RDW verandert regels omtrent invoeren

bertjuhh

MF veteraan
20 jan 2007
2.039
0
Eindhoven (Noord Brabant)
Geen invoerkeuring meer zonder deel 1
Vraagt u een Nederlands kentekenbewijs aan voor een voertuig waarvoor eerder een kentekenbewijs is afgegeven in een andere lidstaat van de Europese Unie, dan moet u volgens de wet het deel 1 en deel 2 van dat kentekenbewijs overleggen.

Toch zijn er aanvragers die voertuigen bij de RDW aanbieden, waarvan de vereiste documenten ontbreken. Deze aanvragen werden tot nu toe wel in behandeling genomen. Deze coulance kan echter niet langer worden gehandhaafd.

In de praktijk betekent dit dat het deel 1 van het buitenlandse kentekenbewijs altijd aanwezig moet zijn. Datzelfde geldt voor deel 2 – voor zover dit is afgegeven. De RDW maakt geen uitzonderingen meer voor bijvoorbeeld buitenlandse schadevoertuigen en historische voertuigen.

Zonder deel 1 wordt de aanvraag niet in behandeling genomen. Is er wel een deel I maar geen deel 2, dan registreert RDW het voertuig alleen als de autoriteiten van de betreffende EU-lidstaat uitdrukkelijk toestemming verlenen. De afhandeling kan hierdoor wel langer duren.

link naar dit bericht

dus klassiekers kunnen alleen nog met papieren in te voeren :(
 
Op zich lijkt me dit niet verkeerd. Je moet de herkomst toch kunnen bewijzen lijkt me ?

Misschien was het voertuig wel gestolen in het buitenland en benadeel je iemand anders door zo'n voertuig te kopen :? Als er geen "papieren" zijn moet je je zelf toch eens flink achter de oren krabben hoe dit nu mogelijk is.................lijkt me -O-

Volgens mij een probleem van de (buitenlandse) verkoper.........geen papieren........helaas
geen "centjes"............ :+
 
Laatst bewerkt:
genoeg klassiekers gezien die aantoonbaar 30 jaar stil stonden, kunnen papieren toch wel kwijtraken?
doe zelf wat meer oldtimer brommers (zundapp) en daar is het niet ongewoon dat er (op e-bay) geen papieren bij zitten.
 
genoeg klassiekers gezien die aantoonbaar 30 jaar stil stonden, kunnen papieren toch wel kwijtraken?
doe zelf wat meer oldtimer brommers (zundapp) en daar is het niet ongewoon dat er (op e-bay) geen papieren bij zitten.

Ik vind het "ongewoon" dat er geen papieren bij een voertuig zitten , maar dat is dan kennelijk heel persoonlijk :/

En als de eigenaar "echt" aantoonbaar de eigenaar is kan hij of zij met een beetje moeite gewoon aan de vereiste papieren komen. Kan hier in NL ook, dus waarom ergens anders niet ................ :+
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het "ongewoon" dat er geen papieren bij een voertuig zitten , maar dat is dan kennelijk heel persoonlijk :/

En als de eigenaar "echt" aantoonbaar de eigenaar is kan hij of zij met een beetje moeite gewoon aan de vereiste papieren komen. Kan hier in NL ook, dus waarom ergens anders niet ................ :+

Je hebt er duidelijk weinig kaas van gegeten...

Dit zuigt behoorlijk!
 
Je hebt er duidelijk weinig kaas van gegeten...

Dit zuigt behoorlijk!

Dat zal dan wel -O- En ik lust inderdaad geen kaas............hoe wist je dat :?

Maar diefstal/heling of een voertuig een andere identiteit geven.......of hoe dit in zijn werk gaat....................daar heb ik wel kaas van gegeten ,ondanks dat ik geen kaas lust.!
Het = eigenlijk (bijna) m'n dagelijkse werk :+ vandaar mijn mening...........geen papieren is dus het probleem van de verkoper............laat hij maar aantonen dat hij ter goeder trouw is met wat voor papieren dan ook. Ik vind het dus terecht dat het RDW niet meer mee werkt aan "twijfel-gevallen" :W
 
Laatst bewerkt:
Dat zal dan wel -O- En ik lust inderdaad geen kaas............hoe wist je dat :?

Maar diefstal/heling of een voertuig een andere identiteit geven.......of hoe dit in zijn werk gaat....................daar heb ik wel kaas van gegeten ,ondanks dat ik geen kaas lust.!
Het = eigenlijk (bijna) m'n dagelijkse werk :+ vandaar mijn mening...........geen papieren is dus het probleem van de verkoper............laat hij maar aantonen dat hij ter goeder trouw is met wat voor papieren dan ook. Ik vind het dus terecht dat het RDW niet meer mee werkt aan "twijfel-gevallen" :W

Oftewel je hebt, net als de ambtenaren bij het RDW, niet verder gekeken dan je neus lang is. Je gaat uit van diefstal/heling terwijl dit miss bij 1 op 100 gevallen zo is... Het is gewoon doodzonde dat er nu voertuigen van bijvoorbeeld 60 jaar oud niet de weg meer op zouden komen omdat de oude eigenaar zijn papieren is kwijt geraakt. Bovendien, stel dat een voertuig 40 jaar geleden is gestolen, gaat er iemand zich daar nu nog druk om maken?

Het is ook mijn dagelijks praktijk (ik werk bij een vespa-restaurateur) en ik zie het dus van de andere kant...=> Nederlands cultureel erfgoed vernietiging :W
 
Laten we het "daar op houden" lijkt me..... :/ .......erfgoed of niet...........jij hebt er gelukkig kaas van gegeten en ik lust het niet......en een verschil van mening....... of instelling mag toch wel :Y

Ben geen ambtenaar bij de RDW en als "iemand" een voertuig in NL wil invoeren helemaal super...... *O* ........maar toon dan maar aan dat alles "klopt".............en dat vind ik een heel goede instelling. Als je dus iets wilt kopen...............laat de verkoper maar aantonen dat het goed zit.............niets meer of minder . Dat is een manier van doen/denken en heeft helemaal niets met "ambtenaren van het RDW" te maken :N

Bovendien...........als je zulke oude voertuigen zoals in je voorbeeld wilt invoeren moet je volgens mij "juist" je huiswerk beter doen want dan is hij bij taxatie veeeeeeeeeel meer waard........en dus beter voor je portomonnee :+
 
Wel een leuk verhaal Dunz
,maar er zijn ook mensen die in het buitenland een sloop
motor of auto kopen met het idee om die te gaan opknappen,als dan het kenteken
van zo,n voertuig tig jaren geleden is ingeleverd dan krijg je daar echt geen kenteken meer
van ,dus die mensen kunnen daar wel mee stoppen,is weer eens een stukje ambtenarij
van de bovendste plank.
 
Laatst bewerkt:
Het is ook mijn dagelijks praktijk (ik werk bij een vespa-restaurateur) en ik zie het dus van de andere kant...=> Nederlands cultureel erfgoed vernietiging :W
yep, heb je helemaal gelijk in, vespa is tenslotte 1 van de merken die ons kleine landje groot heeft gemaakt.
 
yep, heb je helemaal gelijk in, vespa is tenslotte 1 van de merken die ons kleine landje groot heeft gemaakt.

_O- Uiteraard een voorbeeld, maar ik begrijp dat jij niets geeft om geschiedenis en cultuur (ontwikkeling van de motorfiets, (motor)scooter enz.) en dat jij dit op den duur liever ziet verdwijnen.
 
Deze nieuwe "regel" zal voor veel mensen als een baksteen in het gezicht aankomen.
Zelf hebben wij een aardige verzameling Kreidlers staan, en zo kennen wij ook ondertussen een flinke groep mensen die aan oldtimermotoren en brommers bezig zijn. Ook aardig wat mensen zonder papieren, die halverwege in een restauratie zitten, probeer zo een ding dan maar eens te laten keuren zonder al te veel heisa. En als je een motorfiets hebt van 30 a 40 of meer jaar oud, evt vanuit het buitenland, dan kan het wel eens voorkomen dat de papieren gewoonweg er niet bijzitten.
 
Ik weet nog wel een nieuwe slogan voor de RDW.makkelijker kunnen we het niet maken,
moeilijker wel. :P
 
Laatst bewerkt:
Ik kan me voorstellen dat bij aangeboden, recente motoren & auto's, de bijbehorende papierwinkel in orde moet zijn.
Zo niet, dan zal er grote kans zijn dat het zaakje stinkt.
Ontbreken er documenten van het originele kentekenbewijs, dan moet dat kennelijk eerst in het land van herkomst in orde gemaakt worden.
Extra rompslomp, extra kosten etc., maar het zal bedoeld zijn om import van gestolen voertuigen te bemoeilijken.
En wellicht ook de export ervan, mits andere landen dezelfde regels hebben en naleven.


Als je met je oude barrel / wrak aan komt zetten, zal de RDW dan geen onofficieel gedoogbeleid (ja, ja, lekker Nederlands) voeren?
Zo niet dan moet je ook daarvoor kennelijk eerst in het land van herkomst de nodige papieren regelen.

Het wordt er allemaal niet simpeler op, maar onmogelijk zal het wel niet worden.

Het zou overigens wel prettig zijn als je bij de RDW de juiste info kan krijgen, hoe en waar je in een ander EU-land dat soort zaken kan regelen, voor mijn part met de lever mogelijkheid van een informatiepakket met de benodigde invulpapieren voor het betreffende land.
 
_O- Uiteraard een voorbeeld, maar ik begrijp dat jij niets geeft om geschiedenis en cultuur (ontwikkeling van de motorfiets, (motor)scooter enz.) en dat jij dit op den duur liever ziet verdwijnen.
ik kan ouwe troep best wel waarderen horen, vond het alleen een beetje een vaag voorbeeld zeg maar ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan