niemand mij kan en mag bekeuren i.v.m. het ontbreken van een e-keur.. *O*
 
Laatst bewerkt:
n.a.v. een eerder topic (kreeg hem niet zo snel gevonden) zou ik nog berichten over verplicht een E-keur uitlaat hebben, speciefiek op de wat oudere motoren.

hier de vraag die ik bij de RDW heb neergelegd:het antwoord:DAT wil dus zeggen dat als mijn auspuff binnen de geluidslimiet blijft, niemand mij kan en mag bekeuren i.v.m. het ontbreken van een e-keur.. *O*


In Nl...... ;)
 
In NL zou ik me eigenlijk helemaal geen zorgen maken over E keur wel of niet etc...
tis pas in ons buurland waar de bierbrouwers en bradwurstbakkers wat strenger zijn, geen idee hoe dit daar is geregeld, of deze tabel daar ook telt
 
Damn boyz. Mijn motor mag dus 106 db uitknallen. Das hard hoor! Wist niet dat het nog zo soepel was eigenlijk. denk dat ik nu op de 90 max zit en het klinkt nu al mooi :o
110 is de pijngrens geloof ik dus 106 is nog best soepel dan...
 
Dit komt uit het document "Voertuigtechnische eisen Motorfietsen en driewielige motorrijtuigen van maximaal 3.500kg" wel interessant om eens door te lezen.

Citaat uit hoofdstuk 3.4 "Motor" kopje 'uitlaatsysteem'
"Het uitlaatsysteem moet gasdicht zijn."
Die van mij zit anders een behoorlijk gat aan de achterkant _O-.

Citaat uit hoofdstuk 3.5 "Krachtoverbrenging" kopje 'snelheidsmeter'
"Motorfietsen van na 26 november 1975
(maar van vóór 17 juni 1999) of na 16 juni
2003 moeten een ook bij nacht goed
afleesbare snelheidsmeter hebben."

Mijn motor komt uit 2002, en de kilometerteller hoeft dus helemaal niet goed afleesbaar te zijn bij nacht :?.
 
Laatst bewerkt:
Damn boyz. Mijn motor mag dus 106 db uitknallen. Das hard hoor! Wist niet dat het nog zo soepel was eigenlijk. denk dat ik nu op de 90 max zit en het klinkt nu al mooi :o
110 is de pijngrens geloof ik dus 106 is nog best soepel dan...
Nee dat mag niet, helaas. Normaal heb je op je motor een Europeese typegoedkeuring. Daarin staat specifiek vermeldt hoeveel dB jouw motor mag maken. Dit staat ook verplicht op het typeplaatje. Althans bij nieuwere motoren is dit zo. Overigens wordt dit op het kenteken geregistreerd (echter niet afgedrukt op de papieren, maar ligt wel vast).

Het lijstje geldt alleen als je met een motor komt voor een kenteken in Nederland en die is reeds elders toegelaten en waarvan geen typegegevens bekend zijn. Dat is dus maar een zeldzaamheid, want van bijna alle motoren die "af-fabriek" komen is dit bekend (behalve de hele oude). Waar je mazzel mee zou kunnen hebben is eigenbouw uit het buitenland, waarvan geen dB's bekend zijn.

Voor als je zelf een eigenbouw in Nederland op kenteken wilt zetten gelden weer andere normen (max. 83dB rijdend). Dus geen import.
 
Laatst bewerkt:
Dit komt uit het document "Voertuigtechnische eisen Motorfietsen en driewielige motorrijtuigen van maximaal 3.500kg" wel interessant om eens door te lezen.

Citaat uit hoofdstuk 3.4 "Motor" kopje 'uitlaatsysteem'
"Het uitlaatsysteem moet gasdicht zijn."
Die van mij zit anders een behoorlijk gat aan de achterkant _O-.
Maar hij is dus niet gasdicht? :N
 
uhm, mijn uitlaat gasdicht ? O-)
de uitlaatprut wil idd niet optimaal blijven zitten :P

overigens heeft mijn divje ook een paar originele lekjes onder de dempers... afwaterings-gaatjes noemt men die :P



trouwens mijn vraag aan de rdw was duidelijk, ik neem aan dat ze bij mijn type en bouwjaar hebben gekeken of er iets bekend was alvorens te reageren...

ik heb geen e-keur en volgens de rdw moet ik voldoen aan die eisen uit de tabel...

ook is het zo dat een nederlands voertuig niet aan de duitse (of welke EU land dan ook) eisen hoeft te voldoen, als hij voldoet aan de nederlandse...

althans, anders zou het een zooitje worden...

zo dacht ik dat het werkte iig...
 
Dat je altijd zinnige en correcte antwoorden krijgt van de RDW waag ik te betwijfelen. Althans ik heb aan den lijve ondervonden dat er een illigaal advies is gegeven. Ik zou zeggen beproef je geluk en deel ons je ervaring.
 
Dat je altijd zinnige en correcte antwoorden krijgt van de RDW waag ik te betwijfelen. Althans ik heb aan den lijve ondervonden dat er een illigaal advies is gegeven. Ik zou zeggen beproef je geluk en deel ons je ervaring.

mja, zou je die willen toelichten?

het lijkt me eigelijk heel simpel. op mijn motor is geen enkel e-keur te bespeuren, en zo komt ie uit de fabriek,

dat geld voor alle onderdelen en zo ook de uitlaat....

nu willen die duitsers perse een e-keur op je pijp zien....
aangezien ik geen zin had om dat te gaan proberen wat er dan gebeurd (motor eventueel moeten laten staan etc.)
had ik mijn vraag aan de RDW gericht...


ik vindt het antwoord dan ook logisch van de RDW, hoezo is dit dan illigaal?

in een erg oude auto zitten b.v. ook geen gordels, en deze zijn daarin dan ook niet verplicht, dan kan je toch geen verbaal krijgen voor het niet dragen van een gordel?

mijn motor stamt uit een tijd waarin e-keur niet standaard was, ik heb alleen geen zin om dit ergens in de eiffel uit te zoeken met een sjagerijnige duitse diender...

dus, als ik dan kijk wat de nederlandse wet voorschrijft aan geluidseisen (tabel rdw) en zorg dat ik daaraan voldoe, is er toch niks aan de hand mochten ze me stil zetten?
 
Laatst bewerkt:
dus, als ik dan kijk wat de nederlandse wet voorschrijft aan geluidseisen (tabel rdw) en zorg dat ik daaraan voldoe, is er toch niks aan de hand mochten ze me stil zetten?
je redenering lijkt logisch, maar klopt niet. De wetgeving in Nederland en Duitsland is namelijk niet hetzelfde. In Nederland mag een uitlaat niet meer db produceren dan volgens de gegevens op het kentekenbewijs, of het tabelletje van de RDW als er geen standaardgegevens meer zijn. In Dld moet een uitlaat een E-keur bezitten (en officieel zelfs een typegoedkeuring voor jouw motor maar daar matsen ze je nog mee).

Ter vergelijking: een wrak dat in een derdewereld land nog vrolijk op de weg mag rondrijden zou in NL ook direct van de weg gehaald worden als het niet aan de nederlandse eisen voor toelating op de weg die ooit aan dat voertuig zijn gesteld voldoet.

~[edit] Great, het voertuigregelement is blijkbaar vervallen en vervangen door een regeling voertuigen met verwijzingen naar Europese normen waar geen touw aan vast te knopen is :X
 
Laatst bewerkt:
en dat bedoel ik.. :+

het zou toch van de zotte zijn als dat werkelijk zo toegepast zou worden?

het is namelijk zo dat de eisen in de verschillende EU landen toch allemaal net kunnen verschillen..
je voorbeeld klopt trouwens niet, we hebben het over een EU-voertuig binnen de EU... geen wrak zonder kenteken uit nigeria oid....

zo is het in belgie bijvoorbeeld niet zomaar toegestaan bredere velgen als origineel onder een auto te zetten....

een nederlands voertuig zou dan aan alle eisen moeten gaan voldoen waar hij mogelijk naartoe rijdt... dat is onmogelijk te realiseren ;)
 
Laatst bewerkt:
Dan zou ik met mijn chopper met eigenbouwkenteken (geen typegoedkeuring dus, maar voldoet aan alle NL eisen van het jaartal van het kenteken) dus de grens niet over kunnen?

volgens koffer niet....
tenmiste mijn redenatie met eenzelfde soort situatie (motor met onbekende eis), zou namelijk niet kloppen...

ik wil dat best aannemen, als ik daarvan enige onderbouwing zie... anders ben ik toch geneigd het oordeel van de rijksdienst voor het wegverkeer, autoriteit op het gebied van toelatingen op de weg, aan te houden...

als ik dat oordeel al niet meer kan geloven, hoef ik de zelfde lijn van reenatie de mening van een willekeurige agent al helemaal niet serieus te nemen of wel dan?
 
het lijkt me eigelijk heel simpel. op mijn motor is geen enkel e-keur te bespeuren, en zo komt ie uit de fabriek,

dat geld voor alle onderdelen en zo ook de uitlaat....
Een motor heeft een typegoedkeuring. Daarvoor zit er een typeplaatje op en daarop staat ook het aantal dB's dat de motor mag maken en bij welk toerental. Een E-keurmerk is daarvoor niet vereist op alle onderdelen, mits je 'm origineel laat. Zet je een andere demper er op, is ie in principe niet meer type goedgekeurd. Dan zul je alsnog aan de alsdan geldende eisen moeten voldoen. Bij een vervangende uitlaat betekent dat in Nederland dat je het aangegeven aantal dB's met maximaal 3 dB mag overschrijden. Een E-keur is daarbij niet van belang, zolang je maar aan de gestelde eisen voldoet.

In Duitsland is dat anders. Daar worden alle aanpassingen in het kenteken geregistreerd. Om te voorkomen dat je daar hele dure testtrajecten moet doorlopen om te bepalen of je uitlaat legaal is, vereisen ze daar bijv. een E-keurmerk op de demper. Die verwijst uiteindelijk weer naar een bijlage die je bij je moet hebben om aan te tonen dat die uitlaat voor dat type motor geschikt is.

nu willen die duitsers perse een e-keur op je pijp zien....
aangezien ik geen zin had om dat te gaan proberen wat er dan gebeurd (motor eventueel moeten laten staan etc.)
Dit is niet meer. Eerst werd je motor in beslag genomen, omdat je volgende de eerder geldende wetgeving een gevaarlijk voertuig bestuurde. Dit is echter geschrapt. Als je aangehouden wordt, is het van belang dat ze je niet kunnen betrappen op een illigale aanpassing (dB-killer verwijderen). Dan heb je een probleem. Enige dat je dan juridisch gezien het beste kunt doen is je dB-killer onder het zadel halen en aangeven dat je de originele bent verloren en je gelukkig een reserve bij je hebt. Geef je aan dat je 'm er uit hebt gehaald en onder je zadel hebt opgeborgen, dan ga je nat.

ik vindt het antwoord dan ook logisch van de RDW, hoezo is dit dan illigaal?
Vraag aan de RDW of er van jouw type motor een europese typegoedkeuring bekend is. Ik zou het vreemd vinden als ze daarop Nee zeggen aangezien een Yamaha FZR600 een normaal te verkrijgen motor is in Nederland. En in 1989 hadden ze gewoon type goedkeuringen.

mijn motor stamt uit een tijd waarin e-keur niet standaard was, ik heb alleen geen zin om dit ergens in de eiffel uit te zoeken met een sjagerijnige duitse diender...
Heeft niets met E-keur te maken, maar met type goedkeuring. En zolang jij geen buitensporig lawaai maakt, maalt daar niemand om. Ik rij regelmatig in de Eifel en ik heb nog nooit problemen gehad (ook vervangingsdemper zonder E-keur, maar wel redelijk normaal geluid).

dus, als ik dan kijk wat de nederlandse wet voorschrijft aan geluidseisen (tabel rdw) en zorg dat ik daaraan voldoe, is er toch niks aan de hand mochten ze me stil zetten?
Als er verder geen typegoedkeuring is wel, anders heb je met de typegoedkeuring te maken. In Nederland is het roken soft-drugs legaal. Dit betekent echter niet dat je in Duitsland soft-drugs als Nederlander mag bezitten. Ik denk als ze de pik op je hebben, dat ze je toch aan het kruis nagelen. Dat je misschien uiteindelijk voor de rechter wellicht toch je gelijk gaat krijgen, is dan misschien mooi meegenomen. Echter je dagje in de Eifel krijg je er wel niet mee terug.
 
ok, dat is duidelijk, ik moet dus voldoen aan de eventuele typegoedkeuring van de europeese variant van mijn motor, tenzij die er niet is..

dat klinkt logisch...
 
Laatst bewerkt:
Dit is je reinste onzin wat hier wordt geschreven, inmiddels is de duitse wet allang aangepast, en moet/mag een agent alleen nog bekeuren voor een te luide uitlaat, en wat kun je doen met een PV.... juist in beroep gaan, en dan kun jij gewoon aantonen dat jouw uitlaat voldoet aan de geluidsnormen. E-keur is hier niet verplicht, maakt het alleen een stukje makkelijker, maar gooi je een e-keur pijp van b.v. een 1000 cc op een 400cc, ga je als het tegenzit alsnog over je niveau heen, dus heb je er ook niets aan.
 
..... 1 ding is voor mij duidelijk:
e-keur zit a fabriek niet op mijn uitlaat, origineel al niet.

als in Dld e-keur geen isseu meer is, is dat helemaal mooi.. heb je ook bronnen toevallig?

het enigste dat me dan nog rest is erachter komen hoeveel dB mijn uitlaat nu werkelijk maakt, en eventueel een killer maken die het binnen acceptabele grenzen legt..

iemand suggesties waar ik zon dergelijke meting zou kunnen regelen?
 
Dit is je reinste onzin wat hier wordt geschreven, inmiddels is de duitse wet allang aangepast, en moet/mag een agent alleen nog bekeuren voor een te luide uitlaat, en wat kun je doen met een PV.... juist in beroep gaan, en dan kun jij gewoon aantonen dat jouw uitlaat voldoet aan de geluidsnormen. E-keur is hier niet verplicht, maakt het alleen een stukje makkelijker, maar gooi je een e-keur pijp van b.v. een 1000 cc op een 400cc, ga je als het tegenzit alsnog over je niveau heen, dus heb je er ook niets aan.

Als je eerst het topic goed doorleest, zie je dat dit al is aangegeven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan